loading...
.......................
آیت الکرسی
عزاداری حسینی-محرم 1393-پادگان مجاهدین پارسیان ایران
آیت الله طالقانی - مجاهد نستوه ، انقلابی رو سفید

اخبار جدید مجاهدین

اخبار جدید مجاهدین 


حمله به اردوگاه دشمن 13دی1393


دشمن ازحمله مجاهدین با خبر بود
چراکه قبل از رسیدن
رزمندگان مجاهدین پارسیان ایران
مکان های مهم راتخریب کرده و

فقط مقر فرماندهی سالم بود
وهمه ی فرماندهان فرار کرده و فقط یک فرمانده وتعداد کمی سرباز در اردوگاه باقی مانده بودند.

 در این حمله 3مجاهد پارسیان به شهادت رسیدند.

و درآخر مجاهدین اروگاه دشمن را فتح کرده وبرای آمادگی بیشتر ارتش را به منطقه ای دیگری خواهد برد.  




تاریخ:1393/10/13

......... بازدید : 21 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (0)

اخبارپارسيان۱۰۰

انتشاراخبار:۲۲/5/1393

                              

ارتش اسرائیل از احتمال آغاز مجدد جنگ در غزه خبر داد

منابع خبری در نوارغزه اعلام کردند: ارتش اسرائیل در مرزهای نوارغزه در حال به حرکت در آوردن تانک‌های خود به سمت مرز با غزه است.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرنگار المیادین در نوارغزه، ارتش اسرائیل در حال استقرار و نزدیک کردن تانک های خود به مرز با نوارغزه است.

منابع خبری در این باره اعلام کردند: ارتش اسرائیل حتی پیام‌هایی را برای نظامیان خود در ذخیره ارتش ارسال کرده که آماده باشند و ممکن است به خدمت فراخوانده شوند.

امروز برای غزه روز سرنوشت سازی می شود

احتمال پذیرش خواسته های حماس و ادامه آتش بس

بعد از بیش از سی روز از حملات وحشیانه صهیونیست ها به مردم بی دفاع غزه، دومین آتش بس 72ساعته در غزه برای پایان جنگ شکل گرفت. این در حالی است که امروز این آتش بس موقت نیز تمام خواهد شد.

بعد از بیش از سی روز از حملات وحشیانه صهیونیست ها به مردم بی دفاع غزه، دومین آتش بس 72ساعته  در غزه برای پایان جنگ شکل گرفت. این در حالی است که امروز این آتش بس موقت تمام خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، یک دوره از مذاکرات غیرمستقیم میان هیات‌های فلسطینی و اسرائیلی در قاهره سه‌شنبه شب پایان یافت و امروز (چهارشنبه) که آخرین روز آتش‌بس 72 ساعته است مذاکرات میان هیات‌های فلسطینی و اسرائیلی از سر گرفته می‌شود.

به گفته برخی از تحلیلگران به احتمال زیاد امروز روز سرنوشت سازی برای مردم غزه و فلسطین باشد چرا که رژیم صهیونیستی باید میان دو گزینه آتش بس و تن دادن به خواسته های فلسطینی و یا ادامه جنگ یکی ار انتخاب کند.

فلسطینی ها بارها اعلام کرده اند که این بار بدون پذیرش خواسته ای بر حق خودشان حاضر به پذیرش آتش بس نیستند. در همین حال امروز یکی از  اعضای هیات مذاکره کننده فلسطینی در خصوص مذاکرات گفت: پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما برای امضای توافق کافی نیست. مذاکرات روز چهارشنبه از سر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از اعضای هیات فلسطینی نیز در مصاحبه با اسکای نیوز عنوان داشت: مذاکرات در خصوص مکانیزم‌های اجرای توافقنامه است؛ بررسی مساله ساخت فرودگاه و اسکله دریایی به تعویق افتاده است تا مذاکرات در خصوص این مسائل در جریان مذاکرات نهایی با اسرائیل صورت بگیرد که پیش‌بینی می‌شود با اعلام آتش‌بس در غزه این مذاکرات آغاز شود.

همچنین  عزب الرشق از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز عنوان داشت که این جنبش هیچ مانعی نمی‌بیند که تشکیلات خودگردان فلسطین بازسازی نوار غزه و اجرای توافق‌ها را بر پایه شراکت بر عهده بگیرد. همزمان داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی گفت که مقاومت به جان فشانی های فلسطینی‌ها در نوار غزه وفادار خواهد ماند. وی در مصاحبه با المیادین گفت: توقف هرگونه حملات و پایان دادن به محاصره غزه دو مساله‌ای است که مقاومت در مذاکرات قاهره از آن‌ها کوتاه نخواهد آمد.

این در حالی است که یک مقام برجسته رژیم صهیونیستی در خصوص روز اول این مذاکرات عنوان داشت: اختلافات همچنان بسیار عمیق است و پیشرفتی حاصل نشده است. شکاف در مواضع اسرائیل و هیات فلسطینی همچنان بسیار عمیق است.

یک منبع تاکید که رژیم صهیونیستی با گشودن گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه موافقت کرده است و بازسازی نوار غزه را در گرو حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه دانسته است.

رژیم صهیونیستی همچنین با واریز حقوق کارمندان نوار غزه که از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کرده است. در خصوص نوار مرزی نیز رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که باید مساحت آن 300 متر باشد. در مورد ماهی‌گیری سواحل غزه نیز این رژیم اعلام کرده است که باید مساحت آن شش مایل باشد.

همچنین به گزارش «المیادین»، کانال 2 رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم آماده توافق برای قراردادی است که بازگشایی معابر، گسترش منطقه صیادی، آتش‌بس و پایان محاصره غزه را در بر داد.
از سوی دیگر، شبکه المیادین اعلام کرد که اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد طرف مصری با بررسی مساله خلع سلاح مقاومت مخالفت کرده است.

 

رهبر انقلاب در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج؛

با رژیم صهیونیستی و امریکا تعامل نمی‌کنیم

در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، چرا که اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود. «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» هستند./ به طور دائم از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می کنم.

صبح امروز (چهارشنبه) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، دستگاه دیپلماسی کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان خواندند و ضمن تبیین ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی و ضرورت دیپلماسی فعال و هوشمند در دوران بسیار مهم گذر به نظم جدید جهانی سخنان مهمی را در بی‌فایده بودن تعامل با امریکا بیان کردند.

به گزارش «تابناک»، ایشان در تبیین اهمیت کار دیپلماسی افزودند: یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی‌شود و این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رویدادهای چندین سال اخیر در منطقه را نشان دهنده واقعیت یاد شده خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند؛ اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک، توانستند منافع خود را به خوبی تأمین کنند.

رهبر انقلاب، وزارت خارجه را ارتش منظم دیپلماسی کشور خواندند و افزودند: در مسأله سیاست خارجی، دستگاه‌های دیگری هم مؤثرند؛ اما وزارت خارجه به عنوان یک سازمان موظف و ارتش منظم، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.

ایشان در تشریح شروط و لوازم یک دیپلماسی موفق، بر ضرورت تعیین دقیق و صریح هدف‌ها تأکید کردند و افزودند: برخی اهداف آرمان‌های بزرگ و ملی هستند، برخی راهبردی و منطقه‌ای به شمار می‌روند و بعضی دیگر مقطعی و موضعی هستند که این اهداف در همه سطوح باید دقیقاً مشخص باشد تا همهٔ عناصر فعال در دیپلماسی در ستاد و صف، وظایف خود را بخوبی بدانند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «سازماندهی مناسب» را شرط دوم دیپلماسی موفق برشمردند و افزودند: این سازماندهی باید با نگاه به اهداف و با توجه به قابلیت‌ها انجام شود.

رهبر انقلاب برخورداری از عناصر با صلاحیت را شرط دیگر یک دیپلماسی موفق دانستند.

ایشان در تبیین مفهوم «صلاحیت‌های دیپلماتیک»، عناصری همچون «هوش و مهارت دیپلماتیک»، «انعطاف در جای لازم»، «نفوذ ناپذیری در مواقع ضروری»، و «پایبندی صادقانه و عمیق به اهداف» را مورد اشاره قرار دادند.

رهبر انقلاب در تبیین هوش دیپلماتیک افزودند: این ویژگی انسان را قادر می‌سازد اهداف و حرکات طرف‌های مقابل را در مذاکرات و تعاملات پیش‌بینی کند و حرکات خود را با توجه به آن‌ها، برنامه‌ریزی و عملیاتی سازد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «مهارت دیپلماتیک» را استفاده بموقع و بجا از انعطاف و اقتدار معنا کردند و افزودند: معنای دیگر این ویژگی، نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبی (ع) پرشکوه‌ترین نمونه تاریخی آن به شمار می‌رود.

ایشان افزودند: نرمش قهرمانانه بر خلاف برخی تفاسیر، معنای روشنی دارد که نمونهٔ آن در مسابقه کشتی نمایان است. در این مسابقه که هدف آن شکست دادن حریف است اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود بکار نگیرد قطعاً شکست می‌خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می‌نشاند.

رهبر انقلاب همچنین در بیان «پایبندی عمیق و صادقانه به آرمان‌ها و اهداف» خاطرنشان کردند: اگر کسی بدون ایمان و باور عمیق به اهداف، در عرصه دیپلماسی فعال باشد قطعاً نمی‌تواند موفق شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشبیه عرصه دیپلماسی به میدان جنگ افزودند: واقعیت این است که میدان دیپلماسی عرصه پنجه انداختن است و اگر کسی بدون اعتقاد راسخ به هدف، به این کار اقدام کند یا در‌‌ همان موقعیت و یا در ‌‌نهایت شکست خواهد خورد.

تحرک فراوان و بی‌وقفه شرط دیگری بود که رهبر انقلاب در تشریح لوازم دیپلماسی موفق به آن پرداختند.

ایشان افزودند: تحرک بالا لازمه لاینفک دیپلماسی است و باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان در جمع وزیر خارجه و فعالان عرصه دیپلماسی کشور، دوران فعلی را دوران گذر به یک نظم جدید جهانی ارزیابی و خاطرنشان کردند: در کنار بازیگران سنتی، بازیگران جدیدی در آسیا، افریقا و امریکای لاتین وارد عرصه شده‌اند و در تلاشند جایگاه خود را در نظم جدید پیش روی، تثبیت کنند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: در این دوران، دیپلماسی قوی و کارآمد اهمیت مضاعفی می‌یابد و به همین علت، امروز کار وزارت خارجه از گذشته حساس‌تر است.

ایشان افزودند: اگر در مقطع فعلی دستگاه دیپلماسی بتواند حضور فعال، هوشمندانه و مقتدرانه داشته باشد، جایگاه و استحکام جمهوری اسلامی در چندین ده سال آینده و در نظم جدید جهانی به عنوان جایگاهی برجسته تثبیت می‌شود، وگرنه‌ در جهان پیش رو، ‌موقعیت لازم ‌نخواهیم داشت.

‌«شکار فرصت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها»، نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به مسئولان دیپلماسی کشور خاطرنشان کردند.

ایشان افزودند: تحولات منطقه‌ای و جهانی، بسیار سریع است و باید ‌آنی، آن‌ها را رصد کرد و با تحرک بالا، هر حادثه و رویدادی را بلافاصله تحلیل کرد و با درک نسبت آن با اهداف و آرمان‌ها، موضع خود را در قبال آن مشخص نمود.

سخنان رهبر انقلاب در جمع مسئولان دستگاه دیپلماسی با تمرکز بر اهداف و سیاست‌های کلانی ادامه یافت که باید همواره مد نظر مسئولان سیاست خارجی باشد.

ایشان در همین زمینه، «به کرسی نشاندن منطق جمهوری اسلامی» یعنی مردمسالاری دینی را هدفی بزرگ برشمردند و تأکید کردند: در این مسأله بدون انفعال وارد شوید چرا که این هدف به ویژه در منطقه اسلامی، کاملاً ‌تحقق یافتنی است.

رهبر انقلاب برجسته کردن ویژگی‌ها و ممیزات دیپلماسی ایرانی در جهان را از دیگر اهداف مهم دست اندرکاران سیاست خارجی برشمردند.

ایشان افزودند: پایبندی به موازین شرع در رفتارهای فردی و اجتماعی و در محافل دیپلماتیک، و نترسیدن از هیبت و تشر قدرت‌های بزرگ از جمله امریکا، ویژگی خاص دیپلماسی ایرانی است و باید مورد توجه جدی باشد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، پس از انقلاب، به خصوصیت بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده که این ویژگی هم در دل ملت‌ها جاذبه ایجاد کرده و هم سیاستمداران دنیا را چه بگویند و چه پنهان کنند به تعظیم و تجلیل و‌اداشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «دفاع صریح، قاطع و واقعی از مظلوم» را از دیگر ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی معرفی کردند و افزودند: این خصوصیت در تمام سالهای بعد از انقلاب، در دفاع از ملت و مبارزین فلسطینی و لبنانی و موارد مشابه دیگر، جلوه داشته است.

رهبر انقلاب، «مخالفت جدی با نظام سلطه» را از خصوصیات آشکار سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: مسئولان ما با شهامت و بدون رودربایستی با حضور سلطه‌گران و به ویژه امریکا در هر جای جهان، مقتدرانه مخالفت کرده و می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «تأمین منافع ملی» را از اهداف مشترک همه دستگاه‌های دیپلماسی جهان خواندند و افزودند: در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، زیرا اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می‌شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود.

رهبر انقلاب «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» را سرمایه ملی ایرانیان خواندند و خاطرنشان کردند: استقلال برآمده از انقلاب اسلامی، دین، ملت مؤمن، جوانان انقلابی، سخن قاطع در مقابل زیاده خواهان، دانشمندان، نخبگان و فعالیت‌های علمی از جمله عناصر سرمایه ملی هستند که باید در عرصه دیپلماسی حفظ شوند تا منافع ملی هم تأمین شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بخش پایانی سخنانشان را در این دیدار به موضوع تعامل با جهان اختصاص دادند.

ایشان با تأیید سخنان دو روز قبل رئیس جمهور در جمع سفیران و کارداران درخصوص تعامل با همه دنیا افزودند: در این میان دو استثنا وجود دارد رژیم صهیونیستی و امریکا.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان چند دلیل و استدلال درباره نفی تعامل با امریکا تأکید کردند: رابطه با امریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود؟!

ایشان افزودند: عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با امریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی‌ها تند‌تر و اهانت آمیز‌تر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبونهای عمومی بیان کردند.

رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آن‌ها، جوابهای قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند.

رهبر انقلاب در همین زمینه، افزایش تحریم‌ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: امریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینهٔ تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

ایشان افزودند: البته در زمینه ادامه مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود؛ اما این‌ یک تجربه ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آن‌ها ندارد و بدون فایده است.

رهبر انقلاب در تبیین ضررهای ناشی از مذاکره با امریکایی‌ها افزودند: این کار ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو‌گانگی جلوه می‌دهند.

ایشان همچنین ضرر دیگر نشست و برخاست با امریکا را ایجاد زمینه برای طرح توقعات جدید از سوی آن‌ها دانستند.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، تعامل با رژیم صهیونیستی را موضوعاً منتفی خواندند و درباره امریکایی‌ها هم گفتند: تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آن‌ها نیز هیچ وجهی ندارد.

رهبر انقلاب به افزایش نفرت ملت‌ها از امریکا به خاطر هم دستی با جنایات صهیونیست‌ها در غزه اشاره کردند و افزودند: هیچ کس در دنیا نیست که امریکایی‌ها را از مشارکت با جنایات و نسل کشی رژیم «غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهیونیست» در غزه مبرا بداند، بنابراین امریکایی‌ها اکنون در موضع ضعف بیشتری قرار دارند.

رهبر انقلاب در اشاره به اوضاع این روزهای مردم مظلوم غزه تأکید کردند: منطق فلسطینی‌ها در قضیه آتش بس درست است. آن‌ها می‌گویند قبول آتش بس به معنای این است که رژیم خونخوار و درنده صهیونیست هر فاجعه‌ای خواست بیافریند و بعد بدون هیچ تاوانی، اوضاع به روز قبل از حمله یعنی محاصره شدید و ادامه فشار‌ها برگردد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: همان گونه که فلسطینی‌ها می‌گویند، برای این همه جنایت، باید تاوانی ‌باشد که پایان محاصره غزه است و هیچ انسان منصفی نمی‌تواند این خواسته بر‌حق را نفی کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان درباره اوضاع عراق هم گفتند: انشاءالله با تعیین نخست وزیر جدید عراق، گره کار‌ها باز و دولت تشکیل می‌شود تا بتواند کار کند و به کسانی که قصد فتنه در عراق داشته و دارند درس خوبی بدهد.

ایشان همچنین با آرزوی توفیق برای مسئولان و فعالان دستگاه دیپلماسی افزودند: همواره از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می‌کنم.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با بیان گزارشی از همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، هدف از برگزاری این همایش را تبادل نظر و همفکری، تنظیم سیاست خارجی بر اساس اسناد بالادستی، و بهره‌جویی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اعلام کرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقطع کنونی را پیچ ویژه تاریخی خواند و گفت: سیال بودن صحنهٔ بین‌الملل، متکثر شدن منابع قدرت و امکان تأثیرگذاری بازیگران جدید از جمله ویژگی‌های کنونی جهان و منطقه است.

آقای ظریف، وظیفه دستگاه سیاست خارجی را استفاده از فرصت‌های استثنایی پیش آمده در داخل و خارج توصیف و تاکید کرد: قدرت معنایی جمهوری اسلامی در حال حاضر بر اساس گفتمان امام و رهبری، مردم سالاری دینی و آرمانگرایی واقع بینانه، ایران را به ثبات داخلی رسانده و با تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت منطقه‌ای، از سرمایه مقاومت و گسترش اسلام خواهی در منطقه بهره‌مند کرده است.

وی با اشاره به وظیفه وزارت امور خارجه به عنوان دیده‌بان نظام، خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم سیاست خارجی طراحی شده از سوی رهبر معظم انقلاب را به بهترین وجه اجرا کنیم و در اجرای آن، به قدرت لایزال و بر‌تر الهی اعتماد داریم، و هیچ قدرتی را ابرقدرت نمی‌دانیم.

آقای ظریف همچنین گفت: به قدرت ملی و توان کار‌شناسی خود باور داریم و بر اساس این باور در مقابل قدرتهای ظاهری مغلوب نخواهیم شد.

 

مالکی تهدید کرد؛

دولت به کار خود ادامه می‌دهد و هرگز تغییر نخواهد کرد؟!!

در حالی که عبادی مسئول تشکیل دولت جدید عراق شده است، اما همچنان مالکی از پذیرش دولت جدید خوداری می کند. در همین راستا مالکی امروز (چهارشنبه) در سخنانی اعلام کرد که اصرارش برای ماندن در پست نخست‌وزیری در جهت دفاع از حقوق رای‌دهندگان است.

در حالی که عبادی مسئول تشکیل دولت جدید عراق شده است، اما همچنان نوری مالکی از پذیرش دولت جدید خوداری می کند. در همین راستا مالکی امروز (چهارشنبه) در سخنانی اعلام کرد که اصرارش برای ماندن در پست نخست‌وزیری در جهت دفاع از حقوق رای‌دهندگان است.

به گزارش «خبرگزاري تابناک»؛
مالکی خاطرنشان کرد که دولتش به کار خود ادامه می‌دهد و هرگز تغییر نخواهد کرد مگر بعد از صدور رای دادگاه فدرال.

نوری مالکی عنوان داشت، فراکسیون‌های سیاسی اگر می‌خواهند عراق دارای ثبات باقی بماند باید علنا مخالفت خود را اعلام کرده و نقض قانون اساسی را محکوم کنند. وی عنوان داشت: نقض قانون اساسی به این معناست که باب نقض‌های امنیتی باز می‌شود و جبهه داخلی ضعیف خواهد بود. وی تاکید کرد: دولت به کار خود ادامه خواهد داد و تنها پس از صدور دستور دادگاه فدرال تغییر خواهد کرد.

مالکی گفت: این نقض قانون اساسی است که روند سیاسی را از بین خواهد برد. وی از مردم عراق خواست تا نسبت به اینکه شرایط رویکرد خطرناکی پیدا کند محتاط باشند.

مالکی با اشاره به حکم اخیر دادگاه فدرال که ائتلاف دولت قانون را فراکسیون اکثریت در پارلمان معرفی کرد، گفت: دادگاه فدرال نظر خود را در خصوص بزرگترین فراکسیون پارلمانی داده است. همگان باید حکم دادگاه فدرال را بپذیرند و عدم احترام به این حکم دادگاه امری خطیر است.

داعش در چند کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد؟! + عکس

ورود داعش به عراق نگرانی جدی برای امنیت مرزهای کشورمان به و جود آورد. اگرچه مطمئنا با توجه به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزها، باعث می شود که تروریست ها از نزدیک شدن به مرزهای ایران بپرهیزند. با این وجود به نظر می رسد، هوشیاری و دقت با توجه به نزدیک شدن گروه تروریستی داعش به مرزهای کشورمان لازم و ضروی است.

ورود داعش به عراق نگرانی جدی برای امنیت مرزهای کشورمان به و جود آورد. اگرچه مطمئنا با توجه به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزها، باعث می شود که تروریست ها از نزدیک شدن به مرزهای ایران بپرهیزند. با این وجود به نظر می رسد، هوشیاری و دقت با توجه به نزدیک شدن گروه تروریستی داعش به مرزهای کشورمان لازم و ضروی است.

به گزارش «تابناک»، نیروهای گروه افراط گرای اسلامی داعش پس از اشغال شهر جلولا در استان دیاله عراق، مواضع خود را در این شهر تقویت کردند.  این شهر با مرزهای ایران 40 کیلومتر فاصله دارد. استان دیاله در شرق بغداد پایتخت عراق قرار دارد.

شهر جلولا در نزدیکی شهر خانقین و مرز خسروی در استان کرمانشاه است. این شهر پس از درگیری شدید میان داعش و نیروهای نظامی کردستان عراق سقوط کرد. درگیری ها با داعش در مناطق شمالی و مرکزی عراق همچنان ادامه دارد.در واقع داعش در 40 کیلومتری مرز کرمانشاه قرار دارد.

 همزمان اتحادیه اروپا به اعضای این سازمان اجازه داد به صورت انفرادی به کردستان عراق اسلحه بدهند. به نوشته رویترز، اعضای اتحادیه اروپا از دست یابی به موضع مشترک درباره ارائه مستقیم سلاح به کردهای عراق بازماندند اما راه را باز گذاشتند تا هر یک از کشورهای عضو در صورت تمایل به طور جداگانه به صادرات مستقیم سلاح به کردستان عراق اقدام کند.

قبل از این مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق از جامعه بین الملل خواسته بود با ارائه سلاح به کردهای عراق، به آنها در مقابله با گروه داعش کمک کند.

منابع دیپلماتیک گفته اند کشورهای اروپایی تنها پس از هماهنگی کامل با دولت مرکزی بغداد، به کردستان عراق سلاح خواهند داد. البته برخی کشورهای اروپایی هم با ارائه سلاح به کردستان عراق مخالف اند.

فرانسه، ایتالیا و چک از جمله موافقان ارائه سلاح به کردستان عراق هستند. قبل از این هم دولت آمریکا از ارائه مستقیم سلاح سبک و مهمات به کردستان عراق خبر داد.

نیروهای داعش پیش از با شکست نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) توانستند برخی مناطق این منطقه را تصرف کنند. آنها هم اکنون برای اشغال شهر اربیل مرکز کردستان عراق تلاش می کنند.

 

اشرف غنی: در صورت پیروزی قدرت را تقسیم نخواهم کرد؟!!

اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس موافقتنامه‌ای که میان او و عبدالله عبدالله با میانجی‌گری آمریکا امضا شده‌، به این معنی نیست که برنده انتخابات قدرت را کاملا با بازنده شریک شود.

اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس موافقتنامه‌ای که میان او و عبدالله عبدالله با میانجی‌گری آمریکا امضا شده‌، به این معنی نیست که برنده انتخابات قدرت را کاملا با بازنده شریک شود.

به گزارش  (ایسنا)، احمدزی که در میان روزنامه‌نگاران خارجی در کابل صحبت می‌کرد گفت که او موافقت‌نامه‌ تقسیم قدرت با عبدالله را امضا نکرده و اضافه کرد که بر اساس این توافقنامه، برنده انتخابات، بازنده را رئیس شورای اجرایی تعیین می‌کند و او مطابق با دستور رئیس‌جمهوری وظایف خود را انجام می‌دهد.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله جمعه گذشته در حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا توافقنامه‌ای را امضا کردند که اکنون دو طرف در مورد تفسیر آن به وضوح اختلاف نظر دارند.

احمدزی گفت که اگر رئیس‌جمهور شود، اختیارات کامل را در اختیار خواهد داشت. وی افزود: دو مرکز تصمیم‌گیری ممکن نیست. وظیفه ریاست شورای اجرایی کاملا به اختیارات رئیس‌جمهوری وابسته است.

با این حال، عبدالله عبدالله، دیگر نامزد انتخابات افغانستان یک روز پس از امضای این توافقنامه به بی‌بی‌سی گفت که رئیس‌جمهور بخشی از اختیارات خود را می‌تواند به شورای اجرایی که در دو سال آینده نخست‌وزیر خواهد شد، بدهد.

رهبر انقلاب در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج؛

با رژیم صهیونیستی و امریکا تعامل نمی‌کنیم

در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، چرا که اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود. «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» هستند./ به طور دائم از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می کنم.

صبح امروز (چهارشنبه) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، دستگاه دیپلماسی کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان خواندند و ضمن تبیین ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی و ضرورت دیپلماسی فعال و هوشمند در دوران بسیار مهم گذر به نظم جدید جهانی سخنان مهمی را در بی‌فایده بودن تعامل با امریکا بیان کردند.

به گزارش «تابناک»، ایشان در تبیین اهمیت کار دیپلماسی افزودند: یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی‌شود و این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رویدادهای چندین سال اخیر در منطقه را نشان دهنده واقعیت یاد شده خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند؛ اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک، توانستند منافع خود را به خوبی تأمین کنند.

رهبر انقلاب، وزارت خارجه را ارتش منظم دیپلماسی کشور خواندند و افزودند: در مسأله سیاست خارجی، دستگاه‌های دیگری هم مؤثرند؛ اما وزارت خارجه به عنوان یک سازمان موظف و ارتش منظم، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.

ایشان در تشریح شروط و لوازم یک دیپلماسی موفق، بر ضرورت تعیین دقیق و صریح هدف‌ها تأکید کردند و افزودند: برخی اهداف آرمان‌های بزرگ و ملی هستند، برخی راهبردی و منطقه‌ای به شمار می‌روند و بعضی دیگر مقطعی و موضعی هستند که این اهداف در همه سطوح باید دقیقاً مشخص باشد تا همهٔ عناصر فعال در دیپلماسی در ستاد و صف، وظایف خود را بخوبی بدانند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «سازماندهی مناسب» را شرط دوم دیپلماسی موفق برشمردند و افزودند: این سازماندهی باید با نگاه به اهداف و با توجه به قابلیت‌ها انجام شود.

رهبر انقلاب برخورداری از عناصر با صلاحیت را شرط دیگر یک دیپلماسی موفق دانستند.

ایشان در تبیین مفهوم «صلاحیت‌های دیپلماتیک»، عناصری همچون «هوش و مهارت دیپلماتیک»، «انعطاف در جای لازم»، «نفوذ ناپذیری در مواقع ضروری»، و «پایبندی صادقانه و عمیق به اهداف» را مورد اشاره قرار دادند.

رهبر انقلاب در تبیین هوش دیپلماتیک افزودند: این ویژگی انسان را قادر می‌سازد اهداف و حرکات طرف‌های مقابل را در مذاکرات و تعاملات پیش‌بینی کند و حرکات خود را با توجه به آن‌ها، برنامه‌ریزی و عملیاتی سازد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «مهارت دیپلماتیک» را استفاده بموقع و بجا از انعطاف و اقتدار معنا کردند و افزودند: معنای دیگر این ویژگی، نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبی (ع) پرشکوه‌ترین نمونه تاریخی آن به شمار می‌رود.

ایشان افزودند: نرمش قهرمانانه بر خلاف برخی تفاسیر، معنای روشنی دارد که نمونهٔ آن در مسابقه کشتی نمایان است. در این مسابقه که هدف آن شکست دادن حریف است اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود بکار نگیرد قطعاً شکست می‌خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می‌نشاند.

رهبر انقلاب همچنین در بیان «پایبندی عمیق و صادقانه به آرمان‌ها و اهداف» خاطرنشان کردند: اگر کسی بدون ایمان و باور عمیق به اهداف، در عرصه دیپلماسی فعال باشد قطعاً نمی‌تواند موفق شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشبیه عرصه دیپلماسی به میدان جنگ افزودند: واقعیت این است که میدان دیپلماسی عرصه پنجه انداختن است و اگر کسی بدون اعتقاد راسخ به هدف، به این کار اقدام کند یا در‌‌ همان موقعیت و یا در ‌‌نهایت شکست خواهد خورد.

تحرک فراوان و بی‌وقفه شرط دیگری بود که رهبر انقلاب در تشریح لوازم دیپلماسی موفق به آن پرداختند.

ایشان افزودند: تحرک بالا لازمه لاینفک دیپلماسی است و باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان در جمع وزیر خارجه و فعالان عرصه دیپلماسی کشور، دوران فعلی را دوران گذر به یک نظم جدید جهانی ارزیابی و خاطرنشان کردند: در کنار بازیگران سنتی، بازیگران جدیدی در آسیا، افریقا و امریکای لاتین وارد عرصه شده‌اند و در تلاشند جایگاه خود را در نظم جدید پیش روی، تثبیت کنند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: در این دوران، دیپلماسی قوی و کارآمد اهمیت مضاعفی می‌یابد و به همین علت، امروز کار وزارت خارجه از گذشته حساس‌تر است.

ایشان افزودند: اگر در مقطع فعلی دستگاه دیپلماسی بتواند حضور فعال، هوشمندانه و مقتدرانه داشته باشد، جایگاه و استحکام جمهوری اسلامی در چندین ده سال آینده و در نظم جدید جهانی به عنوان جایگاهی برجسته تثبیت می‌شود، وگرنه‌ در جهان پیش رو، ‌موقعیت لازم ‌نخواهیم داشت.

‌«شکار فرصت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها»، نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به مسئولان دیپلماسی کشور خاطرنشان کردند.

ایشان افزودند: تحولات منطقه‌ای و جهانی، بسیار سریع است و باید ‌آنی، آن‌ها را رصد کرد و با تحرک بالا، هر حادثه و رویدادی را بلافاصله تحلیل کرد و با درک نسبت آن با اهداف و آرمان‌ها، موضع خود را در قبال آن مشخص نمود.

سخنان رهبر انقلاب در جمع مسئولان دستگاه دیپلماسی با تمرکز بر اهداف و سیاست‌های کلانی ادامه یافت که باید همواره مد نظر مسئولان سیاست خارجی باشد.

ایشان در همین زمینه، «به کرسی نشاندن منطق جمهوری اسلامی» یعنی مردمسالاری دینی را هدفی بزرگ برشمردند و تأکید کردند: در این مسأله بدون انفعال وارد شوید چرا که این هدف به ویژه در منطقه اسلامی، کاملاً ‌تحقق یافتنی است.

رهبر انقلاب برجسته کردن ویژگی‌ها و ممیزات دیپلماسی ایرانی در جهان را از دیگر اهداف مهم دست اندرکاران سیاست خارجی برشمردند.

ایشان افزودند: پایبندی به موازین شرع در رفتارهای فردی و اجتماعی و در محافل دیپلماتیک، و نترسیدن از هیبت و تشر قدرت‌های بزرگ از جمله امریکا، ویژگی خاص دیپلماسی ایرانی است و باید مورد توجه جدی باشد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، پس از انقلاب، به خصوصیت بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده که این ویژگی هم در دل ملت‌ها جاذبه ایجاد کرده و هم سیاستمداران دنیا را چه بگویند و چه پنهان کنند به تعظیم و تجلیل و‌اداشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «دفاع صریح، قاطع و واقعی از مظلوم» را از دیگر ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی معرفی کردند و افزودند: این خصوصیت در تمام سالهای بعد از انقلاب، در دفاع از ملت و مبارزین فلسطینی و لبنانی و موارد مشابه دیگر، جلوه داشته است.

رهبر انقلاب، «مخالفت جدی با نظام سلطه» را از خصوصیات آشکار سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: مسئولان ما با شهامت و بدون رودربایستی با حضور سلطه‌گران و به ویژه امریکا در هر جای جهان، مقتدرانه مخالفت کرده و می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «تأمین منافع ملی» را از اهداف مشترک همه دستگاه‌های دیپلماسی جهان خواندند و افزودند: در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، زیرا اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می‌شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود.

رهبر انقلاب «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» را سرمایه ملی ایرانیان خواندند و خاطرنشان کردند: استقلال برآمده از انقلاب اسلامی، دین، ملت مؤمن، جوانان انقلابی، سخن قاطع در مقابل زیاده خواهان، دانشمندان، نخبگان و فعالیت‌های علمی از جمله عناصر سرمایه ملی هستند که باید در عرصه دیپلماسی حفظ شوند تا منافع ملی هم تأمین شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بخش پایانی سخنانشان را در این دیدار به موضوع تعامل با جهان اختصاص دادند.

ایشان با تأیید سخنان دو روز قبل رئیس جمهور در جمع سفیران و کارداران درخصوص تعامل با همه دنیا افزودند: در این میان دو استثنا وجود دارد رژیم صهیونیستی و امریکا.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان چند دلیل و استدلال درباره نفی تعامل با امریکا تأکید کردند: رابطه با امریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود؟!

ایشان افزودند: عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با امریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی‌ها تند‌تر و اهانت آمیز‌تر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبونهای عمومی بیان کردند.

رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آن‌ها، جوابهای قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند.

رهبر انقلاب در همین زمینه، افزایش تحریم‌ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: امریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینهٔ تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

ایشان افزودند: البته در زمینه ادامه مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود؛ اما این‌ یک تجربه ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آن‌ها ندارد و بدون فایده است.

رهبر انقلاب در تبیین ضررهای ناشی از مذاکره با امریکایی‌ها افزودند: این کار ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو‌گانگی جلوه می‌دهند.

ایشان همچنین ضرر دیگر نشست و برخاست با امریکا را ایجاد زمینه برای طرح توقعات جدید از سوی آن‌ها دانستند.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، تعامل با رژیم صهیونیستی را موضوعاً منتفی خواندند و درباره امریکایی‌ها هم گفتند: تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آن‌ها نیز هیچ وجهی ندارد.

رهبر انقلاب به افزایش نفرت ملت‌ها از امریکا به خاطر هم دستی با جنایات صهیونیست‌ها در غزه اشاره کردند و افزودند: هیچ کس در دنیا نیست که امریکایی‌ها را از مشارکت با جنایات و نسل کشی رژیم «غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهیونیست» در غزه مبرا بداند، بنابراین امریکایی‌ها اکنون در موضع ضعف بیشتری قرار دارند.

رهبر انقلاب در اشاره به اوضاع این روزهای مردم مظلوم غزه تأکید کردند: منطق فلسطینی‌ها در قضیه آتش بس درست است. آن‌ها می‌گویند قبول آتش بس به معنای این است که رژیم خونخوار و درنده صهیونیست هر فاجعه‌ای خواست بیافریند و بعد بدون هیچ تاوانی، اوضاع به روز قبل از حمله یعنی محاصره شدید و ادامه فشار‌ها برگردد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: همان گونه که فلسطینی‌ها می‌گویند، برای این همه جنایت، باید تاوانی ‌باشد که پایان محاصره غزه است و هیچ انسان منصفی نمی‌تواند این خواسته بر‌حق را نفی کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان درباره اوضاع عراق هم گفتند: انشاءالله با تعیین نخست وزیر جدید عراق، گره کار‌ها باز و دولت تشکیل می‌شود تا بتواند کار کند و به کسانی که قصد فتنه در عراق داشته و دارند درس خوبی بدهد.

ایشان همچنین با آرزوی توفیق برای مسئولان و فعالان دستگاه دیپلماسی افزودند: همواره از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می‌کنم.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با بیان گزارشی از همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، هدف از برگزاری این همایش را تبادل نظر و همفکری، تنظیم سیاست خارجی بر اساس اسناد بالادستی، و بهره‌جویی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اعلام کرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقطع کنونی را پیچ ویژه تاریخی خواند و گفت: سیال بودن صحنهٔ بین‌الملل، متکثر شدن منابع قدرت و امکان تأثیرگذاری بازیگران جدید از جمله ویژگی‌های کنونی جهان و منطقه است.

آقای ظریف، وظیفه دستگاه سیاست خارجی را استفاده از فرصت‌های استثنایی پیش آمده در داخل و خارج توصیف و تاکید کرد: قدرت معنایی جمهوری اسلامی در حال حاضر بر اساس گفتمان امام و رهبری، مردم سالاری دینی و آرمانگرایی واقع بینانه، ایران را به ثبات داخلی رسانده و با تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت منطقه‌ای، از سرمایه مقاومت و گسترش اسلام خواهی در منطقه بهره‌مند کرده است.

وی با اشاره به وظیفه وزارت امور خارجه به عنوان دیده‌بان نظام، خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم سیاست خارجی طراحی شده از سوی رهبر معظم انقلاب را به بهترین وجه اجرا کنیم و در اجرای آن، به قدرت لایزال و بر‌تر الهی اعتماد داریم، و هیچ قدرتی را ابرقدرت نمی‌دانیم.

آقای ظریف همچنین گفت: به قدرت ملی و توان کار‌شناسی خود باور داریم و بر اساس این باور در مقابل قدرتهای ظاهری مغلوب نخواهیم شد.

به گزارش خبرگزاري(تابناک)

در باب دریافت جایزه «فیلدز» توسط مریم میرزاخانی؛

چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات افتخار آفرید؟

روزی برادر مریم از مدرسه به خانه برگشت و از آنچه در مدرسه یاد گرفته بود سخن گفت. وی داستان ریاضیدان آلمانی با نام «کارل فردریش گاوس» را برای مریم تعریف کرد که ‌وقتی دانش آموز بوده چگونه در‌ چند ثانیه پاسخ نهایی جمع اعداد یک تا ۱۰۰ را به روشی بسیار خلاقانه داده بود. مریم می‌گوید: این اولین باری بود که لذت به دست دادن یک راه حل زیبا را دریافتم؛ هرچند خود نتوانسته بودم آن را بیابم.

مریم میرزا‌خانی ریاضیدان ۳۷ ساله برجسته ایرانی مفتخر به دریافت جایزه «فیلدز» شده که گفته می‌شود معادل جایزه نوبل در ریاضیات است. اینجایزه هر چهار سال یک بار به چند برنده که باید زیر ۴۰ سال باشند، اعطا می‌شود.

به گزارش «تابناک» این جملات کوتاه البته بیانگر و تشریح کننده افتخار بزرگی که این پرفسور ایرانی رقم زده، ‌نیست. برای آنکه بیشتر با افتخار بزرگی که نصیب مریم میرزاخانی شده، آشنا شویم نیاز به آن است که کمی پیرامون جایزه «فیلدز» و شخصیت و افتخارات قبلی مریم میرزاخانی کنکاش شود.

جایزه «فیلدز» چیست و چه اهمیتی دارد؟

جایزه «فیلدز» که‌ رسما به نام ‌مدال بین المللی برای کشفیات برجسته در علم ریاضیات - International Medal for Outstanding Discoveries in Mathematics – شناخته می‌شود، جایزه‌ای است که هر چهار سال یک بار‌، کنگره بین‌المللی انجمن بین‌المللی ریاضیات، به دو، سه یا چهار ریاضیدان برجسته زیر ۴۰ سال تقدیم می‌‌کند. این جایزه بر‌ترین جایزه‌ای است که ریاضیدانان به دریافت آن مفتخر می‌شوند که با یک رقم مالی نیز همراه است که از سال ۲۰۰۶ تا کنون مبلغ آن ۱۵ هزار دلار کاناداست.

نام این جایزه برگرفته ‌از نام «جان چارلز فیلدز» پرفسور برجسته ریاضیات اهل کشور کاناداست که در سال ۱۹۳۲ چشم از جهان فروبست. فیلدز خود اقدام ‌به طراحی اهدای این جایزه و مبلغ مالی آن کرده است.

در این باره باید گفت، این جایزه برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ به «لارس آلفورس» و «جس داگلاس» تقدیم شد و از سال ۱۹۵۰ به بعد هر چهار سال یک بار مراسم اهدای آن برپا شده است. هدف از اهدای این جایزه شناساندن و حمایت از ریاضیدانان برجسته‌ای است که اقدام به خلق شگفتی و اکتشافات جدید در علم ریاضیات کرده‌اند.

جدول زیر نمایانگر میزان جوایزی است که کشورهای گوناگون از زمان شروع اهدای «فیلدز» به دریافت آن مفتخر شده‌اند.

اکنون در سال ۲۰۱۴ مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی‌الاصل، نخستین زن دریافت کننده این جایزه، مفتخر به دریافت آن شده‌ تا نام ‌ایران نیز در فهرست دریافت کنندگان این جایزه بزرگ ثبت شود.

اما «مریم میرزاخانی» کیست؟


چندی پیرامون شخصیت و فعالیت‌های ‌مریم میرزاخانی‌


مریم میرزاخانی ۳۷ ساله، متولد ایران، دانش‌آموخته دانشگاه شریف ‌ایران است که در سال ۲۰۰۴ دکترای ریاضیات را از هاروارد آمریکا گرفت. وی پیش از این، دو بار برنده المپیادهای جهانی ریاضی بوده و به علت تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه‌ سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن از وی تقدیر شده است
.

وی پیش از این هم در سال ۱۳۹۱ عنوان ریاضیدان زن ایرانی برنده جایزه جهانی انجمن ریاضی را از آن خود کرده بود. میرزاخانی در سال ۲۰۰۵ زمانی که با کمتر از سی سال ‌در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می‌کرد، از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از ده مغز بر‌تر معرفی شده بود.

اما قدم گذاشتن میرزاخانی در راه ریاضیات، کاری خودآگاه نبوده است. وی در دوران کودکی چندان علاقه‌ای به اعداد و ارقام نداشت و بیشتر توجه وی به سمت ادبیات و شعر معطوف بود. خانه وی در تهران نزدیک به خیابانی پر از کتاب فروشی بود و چون وی اجازه گشت و گذار در بین کتاب‌ها را نداشت، معمولا چند کتاب را ‌اتفاقی انتخاب و خریداری می‌کرد. وی در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه‌ای با نشریه دانشگاه آکسفورد گفت: رویای من تبدیل شدن به یک نویسنده بود. تا سال آخر‌ دبیرستان هیچ ‌گاه فکر نمی‌کردم که قدم در راه ریاضیات بگذارم.

اما این برادر مریم بود که نخستین بار توجه وی را به علم ریاضیات جلب کرد. برادر مریم روزی از مدرسه به خانه برگشت و از آنچه در مدرسه یاد گرفته بود، سخن گفت. وی داستان ریاضیدان آلمانی با نام «کارل فردریش گاوس» را برای مریم تعریف کرد که وقتی دانش آموز بوده چگونه در عرض چند ثانیه پاسخ نهایی جمع اعداد یک تا ۱۰۰ را به روشی بسیار خلاقانه داده بود. مریم می‌گوید: این اولین باری بود که لذت به دست دادن یک راه حل زیبا را دریافتم، هرچند خود نتوانسته بودم آن را بیابم.

بذری که کاشته شده بود با تلاش‌های ناظم مدرسه مریم که تأکیدش بر این بود که شاگردانش از فرصت‌های برابر با پسران برخوردار باشند، شروع به جوانه زدن کرد. میرزاخانی به عنوان یک نوجوان در المپیاد بین المللی ریاضی در سا‌لهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ شرکت و مدال طلای این المپیاد را از آن خود کرد.

بعد‌ها به عنوان دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف علاقه شدید خود به ریاضیات را کشف کرد. بعد از آن نیز در دانشگاه هاروارد در همکاری با یکی دیگر از برندگان جایزه فیلدز یعنی «کورت مک مولان» شیفته روش‌های ساده و بی‌نظیر وی برای حل مسائل ریاضی شد.

بیشتر مسائلی که مریم میرزاخانی در ریاضیات به حل آن‌ها همت گماشته، مربوط به الگوهای هندسی سطوح و دگردیسی آن‌هاست. توجه ویژه وی اما به ساختار هذلولی است. از دیدگاه انجمن بین المللی ریاضیات مریم میرزاخانی به دلیل ابداع روش‌های خلاقانه و بی‌نظیر در حل مسائل دینامیک و هندسه ریمانی، مفتخر به دریافت جایزه فیلدز شده است.

مریم در مصاحبه‌اش با آکسفورد اشاره کرده است: در حالی که ریاضیات برای همه ‌نیست، بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان هیچ شانسی ‌برای ریاضیات قائل نیستند. وی می‌گوید به این دلیل که در دوران مدرسه علاقه‌ای به ریاضیات نداشت، در این درس بسیار ضعیف بوده است. بدون هیچ علاقه‌ای به این علم، تصور می‌کرد که ریاضیات علمی ‌بیهوده است. اما ریاضیات زیبایی و شگفتی خود را تنها برای دانش آموزان صبور نمایش می‌دهد.

میرزاخانی همچنین سال گذشته در سخنرانی خود در انجمن ریاضیات آمریکا گفت: هنوز وضعیت زنان در علم ریاضیات با وضعیت ایده‌آل فاصله بسیاری دارد. هنوز موانع اجتماعی برای دختران علاقه‌مند به ریاضیات تفاوت چندانی با زمانی که من دانش آموز بودم ندارد و یافتن شغل و خانواده و مسائل خانوادگی، هنوز بزرگ‌ترین چالش‌ها هستند. این امر موجب می‌شود ‌بسیاری از زنان با یک تصمیم دشوار روبه‌رو شوند که کار و تخصص آن‌ها را در مخاطره می‌اندازد.

هم‌اکنون مریم میرزا خانی نه تنها اولین برنده ایرانی‌الاصل بزرگ‌ترین جایزه علم ریاضیات در جهان است، بلکه نخستین زن مفتخر به دریافت این جایزه نیز لقب گرفته، که خود‌ افتخاری جداگانه برای وی به همراه دارد.

پروفسور دامه فرانسز کروان، یکی از اعضای کمیته انتخاب برندگان جایزه فیلدز اظهار امیدواری کرد که کسب مدال مریم میرزاخانی بتواند انگیزه‌ای برای دختران و زنان جوان ریاضیدان در سراسر دنیا شود تا به توانایی‌های خود ایمان یابند و هدف خود را کسب مدال‌ فیلدز قرار دهند. او در این مورد تصریح کرد، با این‌که ریاضی به صورت سنتی رشته‌ای مردانه دیده شده، زنان قرن‌هاست ‌به پیشرفت آن کمک کرده‌اند. او با ارائه این آمار که حدود ۴۰ درصد دانشجویان لیسانس ریاضی در بریتانیا دختران هستند، گفت: با این‌ همه این آمار در مقطع دکترا و بالا‌تر به سرعت کاهش می‌یابد.

میرزا‌خانی نیز پس از مفتخر شدن به دریافت این جایزه عنوان کرده است: این افتخار بزرگی است. خوشحال می‌شوم اگر این موفقیت بتواند دانشمندان و ریاضیدانان جوان را ترغیب کند. اطمینان دارم در سال‌های آینده شمار بیشتری از زنان برنده این جایزه خواهند شد
.

میرزاخانی ۳۷ ساله هم اکنون استاد ریاضیات در دانشگاه استانفورد است و به همراه همسر و دختر سه ساله‌اش در همین شهر ساکن است.

چگونه آثار باستانی ایران به فروش می‌روند؟

حق جویندگان گنج‌ را بدهیم و تاریخمان را حفظ کنیم

در کشورهای اروپایی نیز با دست گذاشتن ‌روی گنجی که شخصی کشفش کرده، عملاً ‌توقیف اموال نمی‌کنند، بلکه اگر ارزش ملی داشته باشد، به بهایی بالا خریداری می‌کنند و مانع از خروجش از کشور با این سازوکار می‌شوند و یا در صورتی که ارزش تاریخی منحصر‌بفردِ ملی نداشته باشد، حتی از عرضه‌اش در سطح بین‌الملل نیز جلوگیری نمی‌کنند و تنها تأکید دارند که محل کشف و ریشه تاریخی اثر دقیقاً ثبت شود.

گنج‌های باستانی در شرایطی عرضه می‌شوند و ‌غیرقانونی به فروش می‌رسند و ‌پس از چندین دست واسطه‌گری با مجموعه‌های خصوصی داخلی افزوده می‌شوند یا دربیشتر اوقات به خارج از کشور‌ها قاچاق شده و از دیدگان مردم ایران به دور می‌مانند که راهکار کاهش چشمگیر این قاچاق اشیای عتیقه پیش روست؛ اما اراده‌ای برای تبدیل این راه حل به قانونی جامع و اجرای این قانون پیش رو دیده نمی‌شود.

به گزارش «تابناک»، حفاری غیرقانونی و کشف اشیای عتیقه که «تابناک» روز گذشته در گزارشی به آن پرداخت، رویداد تازه‌ای نیست؛ اما لزوماً همه این گنج‌ها در پی حفاری‌های غیرقانونی به دست نمی‌آید و بسیاری در حین حفاری برای چاه یا دیگر فعالیت‌های اینچنینی در زمینشان با گنجینه‌های ارزشمندی روبه‌رو می‌شوند که ارزش بسیار‌ بالایی دارند، ولی به واسطه نوع برخورد نهادهای متولی با ایشان و اینکه عملاً در خوشبینانه‌ترین حالت رقم بسیار اندکی دست ایشان را می‌گیرد، ترجیح می‌دهند، راه جوینده‌های غیرقانونی میراث باستانی را در پیش بگیرند.

فروش ارزان قیمت آثار تاریخی ایران در کشورهای اروپایی یکی از تبعات عدم وجود قوانین مسنجم برای حمایت از یابندگان گنج در بناهایشان است. در واقع اگر گنجی در زمین یا خانه تان به صورت اتفاقی یا برنامه ریزی شده بیابید، ممکن است همچون مجرم با شما برخورد شود و یا به هیچ از شما خریده شود و در نهایت نیز با برچسب حمایت از میراث فرهنگی همراه شود.

بسیاری از یابندگان گنج، آثاری که یافته‌اند را با یک یا چند قطعه زمین و ملک مرغوب در پایتخت معاوضه می‌کنند که ارزش این معامله با توجه به حجم آثار یافته شده از چند صدمیلیون تا ند میلیارد در نوسان است اما برخی نیز گنج شان را به دلال‌هایی می سپارند که این آثار را به خارج از کشور قاچاق کرده و بعضاً فروش میلیون دلاری برای این آثار در نظر می‌گیرند.

این گستره وسیع پنهان کاری در قبال یافته های تاریخی توسط مردم در درجه نخست به قانون باز‌می‌گردد که هیچ نسبتی با قوانین میراث فرهنگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ندارد و به گونه‌ای این اموال را جنبه ملی بخشیده و یابنده را بدون کمترین حقوق دانسته که عملاً اگر یابنده حاضر نباشد از حق قانونی و شرعی‌اش در قبال میراث فرهنگی بگذرد و آثار کشف شده را به سازمان میراث فرهنگی تحویل ندهد، می‌تواند متناسب با ارزش آثار کشف شده از یک دستاورد مالی چشمگیر تا ثروتی افسانه‌ای را از آن خویش سازد که البته همه این‌ها مدیون قانون یکسویه‌نگر است.

در ماده
۵۶۲ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود‌».

در تبصره یک این ماده نیز تأکید شده است: «هر کس اموال تاریخی ـ فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌گردد‌».

این در حالی است که در اسلام گنج، حقی مشروع‌ برای رسمیت شناخته شده و اتفاقاً از مواردی است که درباره پرداخت خمسش میان علما اجماع نیز وجود دارد.

شیخ طوسی در کتاب خلاف در اواخر کتاب زکات می‌گوید: واژه رکاز که در روایات مطرح، ‌مراد‌‌ همان گنج است که دفن شده و مخفی است که در صورت پیدا شدن بدون هیچ خلافی باید خمس آن پرداخت شود. البته شیعه معتقد است اگر ارزش گنج به حدّ نصاب رسید، خمس واجب است امّا شافعی در کم و زیادش خمس را واجب می‌‌دانسته. ابو‌حنیفه و مالک نیز همین رأی را دارند‌ [
۱].

ظاهر کلام شیخ طوسی این است که در اثبات وجوب خمس گنج به اجماع استدلال کرده ‌و اینکه قدر متیقن بر رعایت نصاب نیز اجماعی است؛ گرچه در میزان آن اختلافی باشد. صاحب حدائق می‌‌گوید: بین اصحاب اختلافی نیست در وجوب خمس در گنج‌ [
۲].

علاوه بر اجماعی که توسط فقهای گذشته ادّعا شده، به غیر از آیه غنیمت که شامل اینجا قطعاً خواهد بود، روایات زیادی داریم که خمس را در گنج واجب می‌داند. از آن روایات صحیحه حلبی است که از امام صادق (ع) دربارۀ گنج پرسید که حقش چیست؟ حضرت فرمود خمس آن باید پرداخت شود. [
۳] و نیز صحیحه بزنطی از امام رضا (ع) است: «قال سألته عمّا یجب فیه الخمس من الکنز؟ فقال ما یجب الزکاة فی مثله فقیه الخمس» [۴]

سوّم خبری است که در وصیت پیامبر (ص) برای علی (ع) آمده: «یا علی إنّ عبد المطلب سنّ فی الجاهلیّة خمس سنن، أجرا‌ها الله له فی الاسلام (الی ان قال) و وجد کنزاً فأخرج منه الخمس و تصدّق به فأنزل الله: (و اعلوا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه)».

و روایات زیاد دیگری که بر وجوب خمس در گنج دلالت دارند، لکن در برخی روایات جملاتی آمده که انسان را به شک می‌اندازد و مخالف روایات سابق به نظر می‌‌رسد مانند روایت هارون بن خارجه از امام صادق (ع) در مالی که به عنوان گنج پیدا می‌‌شود، آیا زکات دارد؟ قال: لا. قلت و ان کثر؟ قال وان کثر. فاعدت‌ها علیه ثلاث مرات.

مضاف برروایات مهم‌ترین دلیل‌‌ همان آیه غنیمت است بر وجوب خمس گنج چون شمول آیه بروجوب خمس گنج اولاست بر شمولش بروجوب خمس ارباح مکاسب چون در بعضی عبارات علمای لغت بود که غنیمت به مالی که به انسان می‌­رسد بی‌مشفت گفته می‌­شود و این معنا قطعاً شامل گنج است.

از منابع اهل سنت هم روایاتی داریم که خمس را در گنج واجب می‌داند؛ مانند روایتی که در سنن بیهقی از قول ابی هریره نقل شده که می‌گفت: أن انس بن مالک أخبره. قال: قدمنا مع رسول الله (ص) فدخل صاحب لناخربة یقضی فی‌ها حاجته فذهب لیتناول منها لبنة فانهارت علیه تبراً فأخذ‌ها فأتی بها النبی (ص) فقال زن‌ها فوزن‌ها فاذا هی مأتی درهم. فقال رسول الله (ص) هذا رکاز و فیه الخمس [
۵]‌.

بیشتر فقهای عصر حاضر قائل‌اند ‌آنچه از منابع شرعی به دست می‌آید، این است که گنج با شروطی که مفصّل ذکر شد، برای یابندۀ آن است و حکومت صرفاً حق دارد خمس آن را بگیرد تا در مصارف آن خرج کند؛ البته اگر حکومت اسلامی باشد، نه چیزی بیش از این؛ بنابراین، دلیلی بر توقیف ‌گنج یافته شدۀ مردم توسط حکومت‌ها وجود ندارد و چنین کاری غصب است و حرام است که بیشتر از خمس گنج را از مردم مطالبه کنند، مگر با چند توجیه این حکم را جور دیگری بدانیم؛

الف) بگوییم گنج‌ها مانند معادن از انفال و اموال عمومی است که امرش به دست حکومت است و آنچه تاکنون از جواز تملک گنج در روایات بوده از باب اجازۀ عامه از جانب اولیای دین بوده که اکنون با تشکیل حکومت اسلامی حاکم می‌‌تواند این اجازۀ عمومی را سلب کند.

اشکال این دلیل این است که انفال در شرع اسلام معلوم و مشخص است و گنج از آن‌ها نیست و دلیل و روایتی وارد نشده که گنج را داخل در انفال بداند با اینکه در مقام بیان بوده‌اند و سیرۀ عقلائیه متصله نیز بر جواز تملک گنج است، نه اینکه آن را از اموال بیت المال دانسته باشد.

ب) دومین توجیه این است که گفته شده گنج‌ها از اشیای مهم قدیمی‌اند که ارتباط دارند با حیاة و تمدن یک ملّت و باقی ماندن آن اشیاء نزد حکومت و منتقل نشدن آن‌ها از بلاد هر ملّت جهت حفظ تاریخچه و تمدن آن ملّت بسیار حیاتی است و امروزه دیگر گنج‌ها صرفا ارزش مالی ندارند مثل گذشته بلکه ارزش معنوی و حیثیتی دارند. حتی اگر بگوییم نزد افراد بماند نه حکومت چون در مظنّه خروج از حکومت است و خروجش بر عموم مسلمین خسارت است و شارع به خسارت مسلمین راضی نیست می‌‌تواند دلیل قوی دیگری بر مسأله باشد.

پاسخ این است اگر این دلیل دلیل ظنّی استحسانی نباشد خوب است امّا منافاتی ندارد که حکومت تمام ثمن و ارزش گنج را به واجد بدهد و آن گنج را به خاطر حفظ مصالح مسلمین نگهداری کند.

ج) اموال مدفونه همگی برای دوران کفار نیستند که بشود به صرف پیدا کردن مالک شد بلکه از قبیل مجهول المالک است که امرش به ید حاکم شرعی است که می‌‌تواند آن را بگیرد و بهای آن را صدقه دهد یا در جهت مصلحت عامة مصرف کند.

پاسخ این است، ‌چنان که عرض شد این خروج از محل کلام است و بیان شد لقطه و مجهول المالک شامل اموال بسیار قدیمی دفن شده در زمین‌‌ها و خرابه‌‌ها نیست.

با چنین تفاسیری آنچه به عنوان قانون به نگارش درآمده، حداقل نسبتی به قوانین اسلامی در قبال یافتن گنج ندارد و در کشورهای اروپایی نیز با دست گذاشتن بر روی گنجی که شخصی کشفش کرده، عملاً اقدام به توقیف اموال نمی‌کنند، بلکه اگر ارزش ملی داشته باشد به قیمتی بالا خریداری می‌کنند و مانع از خروجش از کشور با این سازوکار می‌شوند و یا در صورتی که ارزش تاریخی منحصر به فردِ ملی نداشته باشد، حتی از عرضه‌اش در سطح بین‌الملل نیز جلوگیری نمی‌کنند و تنها تأکید می‌نمایند که محل کشف و ریشه تاریخی اثر دقیقاً ثبت شود.

با این حال، ضعف و اشتباه آشکار قانونی که اتفاقاً خلاف قواعد اسلامی پیرامون مبحث گنج نیز می‌باشد، تنها دلیل وقوع چنین وضعیتی نیست و متاسفانه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ گاه در پی روزآمد کردن این قوانین نبوده‌اند و عملاً این قوانین که کارآمدی شان را از دست داده اند را مورد تاکید قرار می‌دهند که حاصل از دست رفتن بخشی از میراث تاریخی این مرز و بوم است؛ میراثی که در فضایی شفاف قابل عرضه بود و در آن صورت امکان خریدشان توسط این سازمان و موزه‌ها و یا کلکسیونرهای خصوصی با هدف حفظ در ایران وجود داشت.

۱. الخلاف ج ۲ کتاب الزکات ص ۱۲۱.
۲. حدائق الناظره ج ۱۲ ص ۳۳۲.
۳. وسائل الشیعه ج ۶ باب ۵ حدیث ۱.
۴.‌‌ همان ح ۲.
۵. سنن بیهقی ج ۴ ص ۱۵۵.

تااخباري ديگرخدانگهدار               

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وبسایت مجاهدین پارسیان ایران- سلسله آموزشي واطلاع رساني
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    پارسيان 100چه سايتي است؟
    نام اعضا(مهم):

      نام عضا(مهم):

      ا-ح

      ف-ح

      ع-ب

      م-ج

      د-ا

      ع-م

      ر-د

      م-د

      و-ص

      ن-ص

      ع-ص

      ن-ک

      ف-م

      ن-چ

      س-د

      ا-م

      ح-ع

      ج-خ

      و...

    16آذر- روزدانشجو

    16آذر- روز دانشجو

    گرامی داشت دانشجویان شهید 

    ذانشگاه تهران


    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 75
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 80
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 93
  • بازدید ماه : 89
  • بازدید سال : 358
  • بازدید کلی : 4,285
  • اخبارپارسیان100

    توجه:

    اخبارپارسیان100 

    از این پس بطور ویدیو پخش می شود.

    برای بهتر دیدن ویدیو هابه صفحه ی اصلی

    وبسایت مراجعه نمایید.