loading...
.......................
آیت الکرسی
عزاداری حسینی-محرم 1393-پادگان مجاهدین پارسیان ایران
آیت الله طالقانی - مجاهد نستوه ، انقلابی رو سفید

اخبار جدید مجاهدین

اخبار جدید مجاهدین 


حمله به اردوگاه دشمن 13دی1393


دشمن ازحمله مجاهدین با خبر بود
چراکه قبل از رسیدن
رزمندگان مجاهدین پارسیان ایران
مکان های مهم راتخریب کرده و

فقط مقر فرماندهی سالم بود
وهمه ی فرماندهان فرار کرده و فقط یک فرمانده وتعداد کمی سرباز در اردوگاه باقی مانده بودند.

 در این حمله 3مجاهد پارسیان به شهادت رسیدند.

و درآخر مجاهدین اروگاه دشمن را فتح کرده وبرای آمادگی بیشتر ارتش را به منطقه ای دیگری خواهد برد.  




تاریخ:1393/10/13

......... بازدید : 12 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (0)

((((((روايت تاسيس-22مرداد1392))))))

داستان کساني که مجاهد بودن را انتخاب کردند.

قسمت اول

داستان ازآن جا شروع شدکه جمعي ازمبارزين قهرمان به فکراين افتادندکه ازشرظالمين رحايي يابندومردم ستم ديده رانجات دهند پس به خاطرهمين شروع کردندبه جلسات مخفي براي ازهم پاشيدن روحيه ي وتجهيزات نظامي دشمن.

بعدازتصميم گيري،فرماندهان وسربازان(که اکسريت سربازان ازمردم داوطلب بودند) شروع کردند به تاسيس ارتش موقت نظامي که درتاريخ14تير1392،نام رهبربرروي ارتش نام گزاري کردند.

 بعدازتاسيس ارتش،دشمنان سعي کردند جلولي پيوستن مردم به ما رابگيرند وشايعات گوناگوني عليه مابه راه انداختند،ولي نتوانستند موفق شوند،مردم خودعقل دارند ،پس چگونه بعد ازشايعات دشمن سربازان مردمي ازارتش جدانشدند؟ويابازهم مردم جهاني که ستم ديده بودند وشايعات راشنيده بودند به ماپيوستند؟

بعدازاين که دشمن به خودآمدکه اگرهمين جوربنشيند وشايعات عليه ماراه بيندازدمردمان ديگري به راحتي به ارتش مامي پيوندند،پس دست به کارشد وشروع کردبه جنگ باما،اما رهبرانقلابيون باپيشبيني ازقبل بافرماندهان دراين موردجلسه اي برپاکرده بود.

موضوع جلسه:به پاکردن خندق بسياردرمسيردشمن.اين کارباعث مي شدکه بسياري ازسربازان دشمن به حلاکت برسندوبسياري ديگر زخمي شوندواين زربه ي سختي به دشمن واردمي کرد.

محل قرارگاه ارتش ما:محل وسيعي که واقع درکوهستان بود که چندين  ورودي درآن جابود،ارتش باريختن خاکريزهاي زيادتوري که فقط يک ورودي باشد آن هم به اندازه ي باريکه اي ودرکناره هاي کوهستان که  دو درياچه بودسربازان باکندن گودال دورکوهستان وباکمک آب درياچه گوداک ها راپرآب کردند،طوري که اگر ازنقشه ي ماباخبرشدند زمان عبوراز گودال هاي پرشده ازآب طول بکشد، به همين خاطر ارتش درکنارهاي گودال ها خندق بنا کرد.

بناکردن محل اصلي خندق ها:2کيلومتردورترازمحل قرارگاه ما و19کيلومتر دورتر از قلعه دشمن.

تاريخ حمله به ارتش رهبري:18تير1392

زماني که ارتش دشمن راهي شده بودتامارا ازبين ببرد،اما خودشان نمي دانست که چه نقشه اي رهبرما برايشان کشيده بود، نزديک غروب آفتاب بودکه خبررسيد دشمن شکست خورد وبسياري از دشمنان به حلاکت رسيده اند،اين اولين پيروزي ما درجنگي به اين ابعاد بود.

بااين وجود اعضاي ارتشمان باروحيه ي قهرمانانه به سوي سرنگوني دشمنان پيشروي کردند.

ادامه دارد...

 

......... بازدید : 21 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (0)

اخبارپارسيان۱۰۰

انتشاراخبار:۲۲/5/1393

                              

ارتش اسرائیل از احتمال آغاز مجدد جنگ در غزه خبر داد

منابع خبری در نوارغزه اعلام کردند: ارتش اسرائیل در مرزهای نوارغزه در حال به حرکت در آوردن تانک‌های خود به سمت مرز با غزه است.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرنگار المیادین در نوارغزه، ارتش اسرائیل در حال استقرار و نزدیک کردن تانک های خود به مرز با نوارغزه است.

منابع خبری در این باره اعلام کردند: ارتش اسرائیل حتی پیام‌هایی را برای نظامیان خود در ذخیره ارتش ارسال کرده که آماده باشند و ممکن است به خدمت فراخوانده شوند.

امروز برای غزه روز سرنوشت سازی می شود

احتمال پذیرش خواسته های حماس و ادامه آتش بس

بعد از بیش از سی روز از حملات وحشیانه صهیونیست ها به مردم بی دفاع غزه، دومین آتش بس 72ساعته در غزه برای پایان جنگ شکل گرفت. این در حالی است که امروز این آتش بس موقت نیز تمام خواهد شد.

بعد از بیش از سی روز از حملات وحشیانه صهیونیست ها به مردم بی دفاع غزه، دومین آتش بس 72ساعته  در غزه برای پایان جنگ شکل گرفت. این در حالی است که امروز این آتش بس موقت تمام خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، یک دوره از مذاکرات غیرمستقیم میان هیات‌های فلسطینی و اسرائیلی در قاهره سه‌شنبه شب پایان یافت و امروز (چهارشنبه) که آخرین روز آتش‌بس 72 ساعته است مذاکرات میان هیات‌های فلسطینی و اسرائیلی از سر گرفته می‌شود.

به گفته برخی از تحلیلگران به احتمال زیاد امروز روز سرنوشت سازی برای مردم غزه و فلسطین باشد چرا که رژیم صهیونیستی باید میان دو گزینه آتش بس و تن دادن به خواسته های فلسطینی و یا ادامه جنگ یکی ار انتخاب کند.

فلسطینی ها بارها اعلام کرده اند که این بار بدون پذیرش خواسته ای بر حق خودشان حاضر به پذیرش آتش بس نیستند. در همین حال امروز یکی از  اعضای هیات مذاکره کننده فلسطینی در خصوص مذاکرات گفت: پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما برای امضای توافق کافی نیست. مذاکرات روز چهارشنبه از سر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از اعضای هیات فلسطینی نیز در مصاحبه با اسکای نیوز عنوان داشت: مذاکرات در خصوص مکانیزم‌های اجرای توافقنامه است؛ بررسی مساله ساخت فرودگاه و اسکله دریایی به تعویق افتاده است تا مذاکرات در خصوص این مسائل در جریان مذاکرات نهایی با اسرائیل صورت بگیرد که پیش‌بینی می‌شود با اعلام آتش‌بس در غزه این مذاکرات آغاز شود.

همچنین  عزب الرشق از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز عنوان داشت که این جنبش هیچ مانعی نمی‌بیند که تشکیلات خودگردان فلسطین بازسازی نوار غزه و اجرای توافق‌ها را بر پایه شراکت بر عهده بگیرد. همزمان داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی گفت که مقاومت به جان فشانی های فلسطینی‌ها در نوار غزه وفادار خواهد ماند. وی در مصاحبه با المیادین گفت: توقف هرگونه حملات و پایان دادن به محاصره غزه دو مساله‌ای است که مقاومت در مذاکرات قاهره از آن‌ها کوتاه نخواهد آمد.

این در حالی است که یک مقام برجسته رژیم صهیونیستی در خصوص روز اول این مذاکرات عنوان داشت: اختلافات همچنان بسیار عمیق است و پیشرفتی حاصل نشده است. شکاف در مواضع اسرائیل و هیات فلسطینی همچنان بسیار عمیق است.

یک منبع تاکید که رژیم صهیونیستی با گشودن گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه موافقت کرده است و بازسازی نوار غزه را در گرو حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه دانسته است.

رژیم صهیونیستی همچنین با واریز حقوق کارمندان نوار غزه که از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کرده است. در خصوص نوار مرزی نیز رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که باید مساحت آن 300 متر باشد. در مورد ماهی‌گیری سواحل غزه نیز این رژیم اعلام کرده است که باید مساحت آن شش مایل باشد.

همچنین به گزارش «المیادین»، کانال 2 رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم آماده توافق برای قراردادی است که بازگشایی معابر، گسترش منطقه صیادی، آتش‌بس و پایان محاصره غزه را در بر داد.
از سوی دیگر، شبکه المیادین اعلام کرد که اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد طرف مصری با بررسی مساله خلع سلاح مقاومت مخالفت کرده است.

 

رهبر انقلاب در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج؛

با رژیم صهیونیستی و امریکا تعامل نمی‌کنیم

در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، چرا که اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود. «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» هستند./ به طور دائم از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می کنم.

صبح امروز (چهارشنبه) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، دستگاه دیپلماسی کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان خواندند و ضمن تبیین ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی و ضرورت دیپلماسی فعال و هوشمند در دوران بسیار مهم گذر به نظم جدید جهانی سخنان مهمی را در بی‌فایده بودن تعامل با امریکا بیان کردند.

به گزارش «تابناک»، ایشان در تبیین اهمیت کار دیپلماسی افزودند: یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی‌شود و این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رویدادهای چندین سال اخیر در منطقه را نشان دهنده واقعیت یاد شده خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند؛ اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک، توانستند منافع خود را به خوبی تأمین کنند.

رهبر انقلاب، وزارت خارجه را ارتش منظم دیپلماسی کشور خواندند و افزودند: در مسأله سیاست خارجی، دستگاه‌های دیگری هم مؤثرند؛ اما وزارت خارجه به عنوان یک سازمان موظف و ارتش منظم، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.

ایشان در تشریح شروط و لوازم یک دیپلماسی موفق، بر ضرورت تعیین دقیق و صریح هدف‌ها تأکید کردند و افزودند: برخی اهداف آرمان‌های بزرگ و ملی هستند، برخی راهبردی و منطقه‌ای به شمار می‌روند و بعضی دیگر مقطعی و موضعی هستند که این اهداف در همه سطوح باید دقیقاً مشخص باشد تا همهٔ عناصر فعال در دیپلماسی در ستاد و صف، وظایف خود را بخوبی بدانند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «سازماندهی مناسب» را شرط دوم دیپلماسی موفق برشمردند و افزودند: این سازماندهی باید با نگاه به اهداف و با توجه به قابلیت‌ها انجام شود.

رهبر انقلاب برخورداری از عناصر با صلاحیت را شرط دیگر یک دیپلماسی موفق دانستند.

ایشان در تبیین مفهوم «صلاحیت‌های دیپلماتیک»، عناصری همچون «هوش و مهارت دیپلماتیک»، «انعطاف در جای لازم»، «نفوذ ناپذیری در مواقع ضروری»، و «پایبندی صادقانه و عمیق به اهداف» را مورد اشاره قرار دادند.

رهبر انقلاب در تبیین هوش دیپلماتیک افزودند: این ویژگی انسان را قادر می‌سازد اهداف و حرکات طرف‌های مقابل را در مذاکرات و تعاملات پیش‌بینی کند و حرکات خود را با توجه به آن‌ها، برنامه‌ریزی و عملیاتی سازد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «مهارت دیپلماتیک» را استفاده بموقع و بجا از انعطاف و اقتدار معنا کردند و افزودند: معنای دیگر این ویژگی، نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبی (ع) پرشکوه‌ترین نمونه تاریخی آن به شمار می‌رود.

ایشان افزودند: نرمش قهرمانانه بر خلاف برخی تفاسیر، معنای روشنی دارد که نمونهٔ آن در مسابقه کشتی نمایان است. در این مسابقه که هدف آن شکست دادن حریف است اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود بکار نگیرد قطعاً شکست می‌خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می‌نشاند.

رهبر انقلاب همچنین در بیان «پایبندی عمیق و صادقانه به آرمان‌ها و اهداف» خاطرنشان کردند: اگر کسی بدون ایمان و باور عمیق به اهداف، در عرصه دیپلماسی فعال باشد قطعاً نمی‌تواند موفق شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشبیه عرصه دیپلماسی به میدان جنگ افزودند: واقعیت این است که میدان دیپلماسی عرصه پنجه انداختن است و اگر کسی بدون اعتقاد راسخ به هدف، به این کار اقدام کند یا در‌‌ همان موقعیت و یا در ‌‌نهایت شکست خواهد خورد.

تحرک فراوان و بی‌وقفه شرط دیگری بود که رهبر انقلاب در تشریح لوازم دیپلماسی موفق به آن پرداختند.

ایشان افزودند: تحرک بالا لازمه لاینفک دیپلماسی است و باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان در جمع وزیر خارجه و فعالان عرصه دیپلماسی کشور، دوران فعلی را دوران گذر به یک نظم جدید جهانی ارزیابی و خاطرنشان کردند: در کنار بازیگران سنتی، بازیگران جدیدی در آسیا، افریقا و امریکای لاتین وارد عرصه شده‌اند و در تلاشند جایگاه خود را در نظم جدید پیش روی، تثبیت کنند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: در این دوران، دیپلماسی قوی و کارآمد اهمیت مضاعفی می‌یابد و به همین علت، امروز کار وزارت خارجه از گذشته حساس‌تر است.

ایشان افزودند: اگر در مقطع فعلی دستگاه دیپلماسی بتواند حضور فعال، هوشمندانه و مقتدرانه داشته باشد، جایگاه و استحکام جمهوری اسلامی در چندین ده سال آینده و در نظم جدید جهانی به عنوان جایگاهی برجسته تثبیت می‌شود، وگرنه‌ در جهان پیش رو، ‌موقعیت لازم ‌نخواهیم داشت.

‌«شکار فرصت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها»، نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به مسئولان دیپلماسی کشور خاطرنشان کردند.

ایشان افزودند: تحولات منطقه‌ای و جهانی، بسیار سریع است و باید ‌آنی، آن‌ها را رصد کرد و با تحرک بالا، هر حادثه و رویدادی را بلافاصله تحلیل کرد و با درک نسبت آن با اهداف و آرمان‌ها، موضع خود را در قبال آن مشخص نمود.

سخنان رهبر انقلاب در جمع مسئولان دستگاه دیپلماسی با تمرکز بر اهداف و سیاست‌های کلانی ادامه یافت که باید همواره مد نظر مسئولان سیاست خارجی باشد.

ایشان در همین زمینه، «به کرسی نشاندن منطق جمهوری اسلامی» یعنی مردمسالاری دینی را هدفی بزرگ برشمردند و تأکید کردند: در این مسأله بدون انفعال وارد شوید چرا که این هدف به ویژه در منطقه اسلامی، کاملاً ‌تحقق یافتنی است.

رهبر انقلاب برجسته کردن ویژگی‌ها و ممیزات دیپلماسی ایرانی در جهان را از دیگر اهداف مهم دست اندرکاران سیاست خارجی برشمردند.

ایشان افزودند: پایبندی به موازین شرع در رفتارهای فردی و اجتماعی و در محافل دیپلماتیک، و نترسیدن از هیبت و تشر قدرت‌های بزرگ از جمله امریکا، ویژگی خاص دیپلماسی ایرانی است و باید مورد توجه جدی باشد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، پس از انقلاب، به خصوصیت بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده که این ویژگی هم در دل ملت‌ها جاذبه ایجاد کرده و هم سیاستمداران دنیا را چه بگویند و چه پنهان کنند به تعظیم و تجلیل و‌اداشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «دفاع صریح، قاطع و واقعی از مظلوم» را از دیگر ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی معرفی کردند و افزودند: این خصوصیت در تمام سالهای بعد از انقلاب، در دفاع از ملت و مبارزین فلسطینی و لبنانی و موارد مشابه دیگر، جلوه داشته است.

رهبر انقلاب، «مخالفت جدی با نظام سلطه» را از خصوصیات آشکار سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: مسئولان ما با شهامت و بدون رودربایستی با حضور سلطه‌گران و به ویژه امریکا در هر جای جهان، مقتدرانه مخالفت کرده و می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «تأمین منافع ملی» را از اهداف مشترک همه دستگاه‌های دیپلماسی جهان خواندند و افزودند: در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، زیرا اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می‌شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود.

رهبر انقلاب «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» را سرمایه ملی ایرانیان خواندند و خاطرنشان کردند: استقلال برآمده از انقلاب اسلامی، دین، ملت مؤمن، جوانان انقلابی، سخن قاطع در مقابل زیاده خواهان، دانشمندان، نخبگان و فعالیت‌های علمی از جمله عناصر سرمایه ملی هستند که باید در عرصه دیپلماسی حفظ شوند تا منافع ملی هم تأمین شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بخش پایانی سخنانشان را در این دیدار به موضوع تعامل با جهان اختصاص دادند.

ایشان با تأیید سخنان دو روز قبل رئیس جمهور در جمع سفیران و کارداران درخصوص تعامل با همه دنیا افزودند: در این میان دو استثنا وجود دارد رژیم صهیونیستی و امریکا.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان چند دلیل و استدلال درباره نفی تعامل با امریکا تأکید کردند: رابطه با امریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود؟!

ایشان افزودند: عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با امریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی‌ها تند‌تر و اهانت آمیز‌تر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبونهای عمومی بیان کردند.

رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آن‌ها، جوابهای قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند.

رهبر انقلاب در همین زمینه، افزایش تحریم‌ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: امریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینهٔ تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

ایشان افزودند: البته در زمینه ادامه مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود؛ اما این‌ یک تجربه ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آن‌ها ندارد و بدون فایده است.

رهبر انقلاب در تبیین ضررهای ناشی از مذاکره با امریکایی‌ها افزودند: این کار ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو‌گانگی جلوه می‌دهند.

ایشان همچنین ضرر دیگر نشست و برخاست با امریکا را ایجاد زمینه برای طرح توقعات جدید از سوی آن‌ها دانستند.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، تعامل با رژیم صهیونیستی را موضوعاً منتفی خواندند و درباره امریکایی‌ها هم گفتند: تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آن‌ها نیز هیچ وجهی ندارد.

رهبر انقلاب به افزایش نفرت ملت‌ها از امریکا به خاطر هم دستی با جنایات صهیونیست‌ها در غزه اشاره کردند و افزودند: هیچ کس در دنیا نیست که امریکایی‌ها را از مشارکت با جنایات و نسل کشی رژیم «غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهیونیست» در غزه مبرا بداند، بنابراین امریکایی‌ها اکنون در موضع ضعف بیشتری قرار دارند.

رهبر انقلاب در اشاره به اوضاع این روزهای مردم مظلوم غزه تأکید کردند: منطق فلسطینی‌ها در قضیه آتش بس درست است. آن‌ها می‌گویند قبول آتش بس به معنای این است که رژیم خونخوار و درنده صهیونیست هر فاجعه‌ای خواست بیافریند و بعد بدون هیچ تاوانی، اوضاع به روز قبل از حمله یعنی محاصره شدید و ادامه فشار‌ها برگردد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: همان گونه که فلسطینی‌ها می‌گویند، برای این همه جنایت، باید تاوانی ‌باشد که پایان محاصره غزه است و هیچ انسان منصفی نمی‌تواند این خواسته بر‌حق را نفی کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان درباره اوضاع عراق هم گفتند: انشاءالله با تعیین نخست وزیر جدید عراق، گره کار‌ها باز و دولت تشکیل می‌شود تا بتواند کار کند و به کسانی که قصد فتنه در عراق داشته و دارند درس خوبی بدهد.

ایشان همچنین با آرزوی توفیق برای مسئولان و فعالان دستگاه دیپلماسی افزودند: همواره از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می‌کنم.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با بیان گزارشی از همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، هدف از برگزاری این همایش را تبادل نظر و همفکری، تنظیم سیاست خارجی بر اساس اسناد بالادستی، و بهره‌جویی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اعلام کرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقطع کنونی را پیچ ویژه تاریخی خواند و گفت: سیال بودن صحنهٔ بین‌الملل، متکثر شدن منابع قدرت و امکان تأثیرگذاری بازیگران جدید از جمله ویژگی‌های کنونی جهان و منطقه است.

آقای ظریف، وظیفه دستگاه سیاست خارجی را استفاده از فرصت‌های استثنایی پیش آمده در داخل و خارج توصیف و تاکید کرد: قدرت معنایی جمهوری اسلامی در حال حاضر بر اساس گفتمان امام و رهبری، مردم سالاری دینی و آرمانگرایی واقع بینانه، ایران را به ثبات داخلی رسانده و با تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت منطقه‌ای، از سرمایه مقاومت و گسترش اسلام خواهی در منطقه بهره‌مند کرده است.

وی با اشاره به وظیفه وزارت امور خارجه به عنوان دیده‌بان نظام، خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم سیاست خارجی طراحی شده از سوی رهبر معظم انقلاب را به بهترین وجه اجرا کنیم و در اجرای آن، به قدرت لایزال و بر‌تر الهی اعتماد داریم، و هیچ قدرتی را ابرقدرت نمی‌دانیم.

آقای ظریف همچنین گفت: به قدرت ملی و توان کار‌شناسی خود باور داریم و بر اساس این باور در مقابل قدرتهای ظاهری مغلوب نخواهیم شد.

 

مالکی تهدید کرد؛

دولت به کار خود ادامه می‌دهد و هرگز تغییر نخواهد کرد؟!!

در حالی که عبادی مسئول تشکیل دولت جدید عراق شده است، اما همچنان مالکی از پذیرش دولت جدید خوداری می کند. در همین راستا مالکی امروز (چهارشنبه) در سخنانی اعلام کرد که اصرارش برای ماندن در پست نخست‌وزیری در جهت دفاع از حقوق رای‌دهندگان است.

در حالی که عبادی مسئول تشکیل دولت جدید عراق شده است، اما همچنان نوری مالکی از پذیرش دولت جدید خوداری می کند. در همین راستا مالکی امروز (چهارشنبه) در سخنانی اعلام کرد که اصرارش برای ماندن در پست نخست‌وزیری در جهت دفاع از حقوق رای‌دهندگان است.

به گزارش «خبرگزاري تابناک»؛
مالکی خاطرنشان کرد که دولتش به کار خود ادامه می‌دهد و هرگز تغییر نخواهد کرد مگر بعد از صدور رای دادگاه فدرال.

نوری مالکی عنوان داشت، فراکسیون‌های سیاسی اگر می‌خواهند عراق دارای ثبات باقی بماند باید علنا مخالفت خود را اعلام کرده و نقض قانون اساسی را محکوم کنند. وی عنوان داشت: نقض قانون اساسی به این معناست که باب نقض‌های امنیتی باز می‌شود و جبهه داخلی ضعیف خواهد بود. وی تاکید کرد: دولت به کار خود ادامه خواهد داد و تنها پس از صدور دستور دادگاه فدرال تغییر خواهد کرد.

مالکی گفت: این نقض قانون اساسی است که روند سیاسی را از بین خواهد برد. وی از مردم عراق خواست تا نسبت به اینکه شرایط رویکرد خطرناکی پیدا کند محتاط باشند.

مالکی با اشاره به حکم اخیر دادگاه فدرال که ائتلاف دولت قانون را فراکسیون اکثریت در پارلمان معرفی کرد، گفت: دادگاه فدرال نظر خود را در خصوص بزرگترین فراکسیون پارلمانی داده است. همگان باید حکم دادگاه فدرال را بپذیرند و عدم احترام به این حکم دادگاه امری خطیر است.

داعش در چند کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد؟! + عکس

ورود داعش به عراق نگرانی جدی برای امنیت مرزهای کشورمان به و جود آورد. اگرچه مطمئنا با توجه به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزها، باعث می شود که تروریست ها از نزدیک شدن به مرزهای ایران بپرهیزند. با این وجود به نظر می رسد، هوشیاری و دقت با توجه به نزدیک شدن گروه تروریستی داعش به مرزهای کشورمان لازم و ضروی است.

ورود داعش به عراق نگرانی جدی برای امنیت مرزهای کشورمان به و جود آورد. اگرچه مطمئنا با توجه به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزها، باعث می شود که تروریست ها از نزدیک شدن به مرزهای ایران بپرهیزند. با این وجود به نظر می رسد، هوشیاری و دقت با توجه به نزدیک شدن گروه تروریستی داعش به مرزهای کشورمان لازم و ضروی است.

به گزارش «تابناک»، نیروهای گروه افراط گرای اسلامی داعش پس از اشغال شهر جلولا در استان دیاله عراق، مواضع خود را در این شهر تقویت کردند.  این شهر با مرزهای ایران 40 کیلومتر فاصله دارد. استان دیاله در شرق بغداد پایتخت عراق قرار دارد.

شهر جلولا در نزدیکی شهر خانقین و مرز خسروی در استان کرمانشاه است. این شهر پس از درگیری شدید میان داعش و نیروهای نظامی کردستان عراق سقوط کرد. درگیری ها با داعش در مناطق شمالی و مرکزی عراق همچنان ادامه دارد.در واقع داعش در 40 کیلومتری مرز کرمانشاه قرار دارد.

 همزمان اتحادیه اروپا به اعضای این سازمان اجازه داد به صورت انفرادی به کردستان عراق اسلحه بدهند. به نوشته رویترز، اعضای اتحادیه اروپا از دست یابی به موضع مشترک درباره ارائه مستقیم سلاح به کردهای عراق بازماندند اما راه را باز گذاشتند تا هر یک از کشورهای عضو در صورت تمایل به طور جداگانه به صادرات مستقیم سلاح به کردستان عراق اقدام کند.

قبل از این مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق از جامعه بین الملل خواسته بود با ارائه سلاح به کردهای عراق، به آنها در مقابله با گروه داعش کمک کند.

منابع دیپلماتیک گفته اند کشورهای اروپایی تنها پس از هماهنگی کامل با دولت مرکزی بغداد، به کردستان عراق سلاح خواهند داد. البته برخی کشورهای اروپایی هم با ارائه سلاح به کردستان عراق مخالف اند.

فرانسه، ایتالیا و چک از جمله موافقان ارائه سلاح به کردستان عراق هستند. قبل از این هم دولت آمریکا از ارائه مستقیم سلاح سبک و مهمات به کردستان عراق خبر داد.

نیروهای داعش پیش از با شکست نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) توانستند برخی مناطق این منطقه را تصرف کنند. آنها هم اکنون برای اشغال شهر اربیل مرکز کردستان عراق تلاش می کنند.

 

اشرف غنی: در صورت پیروزی قدرت را تقسیم نخواهم کرد؟!!

اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس موافقتنامه‌ای که میان او و عبدالله عبدالله با میانجی‌گری آمریکا امضا شده‌، به این معنی نیست که برنده انتخابات قدرت را کاملا با بازنده شریک شود.

اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس موافقتنامه‌ای که میان او و عبدالله عبدالله با میانجی‌گری آمریکا امضا شده‌، به این معنی نیست که برنده انتخابات قدرت را کاملا با بازنده شریک شود.

به گزارش  (ایسنا)، احمدزی که در میان روزنامه‌نگاران خارجی در کابل صحبت می‌کرد گفت که او موافقت‌نامه‌ تقسیم قدرت با عبدالله را امضا نکرده و اضافه کرد که بر اساس این توافقنامه، برنده انتخابات، بازنده را رئیس شورای اجرایی تعیین می‌کند و او مطابق با دستور رئیس‌جمهوری وظایف خود را انجام می‌دهد.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله جمعه گذشته در حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا توافقنامه‌ای را امضا کردند که اکنون دو طرف در مورد تفسیر آن به وضوح اختلاف نظر دارند.

احمدزی گفت که اگر رئیس‌جمهور شود، اختیارات کامل را در اختیار خواهد داشت. وی افزود: دو مرکز تصمیم‌گیری ممکن نیست. وظیفه ریاست شورای اجرایی کاملا به اختیارات رئیس‌جمهوری وابسته است.

با این حال، عبدالله عبدالله، دیگر نامزد انتخابات افغانستان یک روز پس از امضای این توافقنامه به بی‌بی‌سی گفت که رئیس‌جمهور بخشی از اختیارات خود را می‌تواند به شورای اجرایی که در دو سال آینده نخست‌وزیر خواهد شد، بدهد.

رهبر انقلاب در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج؛

با رژیم صهیونیستی و امریکا تعامل نمی‌کنیم

در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، چرا که اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود. «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» هستند./ به طور دائم از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می کنم.

صبح امروز (چهارشنبه) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، دستگاه دیپلماسی کشور را مدافعان خط مقدم دفاع از اهداف، منافع ملی و سرمایه ملی ایرانیان خواندند و ضمن تبیین ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی و ضرورت دیپلماسی فعال و هوشمند در دوران بسیار مهم گذر به نظم جدید جهانی سخنان مهمی را در بی‌فایده بودن تعامل با امریکا بیان کردند.

به گزارش «تابناک»، ایشان در تبیین اهمیت کار دیپلماسی افزودند: یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی‌شود و این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رویدادهای چندین سال اخیر در منطقه را نشان دهنده واقعیت یاد شده خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند؛ اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک، توانستند منافع خود را به خوبی تأمین کنند.

رهبر انقلاب، وزارت خارجه را ارتش منظم دیپلماسی کشور خواندند و افزودند: در مسأله سیاست خارجی، دستگاه‌های دیگری هم مؤثرند؛ اما وزارت خارجه به عنوان یک سازمان موظف و ارتش منظم، مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.

ایشان در تشریح شروط و لوازم یک دیپلماسی موفق، بر ضرورت تعیین دقیق و صریح هدف‌ها تأکید کردند و افزودند: برخی اهداف آرمان‌های بزرگ و ملی هستند، برخی راهبردی و منطقه‌ای به شمار می‌روند و بعضی دیگر مقطعی و موضعی هستند که این اهداف در همه سطوح باید دقیقاً مشخص باشد تا همهٔ عناصر فعال در دیپلماسی در ستاد و صف، وظایف خود را بخوبی بدانند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «سازماندهی مناسب» را شرط دوم دیپلماسی موفق برشمردند و افزودند: این سازماندهی باید با نگاه به اهداف و با توجه به قابلیت‌ها انجام شود.

رهبر انقلاب برخورداری از عناصر با صلاحیت را شرط دیگر یک دیپلماسی موفق دانستند.

ایشان در تبیین مفهوم «صلاحیت‌های دیپلماتیک»، عناصری همچون «هوش و مهارت دیپلماتیک»، «انعطاف در جای لازم»، «نفوذ ناپذیری در مواقع ضروری»، و «پایبندی صادقانه و عمیق به اهداف» را مورد اشاره قرار دادند.

رهبر انقلاب در تبیین هوش دیپلماتیک افزودند: این ویژگی انسان را قادر می‌سازد اهداف و حرکات طرف‌های مقابل را در مذاکرات و تعاملات پیش‌بینی کند و حرکات خود را با توجه به آن‌ها، برنامه‌ریزی و عملیاتی سازد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «مهارت دیپلماتیک» را استفاده بموقع و بجا از انعطاف و اقتدار معنا کردند و افزودند: معنای دیگر این ویژگی، نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبی (ع) پرشکوه‌ترین نمونه تاریخی آن به شمار می‌رود.

ایشان افزودند: نرمش قهرمانانه بر خلاف برخی تفاسیر، معنای روشنی دارد که نمونهٔ آن در مسابقه کشتی نمایان است. در این مسابقه که هدف آن شکست دادن حریف است اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود بکار نگیرد قطعاً شکست می‌خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می‌نشاند.

رهبر انقلاب همچنین در بیان «پایبندی عمیق و صادقانه به آرمان‌ها و اهداف» خاطرنشان کردند: اگر کسی بدون ایمان و باور عمیق به اهداف، در عرصه دیپلماسی فعال باشد قطعاً نمی‌تواند موفق شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشبیه عرصه دیپلماسی به میدان جنگ افزودند: واقعیت این است که میدان دیپلماسی عرصه پنجه انداختن است و اگر کسی بدون اعتقاد راسخ به هدف، به این کار اقدام کند یا در‌‌ همان موقعیت و یا در ‌‌نهایت شکست خواهد خورد.

تحرک فراوان و بی‌وقفه شرط دیگری بود که رهبر انقلاب در تشریح لوازم دیپلماسی موفق به آن پرداختند.

ایشان افزودند: تحرک بالا لازمه لاینفک دیپلماسی است و باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان در جمع وزیر خارجه و فعالان عرصه دیپلماسی کشور، دوران فعلی را دوران گذر به یک نظم جدید جهانی ارزیابی و خاطرنشان کردند: در کنار بازیگران سنتی، بازیگران جدیدی در آسیا، افریقا و امریکای لاتین وارد عرصه شده‌اند و در تلاشند جایگاه خود را در نظم جدید پیش روی، تثبیت کنند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: در این دوران، دیپلماسی قوی و کارآمد اهمیت مضاعفی می‌یابد و به همین علت، امروز کار وزارت خارجه از گذشته حساس‌تر است.

ایشان افزودند: اگر در مقطع فعلی دستگاه دیپلماسی بتواند حضور فعال، هوشمندانه و مقتدرانه داشته باشد، جایگاه و استحکام جمهوری اسلامی در چندین ده سال آینده و در نظم جدید جهانی به عنوان جایگاهی برجسته تثبیت می‌شود، وگرنه‌ در جهان پیش رو، ‌موقعیت لازم ‌نخواهیم داشت.

‌«شکار فرصت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها»، نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به مسئولان دیپلماسی کشور خاطرنشان کردند.

ایشان افزودند: تحولات منطقه‌ای و جهانی، بسیار سریع است و باید ‌آنی، آن‌ها را رصد کرد و با تحرک بالا، هر حادثه و رویدادی را بلافاصله تحلیل کرد و با درک نسبت آن با اهداف و آرمان‌ها، موضع خود را در قبال آن مشخص نمود.

سخنان رهبر انقلاب در جمع مسئولان دستگاه دیپلماسی با تمرکز بر اهداف و سیاست‌های کلانی ادامه یافت که باید همواره مد نظر مسئولان سیاست خارجی باشد.

ایشان در همین زمینه، «به کرسی نشاندن منطق جمهوری اسلامی» یعنی مردمسالاری دینی را هدفی بزرگ برشمردند و تأکید کردند: در این مسأله بدون انفعال وارد شوید چرا که این هدف به ویژه در منطقه اسلامی، کاملاً ‌تحقق یافتنی است.

رهبر انقلاب برجسته کردن ویژگی‌ها و ممیزات دیپلماسی ایرانی در جهان را از دیگر اهداف مهم دست اندرکاران سیاست خارجی برشمردند.

ایشان افزودند: پایبندی به موازین شرع در رفتارهای فردی و اجتماعی و در محافل دیپلماتیک، و نترسیدن از هیبت و تشر قدرت‌های بزرگ از جمله امریکا، ویژگی خاص دیپلماسی ایرانی است و باید مورد توجه جدی باشد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، پس از انقلاب، به خصوصیت بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شده که این ویژگی هم در دل ملت‌ها جاذبه ایجاد کرده و هم سیاستمداران دنیا را چه بگویند و چه پنهان کنند به تعظیم و تجلیل و‌اداشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «دفاع صریح، قاطع و واقعی از مظلوم» را از دیگر ویژگی‌های دیپلماسی ایرانی معرفی کردند و افزودند: این خصوصیت در تمام سالهای بعد از انقلاب، در دفاع از ملت و مبارزین فلسطینی و لبنانی و موارد مشابه دیگر، جلوه داشته است.

رهبر انقلاب، «مخالفت جدی با نظام سلطه» را از خصوصیات آشکار سیاست خارجی جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: مسئولان ما با شهامت و بدون رودربایستی با حضور سلطه‌گران و به ویژه امریکا در هر جای جهان، مقتدرانه مخالفت کرده و می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای «تأمین منافع ملی» را از اهداف مشترک همه دستگاه‌های دیپلماسی جهان خواندند و افزودند: در دیپلماسی ایرانی، علاوه بر تلاش برای تأمین منافع ملی، «حفظ سرمایه ملی»، بسیار مهم است، زیرا اگر سرمایه ملی از دست برود دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه می‌شود و منافع ملی نیز قابل تأمین نخواهد بود.

رهبر انقلاب «هویت ملی، اسلامی، انقلابی و تاریخی» را سرمایه ملی ایرانیان خواندند و خاطرنشان کردند: استقلال برآمده از انقلاب اسلامی، دین، ملت مؤمن، جوانان انقلابی، سخن قاطع در مقابل زیاده خواهان، دانشمندان، نخبگان و فعالیت‌های علمی از جمله عناصر سرمایه ملی هستند که باید در عرصه دیپلماسی حفظ شوند تا منافع ملی هم تأمین شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بخش پایانی سخنانشان را در این دیدار به موضوع تعامل با جهان اختصاص دادند.

ایشان با تأیید سخنان دو روز قبل رئیس جمهور در جمع سفیران و کارداران درخصوص تعامل با همه دنیا افزودند: در این میان دو استثنا وجود دارد رژیم صهیونیستی و امریکا.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان چند دلیل و استدلال درباره نفی تعامل با امریکا تأکید کردند: رابطه با امریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی‌منفعت برود؟!

ایشان افزودند: عده‌ای اینجور وانمود می‌کردند که اگر با امریکایی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، البته ما می‌دانستیم اینجور نیست اما قضایای یک سال اخیر برای چندمین بار این واقعیت را اثبات کرد.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی‌ها تند‌تر و اهانت آمیز‌تر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبونهای عمومی بیان کردند.

رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آن‌ها، جوابهای قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند.

رهبر انقلاب در همین زمینه، افزایش تحریم‌ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: امریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینهٔ تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

ایشان افزودند: البته در زمینه ادامه مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود؛ اما این‌ یک تجربه ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آن‌ها ندارد و بدون فایده است.

رهبر انقلاب در تبیین ضررهای ناشی از مذاکره با امریکایی‌ها افزودند: این کار ما را در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها به تذبذب متهم می‌کند و غربی‌ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو‌گانگی جلوه می‌دهند.

ایشان همچنین ضرر دیگر نشست و برخاست با امریکا را ایجاد زمینه برای طرح توقعات جدید از سوی آن‌ها دانستند.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، تعامل با رژیم صهیونیستی را موضوعاً منتفی خواندند و درباره امریکایی‌ها هم گفتند: تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آن‌ها نیز هیچ وجهی ندارد.

رهبر انقلاب به افزایش نفرت ملت‌ها از امریکا به خاطر هم دستی با جنایات صهیونیست‌ها در غزه اشاره کردند و افزودند: هیچ کس در دنیا نیست که امریکایی‌ها را از مشارکت با جنایات و نسل کشی رژیم «غاصب، گرگ صفت، قاتل، کافر و ظالم صهیونیست» در غزه مبرا بداند، بنابراین امریکایی‌ها اکنون در موضع ضعف بیشتری قرار دارند.

رهبر انقلاب در اشاره به اوضاع این روزهای مردم مظلوم غزه تأکید کردند: منطق فلسطینی‌ها در قضیه آتش بس درست است. آن‌ها می‌گویند قبول آتش بس به معنای این است که رژیم خونخوار و درنده صهیونیست هر فاجعه‌ای خواست بیافریند و بعد بدون هیچ تاوانی، اوضاع به روز قبل از حمله یعنی محاصره شدید و ادامه فشار‌ها برگردد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: همان گونه که فلسطینی‌ها می‌گویند، برای این همه جنایت، باید تاوانی ‌باشد که پایان محاصره غزه است و هیچ انسان منصفی نمی‌تواند این خواسته بر‌حق را نفی کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان درباره اوضاع عراق هم گفتند: انشاءالله با تعیین نخست وزیر جدید عراق، گره کار‌ها باز و دولت تشکیل می‌شود تا بتواند کار کند و به کسانی که قصد فتنه در عراق داشته و دارند درس خوبی بدهد.

ایشان همچنین با آرزوی توفیق برای مسئولان و فعالان دستگاه دیپلماسی افزودند: همواره از خداوند متعال برای وزیر خارجه عزیز و همکارانشان طلب توفیق می‌کنم.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با بیان گزارشی از همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، هدف از برگزاری این همایش را تبادل نظر و همفکری، تنظیم سیاست خارجی بر اساس اسناد بالادستی، و بهره‌جویی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اعلام کرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقطع کنونی را پیچ ویژه تاریخی خواند و گفت: سیال بودن صحنهٔ بین‌الملل، متکثر شدن منابع قدرت و امکان تأثیرگذاری بازیگران جدید از جمله ویژگی‌های کنونی جهان و منطقه است.

آقای ظریف، وظیفه دستگاه سیاست خارجی را استفاده از فرصت‌های استثنایی پیش آمده در داخل و خارج توصیف و تاکید کرد: قدرت معنایی جمهوری اسلامی در حال حاضر بر اساس گفتمان امام و رهبری، مردم سالاری دینی و آرمانگرایی واقع بینانه، ایران را به ثبات داخلی رسانده و با تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت منطقه‌ای، از سرمایه مقاومت و گسترش اسلام خواهی در منطقه بهره‌مند کرده است.

وی با اشاره به وظیفه وزارت امور خارجه به عنوان دیده‌بان نظام، خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم سیاست خارجی طراحی شده از سوی رهبر معظم انقلاب را به بهترین وجه اجرا کنیم و در اجرای آن، به قدرت لایزال و بر‌تر الهی اعتماد داریم، و هیچ قدرتی را ابرقدرت نمی‌دانیم.

آقای ظریف همچنین گفت: به قدرت ملی و توان کار‌شناسی خود باور داریم و بر اساس این باور در مقابل قدرتهای ظاهری مغلوب نخواهیم شد.

به گزارش خبرگزاري(تابناک)

در باب دریافت جایزه «فیلدز» توسط مریم میرزاخانی؛

چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات افتخار آفرید؟

روزی برادر مریم از مدرسه به خانه برگشت و از آنچه در مدرسه یاد گرفته بود سخن گفت. وی داستان ریاضیدان آلمانی با نام «کارل فردریش گاوس» را برای مریم تعریف کرد که ‌وقتی دانش آموز بوده چگونه در‌ چند ثانیه پاسخ نهایی جمع اعداد یک تا ۱۰۰ را به روشی بسیار خلاقانه داده بود. مریم می‌گوید: این اولین باری بود که لذت به دست دادن یک راه حل زیبا را دریافتم؛ هرچند خود نتوانسته بودم آن را بیابم.

مریم میرزا‌خانی ریاضیدان ۳۷ ساله برجسته ایرانی مفتخر به دریافت جایزه «فیلدز» شده که گفته می‌شود معادل جایزه نوبل در ریاضیات است. اینجایزه هر چهار سال یک بار به چند برنده که باید زیر ۴۰ سال باشند، اعطا می‌شود.

به گزارش «تابناک» این جملات کوتاه البته بیانگر و تشریح کننده افتخار بزرگی که این پرفسور ایرانی رقم زده، ‌نیست. برای آنکه بیشتر با افتخار بزرگی که نصیب مریم میرزاخانی شده، آشنا شویم نیاز به آن است که کمی پیرامون جایزه «فیلدز» و شخصیت و افتخارات قبلی مریم میرزاخانی کنکاش شود.

جایزه «فیلدز» چیست و چه اهمیتی دارد؟

جایزه «فیلدز» که‌ رسما به نام ‌مدال بین المللی برای کشفیات برجسته در علم ریاضیات - International Medal for Outstanding Discoveries in Mathematics – شناخته می‌شود، جایزه‌ای است که هر چهار سال یک بار‌، کنگره بین‌المللی انجمن بین‌المللی ریاضیات، به دو، سه یا چهار ریاضیدان برجسته زیر ۴۰ سال تقدیم می‌‌کند. این جایزه بر‌ترین جایزه‌ای است که ریاضیدانان به دریافت آن مفتخر می‌شوند که با یک رقم مالی نیز همراه است که از سال ۲۰۰۶ تا کنون مبلغ آن ۱۵ هزار دلار کاناداست.

نام این جایزه برگرفته ‌از نام «جان چارلز فیلدز» پرفسور برجسته ریاضیات اهل کشور کاناداست که در سال ۱۹۳۲ چشم از جهان فروبست. فیلدز خود اقدام ‌به طراحی اهدای این جایزه و مبلغ مالی آن کرده است.

در این باره باید گفت، این جایزه برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ به «لارس آلفورس» و «جس داگلاس» تقدیم شد و از سال ۱۹۵۰ به بعد هر چهار سال یک بار مراسم اهدای آن برپا شده است. هدف از اهدای این جایزه شناساندن و حمایت از ریاضیدانان برجسته‌ای است که اقدام به خلق شگفتی و اکتشافات جدید در علم ریاضیات کرده‌اند.

جدول زیر نمایانگر میزان جوایزی است که کشورهای گوناگون از زمان شروع اهدای «فیلدز» به دریافت آن مفتخر شده‌اند.

اکنون در سال ۲۰۱۴ مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی‌الاصل، نخستین زن دریافت کننده این جایزه، مفتخر به دریافت آن شده‌ تا نام ‌ایران نیز در فهرست دریافت کنندگان این جایزه بزرگ ثبت شود.

اما «مریم میرزاخانی» کیست؟


چندی پیرامون شخصیت و فعالیت‌های ‌مریم میرزاخانی‌


مریم میرزاخانی ۳۷ ساله، متولد ایران، دانش‌آموخته دانشگاه شریف ‌ایران است که در سال ۲۰۰۴ دکترای ریاضیات را از هاروارد آمریکا گرفت. وی پیش از این، دو بار برنده المپیادهای جهانی ریاضی بوده و به علت تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه‌ سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن از وی تقدیر شده است
.

وی پیش از این هم در سال ۱۳۹۱ عنوان ریاضیدان زن ایرانی برنده جایزه جهانی انجمن ریاضی را از آن خود کرده بود. میرزاخانی در سال ۲۰۰۵ زمانی که با کمتر از سی سال ‌در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می‌کرد، از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از ده مغز بر‌تر معرفی شده بود.

اما قدم گذاشتن میرزاخانی در راه ریاضیات، کاری خودآگاه نبوده است. وی در دوران کودکی چندان علاقه‌ای به اعداد و ارقام نداشت و بیشتر توجه وی به سمت ادبیات و شعر معطوف بود. خانه وی در تهران نزدیک به خیابانی پر از کتاب فروشی بود و چون وی اجازه گشت و گذار در بین کتاب‌ها را نداشت، معمولا چند کتاب را ‌اتفاقی انتخاب و خریداری می‌کرد. وی در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه‌ای با نشریه دانشگاه آکسفورد گفت: رویای من تبدیل شدن به یک نویسنده بود. تا سال آخر‌ دبیرستان هیچ ‌گاه فکر نمی‌کردم که قدم در راه ریاضیات بگذارم.

اما این برادر مریم بود که نخستین بار توجه وی را به علم ریاضیات جلب کرد. برادر مریم روزی از مدرسه به خانه برگشت و از آنچه در مدرسه یاد گرفته بود، سخن گفت. وی داستان ریاضیدان آلمانی با نام «کارل فردریش گاوس» را برای مریم تعریف کرد که وقتی دانش آموز بوده چگونه در عرض چند ثانیه پاسخ نهایی جمع اعداد یک تا ۱۰۰ را به روشی بسیار خلاقانه داده بود. مریم می‌گوید: این اولین باری بود که لذت به دست دادن یک راه حل زیبا را دریافتم، هرچند خود نتوانسته بودم آن را بیابم.

بذری که کاشته شده بود با تلاش‌های ناظم مدرسه مریم که تأکیدش بر این بود که شاگردانش از فرصت‌های برابر با پسران برخوردار باشند، شروع به جوانه زدن کرد. میرزاخانی به عنوان یک نوجوان در المپیاد بین المللی ریاضی در سا‌لهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ شرکت و مدال طلای این المپیاد را از آن خود کرد.

بعد‌ها به عنوان دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف علاقه شدید خود به ریاضیات را کشف کرد. بعد از آن نیز در دانشگاه هاروارد در همکاری با یکی دیگر از برندگان جایزه فیلدز یعنی «کورت مک مولان» شیفته روش‌های ساده و بی‌نظیر وی برای حل مسائل ریاضی شد.

بیشتر مسائلی که مریم میرزاخانی در ریاضیات به حل آن‌ها همت گماشته، مربوط به الگوهای هندسی سطوح و دگردیسی آن‌هاست. توجه ویژه وی اما به ساختار هذلولی است. از دیدگاه انجمن بین المللی ریاضیات مریم میرزاخانی به دلیل ابداع روش‌های خلاقانه و بی‌نظیر در حل مسائل دینامیک و هندسه ریمانی، مفتخر به دریافت جایزه فیلدز شده است.

مریم در مصاحبه‌اش با آکسفورد اشاره کرده است: در حالی که ریاضیات برای همه ‌نیست، بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان هیچ شانسی ‌برای ریاضیات قائل نیستند. وی می‌گوید به این دلیل که در دوران مدرسه علاقه‌ای به ریاضیات نداشت، در این درس بسیار ضعیف بوده است. بدون هیچ علاقه‌ای به این علم، تصور می‌کرد که ریاضیات علمی ‌بیهوده است. اما ریاضیات زیبایی و شگفتی خود را تنها برای دانش آموزان صبور نمایش می‌دهد.

میرزاخانی همچنین سال گذشته در سخنرانی خود در انجمن ریاضیات آمریکا گفت: هنوز وضعیت زنان در علم ریاضیات با وضعیت ایده‌آل فاصله بسیاری دارد. هنوز موانع اجتماعی برای دختران علاقه‌مند به ریاضیات تفاوت چندانی با زمانی که من دانش آموز بودم ندارد و یافتن شغل و خانواده و مسائل خانوادگی، هنوز بزرگ‌ترین چالش‌ها هستند. این امر موجب می‌شود ‌بسیاری از زنان با یک تصمیم دشوار روبه‌رو شوند که کار و تخصص آن‌ها را در مخاطره می‌اندازد.

هم‌اکنون مریم میرزا خانی نه تنها اولین برنده ایرانی‌الاصل بزرگ‌ترین جایزه علم ریاضیات در جهان است، بلکه نخستین زن مفتخر به دریافت این جایزه نیز لقب گرفته، که خود‌ افتخاری جداگانه برای وی به همراه دارد.

پروفسور دامه فرانسز کروان، یکی از اعضای کمیته انتخاب برندگان جایزه فیلدز اظهار امیدواری کرد که کسب مدال مریم میرزاخانی بتواند انگیزه‌ای برای دختران و زنان جوان ریاضیدان در سراسر دنیا شود تا به توانایی‌های خود ایمان یابند و هدف خود را کسب مدال‌ فیلدز قرار دهند. او در این مورد تصریح کرد، با این‌که ریاضی به صورت سنتی رشته‌ای مردانه دیده شده، زنان قرن‌هاست ‌به پیشرفت آن کمک کرده‌اند. او با ارائه این آمار که حدود ۴۰ درصد دانشجویان لیسانس ریاضی در بریتانیا دختران هستند، گفت: با این‌ همه این آمار در مقطع دکترا و بالا‌تر به سرعت کاهش می‌یابد.

میرزا‌خانی نیز پس از مفتخر شدن به دریافت این جایزه عنوان کرده است: این افتخار بزرگی است. خوشحال می‌شوم اگر این موفقیت بتواند دانشمندان و ریاضیدانان جوان را ترغیب کند. اطمینان دارم در سال‌های آینده شمار بیشتری از زنان برنده این جایزه خواهند شد
.

میرزاخانی ۳۷ ساله هم اکنون استاد ریاضیات در دانشگاه استانفورد است و به همراه همسر و دختر سه ساله‌اش در همین شهر ساکن است.

چگونه آثار باستانی ایران به فروش می‌روند؟

حق جویندگان گنج‌ را بدهیم و تاریخمان را حفظ کنیم

در کشورهای اروپایی نیز با دست گذاشتن ‌روی گنجی که شخصی کشفش کرده، عملاً ‌توقیف اموال نمی‌کنند، بلکه اگر ارزش ملی داشته باشد، به بهایی بالا خریداری می‌کنند و مانع از خروجش از کشور با این سازوکار می‌شوند و یا در صورتی که ارزش تاریخی منحصر‌بفردِ ملی نداشته باشد، حتی از عرضه‌اش در سطح بین‌الملل نیز جلوگیری نمی‌کنند و تنها تأکید دارند که محل کشف و ریشه تاریخی اثر دقیقاً ثبت شود.

گنج‌های باستانی در شرایطی عرضه می‌شوند و ‌غیرقانونی به فروش می‌رسند و ‌پس از چندین دست واسطه‌گری با مجموعه‌های خصوصی داخلی افزوده می‌شوند یا دربیشتر اوقات به خارج از کشور‌ها قاچاق شده و از دیدگان مردم ایران به دور می‌مانند که راهکار کاهش چشمگیر این قاچاق اشیای عتیقه پیش روست؛ اما اراده‌ای برای تبدیل این راه حل به قانونی جامع و اجرای این قانون پیش رو دیده نمی‌شود.

به گزارش «تابناک»، حفاری غیرقانونی و کشف اشیای عتیقه که «تابناک» روز گذشته در گزارشی به آن پرداخت، رویداد تازه‌ای نیست؛ اما لزوماً همه این گنج‌ها در پی حفاری‌های غیرقانونی به دست نمی‌آید و بسیاری در حین حفاری برای چاه یا دیگر فعالیت‌های اینچنینی در زمینشان با گنجینه‌های ارزشمندی روبه‌رو می‌شوند که ارزش بسیار‌ بالایی دارند، ولی به واسطه نوع برخورد نهادهای متولی با ایشان و اینکه عملاً در خوشبینانه‌ترین حالت رقم بسیار اندکی دست ایشان را می‌گیرد، ترجیح می‌دهند، راه جوینده‌های غیرقانونی میراث باستانی را در پیش بگیرند.

فروش ارزان قیمت آثار تاریخی ایران در کشورهای اروپایی یکی از تبعات عدم وجود قوانین مسنجم برای حمایت از یابندگان گنج در بناهایشان است. در واقع اگر گنجی در زمین یا خانه تان به صورت اتفاقی یا برنامه ریزی شده بیابید، ممکن است همچون مجرم با شما برخورد شود و یا به هیچ از شما خریده شود و در نهایت نیز با برچسب حمایت از میراث فرهنگی همراه شود.

بسیاری از یابندگان گنج، آثاری که یافته‌اند را با یک یا چند قطعه زمین و ملک مرغوب در پایتخت معاوضه می‌کنند که ارزش این معامله با توجه به حجم آثار یافته شده از چند صدمیلیون تا ند میلیارد در نوسان است اما برخی نیز گنج شان را به دلال‌هایی می سپارند که این آثار را به خارج از کشور قاچاق کرده و بعضاً فروش میلیون دلاری برای این آثار در نظر می‌گیرند.

این گستره وسیع پنهان کاری در قبال یافته های تاریخی توسط مردم در درجه نخست به قانون باز‌می‌گردد که هیچ نسبتی با قوانین میراث فرهنگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ندارد و به گونه‌ای این اموال را جنبه ملی بخشیده و یابنده را بدون کمترین حقوق دانسته که عملاً اگر یابنده حاضر نباشد از حق قانونی و شرعی‌اش در قبال میراث فرهنگی بگذرد و آثار کشف شده را به سازمان میراث فرهنگی تحویل ندهد، می‌تواند متناسب با ارزش آثار کشف شده از یک دستاورد مالی چشمگیر تا ثروتی افسانه‌ای را از آن خویش سازد که البته همه این‌ها مدیون قانون یکسویه‌نگر است.

در ماده
۵۶۲ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود‌».

در تبصره یک این ماده نیز تأکید شده است: «هر کس اموال تاریخی ـ فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌گردد‌».

این در حالی است که در اسلام گنج، حقی مشروع‌ برای رسمیت شناخته شده و اتفاقاً از مواردی است که درباره پرداخت خمسش میان علما اجماع نیز وجود دارد.

شیخ طوسی در کتاب خلاف در اواخر کتاب زکات می‌گوید: واژه رکاز که در روایات مطرح، ‌مراد‌‌ همان گنج است که دفن شده و مخفی است که در صورت پیدا شدن بدون هیچ خلافی باید خمس آن پرداخت شود. البته شیعه معتقد است اگر ارزش گنج به حدّ نصاب رسید، خمس واجب است امّا شافعی در کم و زیادش خمس را واجب می‌‌دانسته. ابو‌حنیفه و مالک نیز همین رأی را دارند‌ [
۱].

ظاهر کلام شیخ طوسی این است که در اثبات وجوب خمس گنج به اجماع استدلال کرده ‌و اینکه قدر متیقن بر رعایت نصاب نیز اجماعی است؛ گرچه در میزان آن اختلافی باشد. صاحب حدائق می‌‌گوید: بین اصحاب اختلافی نیست در وجوب خمس در گنج‌ [
۲].

علاوه بر اجماعی که توسط فقهای گذشته ادّعا شده، به غیر از آیه غنیمت که شامل اینجا قطعاً خواهد بود، روایات زیادی داریم که خمس را در گنج واجب می‌داند. از آن روایات صحیحه حلبی است که از امام صادق (ع) دربارۀ گنج پرسید که حقش چیست؟ حضرت فرمود خمس آن باید پرداخت شود. [
۳] و نیز صحیحه بزنطی از امام رضا (ع) است: «قال سألته عمّا یجب فیه الخمس من الکنز؟ فقال ما یجب الزکاة فی مثله فقیه الخمس» [۴]

سوّم خبری است که در وصیت پیامبر (ص) برای علی (ع) آمده: «یا علی إنّ عبد المطلب سنّ فی الجاهلیّة خمس سنن، أجرا‌ها الله له فی الاسلام (الی ان قال) و وجد کنزاً فأخرج منه الخمس و تصدّق به فأنزل الله: (و اعلوا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه)».

و روایات زیاد دیگری که بر وجوب خمس در گنج دلالت دارند، لکن در برخی روایات جملاتی آمده که انسان را به شک می‌اندازد و مخالف روایات سابق به نظر می‌‌رسد مانند روایت هارون بن خارجه از امام صادق (ع) در مالی که به عنوان گنج پیدا می‌‌شود، آیا زکات دارد؟ قال: لا. قلت و ان کثر؟ قال وان کثر. فاعدت‌ها علیه ثلاث مرات.

مضاف برروایات مهم‌ترین دلیل‌‌ همان آیه غنیمت است بر وجوب خمس گنج چون شمول آیه بروجوب خمس گنج اولاست بر شمولش بروجوب خمس ارباح مکاسب چون در بعضی عبارات علمای لغت بود که غنیمت به مالی که به انسان می‌­رسد بی‌مشفت گفته می‌­شود و این معنا قطعاً شامل گنج است.

از منابع اهل سنت هم روایاتی داریم که خمس را در گنج واجب می‌داند؛ مانند روایتی که در سنن بیهقی از قول ابی هریره نقل شده که می‌گفت: أن انس بن مالک أخبره. قال: قدمنا مع رسول الله (ص) فدخل صاحب لناخربة یقضی فی‌ها حاجته فذهب لیتناول منها لبنة فانهارت علیه تبراً فأخذ‌ها فأتی بها النبی (ص) فقال زن‌ها فوزن‌ها فاذا هی مأتی درهم. فقال رسول الله (ص) هذا رکاز و فیه الخمس [
۵]‌.

بیشتر فقهای عصر حاضر قائل‌اند ‌آنچه از منابع شرعی به دست می‌آید، این است که گنج با شروطی که مفصّل ذکر شد، برای یابندۀ آن است و حکومت صرفاً حق دارد خمس آن را بگیرد تا در مصارف آن خرج کند؛ البته اگر حکومت اسلامی باشد، نه چیزی بیش از این؛ بنابراین، دلیلی بر توقیف ‌گنج یافته شدۀ مردم توسط حکومت‌ها وجود ندارد و چنین کاری غصب است و حرام است که بیشتر از خمس گنج را از مردم مطالبه کنند، مگر با چند توجیه این حکم را جور دیگری بدانیم؛

الف) بگوییم گنج‌ها مانند معادن از انفال و اموال عمومی است که امرش به دست حکومت است و آنچه تاکنون از جواز تملک گنج در روایات بوده از باب اجازۀ عامه از جانب اولیای دین بوده که اکنون با تشکیل حکومت اسلامی حاکم می‌‌تواند این اجازۀ عمومی را سلب کند.

اشکال این دلیل این است که انفال در شرع اسلام معلوم و مشخص است و گنج از آن‌ها نیست و دلیل و روایتی وارد نشده که گنج را داخل در انفال بداند با اینکه در مقام بیان بوده‌اند و سیرۀ عقلائیه متصله نیز بر جواز تملک گنج است، نه اینکه آن را از اموال بیت المال دانسته باشد.

ب) دومین توجیه این است که گفته شده گنج‌ها از اشیای مهم قدیمی‌اند که ارتباط دارند با حیاة و تمدن یک ملّت و باقی ماندن آن اشیاء نزد حکومت و منتقل نشدن آن‌ها از بلاد هر ملّت جهت حفظ تاریخچه و تمدن آن ملّت بسیار حیاتی است و امروزه دیگر گنج‌ها صرفا ارزش مالی ندارند مثل گذشته بلکه ارزش معنوی و حیثیتی دارند. حتی اگر بگوییم نزد افراد بماند نه حکومت چون در مظنّه خروج از حکومت است و خروجش بر عموم مسلمین خسارت است و شارع به خسارت مسلمین راضی نیست می‌‌تواند دلیل قوی دیگری بر مسأله باشد.

پاسخ این است اگر این دلیل دلیل ظنّی استحسانی نباشد خوب است امّا منافاتی ندارد که حکومت تمام ثمن و ارزش گنج را به واجد بدهد و آن گنج را به خاطر حفظ مصالح مسلمین نگهداری کند.

ج) اموال مدفونه همگی برای دوران کفار نیستند که بشود به صرف پیدا کردن مالک شد بلکه از قبیل مجهول المالک است که امرش به ید حاکم شرعی است که می‌‌تواند آن را بگیرد و بهای آن را صدقه دهد یا در جهت مصلحت عامة مصرف کند.

پاسخ این است، ‌چنان که عرض شد این خروج از محل کلام است و بیان شد لقطه و مجهول المالک شامل اموال بسیار قدیمی دفن شده در زمین‌‌ها و خرابه‌‌ها نیست.

با چنین تفاسیری آنچه به عنوان قانون به نگارش درآمده، حداقل نسبتی به قوانین اسلامی در قبال یافتن گنج ندارد و در کشورهای اروپایی نیز با دست گذاشتن بر روی گنجی که شخصی کشفش کرده، عملاً اقدام به توقیف اموال نمی‌کنند، بلکه اگر ارزش ملی داشته باشد به قیمتی بالا خریداری می‌کنند و مانع از خروجش از کشور با این سازوکار می‌شوند و یا در صورتی که ارزش تاریخی منحصر به فردِ ملی نداشته باشد، حتی از عرضه‌اش در سطح بین‌الملل نیز جلوگیری نمی‌کنند و تنها تأکید می‌نمایند که محل کشف و ریشه تاریخی اثر دقیقاً ثبت شود.

با این حال، ضعف و اشتباه آشکار قانونی که اتفاقاً خلاف قواعد اسلامی پیرامون مبحث گنج نیز می‌باشد، تنها دلیل وقوع چنین وضعیتی نیست و متاسفانه مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ گاه در پی روزآمد کردن این قوانین نبوده‌اند و عملاً این قوانین که کارآمدی شان را از دست داده اند را مورد تاکید قرار می‌دهند که حاصل از دست رفتن بخشی از میراث تاریخی این مرز و بوم است؛ میراثی که در فضایی شفاف قابل عرضه بود و در آن صورت امکان خریدشان توسط این سازمان و موزه‌ها و یا کلکسیونرهای خصوصی با هدف حفظ در ایران وجود داشت.

۱. الخلاف ج ۲ کتاب الزکات ص ۱۲۱.
۲. حدائق الناظره ج ۱۲ ص ۳۳۲.
۳. وسائل الشیعه ج ۶ باب ۵ حدیث ۱.
۴.‌‌ همان ح ۲.
۵. سنن بیهقی ج ۴ ص ۱۵۵.

تااخباري ديگرخدانگهدار               

......... بازدید : 11 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

اخبارپارسيان۱۰۰

انتشاراخبار:21/5/1393

ما نقدی به ادبیات روز گذشته رئیس‌جمهور نداریم!!!

می‌توان حدس زد وقتی امور مربوط به پرونده هسته‌ای چه در حوزه حمایت رهبر انقلاب و سران قوا و ساختارهای تأثیر‌گذار روند معمولی دارد، رفت و آمد اعضای تیم هسته‌ای و تعامل آنان با مجلس‌ طبیعی انجام می‌شود، نشریات مخالف و موافق ‌نیز هر کدام به وسعت مخاطبان خود به این موضوع می‌پردازند، حمله رئیس‌جمهور به منتقدان در چنین زمانی را باید در جاهای دیگر ریشه‌یابی کرد.

ما نقدی به ادبیات روز گذشته رئیس جمهور نداریم، ادبیات هر شخص‌ و به ویژه رئیس جمهور مختص اوست که در ‌زمان و به درازای یک عمر فعالیت فردی و اجتماعی پدیده آمده است و با گفتن این رسانه و آن رسانه هم تغییری در آن رخ نخواهد داد؛ چه اینکه ادبیات رئیس جمهور پیشین با نقدهای فراوان بر ادبیاتش تغییری صورت نگرفت.

اما اینکه سخنان روز گذشته روحانی در راهبرد نظام مبنی بر پیگیری مذاکرات در عین حفظ منفعت ملی ایرانیان، تأثیر مثبت داشته است یا خیر، باید سخن گفت، به ویژه آنکه رهبری نظام، سران قوا، شخصیت‌های تأثیر‌گذار نظام، تا کنون از تیم مذاکراتی دفاع کرده‌ و در این میان کم نگذاشته‌اند و انتقادات موجود که عموما در میان برخی از محافل دانشگاهی، اعتقادی و برخی از نمایندگان مجلس هم صورت می‌پذیرد هم طبیعت کنش سیاسی است.

وقتی رهبری نظام، سران قوا و همچنین شخصیت‌های تأثیر گذار نظام از مذاکرات هسته‌ای و استراتژی دولت در این مذاکرات حمایت می‌کنند و اصولا هم اینان هستند که با کمک به دولت راهبرد هسته‌ای کشور را تنظیم می‌کنند، حمله آنچنانی به مخالفان دولت که وجودشان طبیعی است، چه کمکی به تیم مذاکراتی ایران خواهد کرد؟ آیا جز این است که منتقدان را با اتخاذ ادبیات هجومی بیشتر تشویق خواهد کرد؟ جز این است که حاشیه را برای تیم مذاکراتی ایران بیشتر خواهد کرد؟ اگر بپذیریم این موضع‌گیری کمکی به تیم هسته‌ای نمی‌کند و فقط ادبیات صاحب منصبان و منتقدان را تند‌تر و خشن‌تر خواهد کرد، چه ضرورتی به گفتن بود؟

دوم آنکه عرصه ریاست جمهوری، عرصه مسئولیت است و پاسخگویی. وقتی کسی خود را نفر دوم مملکت بر اساس قانون اساسی می‌خواند و بر اساس‌‌ همان قانون اساسی حکم می‌راند، مسئولیت هم دارد و باید پاسخگو باشد. شاید سال‌های سال حضور در شورای امنیت ملی و ‌ارتباط نداشتن مستقیم با افکار عمومی، این ذهنیت را پدید آورده که کسی نباید حق نگرانی داشته باشد؛ اگر قرار است کسی دل نگران باشد ما دل نگرانیم و اگر بناست دل آرام باشیم ما باید دل آرام باشیم.

و سوم اینکه اگر رئیس جمهور ایران مکالمات سناتور منندز، سناتور جمهوری خواه آمریکایی را با وندی شرمن مذاکره کننده آمریکایی دیده و شنیده باشد، تصدیق خواهد کرد که سناتور منندز به گونه‌ای شرمن را در مورد مذاکره با ایران به چالش می‌کشد که هیچ گاه منتقدان ایرانی چنین جسارت و جراتی را ندارند. حال آنکه‌ رئیس جمهور آمریکا مندز را آن گونه که رئیس‌جمهور ما مخالفان را خطاب می‌کند، نمی‌خواند.

چهارم اینکه تلاش می‌شود اینگونه القا‌ شود که منتقدان فقط در مسأله هسته‌ای انتقاد می‌کنند و در این حوزه به آنان حمله می‌شود. در حالی که رئیس جمهور چه بخواهد و چه نخواهد مسأله معیشت مردم و گرانی‌ها و عدم اشتغال هنوز در صدر انتقادات قرار دارد. مگر می‌شود گرانی‌های این روز‌ها را انکار ‌و انتقاد منتقدان را همواره به مسأله هسته‌ای منتقل کرد و هم برای مذاکرات هزینه به بار آورد و هم بخش‌های دیگر انتقادات را نادیده گرفت.

یک فرایند دمکراتیک ایجاب می‌کند که موضوعات مرتبط با منفعت ملی و راهبردهای آن، در دولتی که منتخب مردم است و بر اساس مسئولیت‌های سایر ارکان بر اساس قانون تعیین و در رفت و آمدهای دمکراتیک‌‌ همان ساختار‌ها حک و اصلاح شود و مطبوعات مخالف و موافق هم حسب کارکردشان موضوع را برای افکار عمومی تشریح کنند و اتفاقا این روند در مورد موضوع هسته‌ای کشور هم در جریان است و روند غیر معمولی در این میان دیده نمی‌شود.

لذا می‌توان حدس زد وقتی امور مربوط به پرونده هسته‌ای چه در حوزه حمایت رهبر انقلاب و سران قوا و ساختارهای تأثیر‌گذار روند معمولی دارد، رفت و آمد اعضای تیم هسته‌ای و تعامل آنان با مجلس‌ طبیعی انجام می‌شود، نشریات مخالف و موافق ‌نیز هر کدام به وسعت مخاطبان خود به این موضوع می‌پردازند، حمله رئیس‌جمهور به منتقدان در چنین زمانی را باید در جاهای دیگر ریشه‌یابی کرد.

کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب سخنان رئیس‌جمهور در انتقاد از مخالفان توافق هسته‌ای

بازتاب سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران در انتقاد از مخالفان توافق هسته‌ای و تأکید بر ضرورت برقراری تعامل با جهان، نامه تشکر رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق برای رئیس جمهور ایران، بازتاب تصویب طرح ممنوعیت عمل‌های جراحی پیشگیری از بارداری در ایران و صدور اجازه عبور کامیون‌های ترکیه‌ای از ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران در انتقاد از مخالفان توافق هسته‌ای و تأکید بر ضرورت برقراری تعامل با جهان، نامه تشکر رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق برای رئیس جمهور ایران، بازتاب تصویب طرح ممنوعیت عمل‌های جراحی پیشگیری از بارداری در ایران و صدور اجازه عبور کامیون‌های ترکیه‌ای از ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران درباره مذاکرات هسته‌ای و تعامل با کشورهای خارجی، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تند‌ترین انتقاد خود را از تندروهای مخالف توافق هسته‌ای بیان کرده و گفته آن‌ها باید «به جهنم» بروند. این خبرگزاری می‌نویسد، روحانی در اظهارات خود که در نشست سالیانه سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور بیان شده، مخالفان تندروی توافق هسته‌ای را «بزدل سیاسی» خطاب کرده است. 

خبرگزاری کویت بخش دیگری از سخنان روحانی را بازتاب داده و از عزم ایران برای گسترش روابط دوستانه با دیگر کشور‌ها خبر داده است. این خبرگزاری می‌نویسد، حسن روحانی گفته، کشورش مایل به برقراری روابط دوستانه با کشورهای جهان است؛ اما در این راه بر سر حقوق مشروع خود مصالحه نخواهد کرد.

این خبرگزاری اشاره می‌کند، ‌روحانی گفته ایران حتی آماده تعامل با کشورهایی است که هم اکنون در تقابل با آن‌هاست و در صورتی که مطمئن شود منافع ملی خود در خطر قرار نخواهد گرفت، در آینده نسبت به برقراری روابط دوستانه با این کشور اقدام خواهد کرد.

 

اما ارسال پیام تشکر از سوی رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق برای رئیس جمهور ایران، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات و رسانه‌ها بازتاب یافته است.

سایت خبری «عراقی نیوز» می‌نویسد، مسعود بارزانی ضمن فرستادن پیامی برای حسن روحانی، بر ریشه‌دار بودن و عمق روابط دوجانبه میان مردم ایران و کردستان عراق تأکید کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی دولت اقلیم خودمختار کردستان منتشر شده، به نقل از بارزانی آمده است: «من می‌خواهم به نمایندگی از مردم کردستان، از حمایت ایران از منطقه کردستان تشکر و قدردانی کنم». 

در میان دیگر مطالب و جدا از مباحث مربوط به سیاست خارجی، اقدام مجلس شورای اسلامی در ممنوع کردن عمل‌های پیشگیری از بازداری، موضوعی است که بازتاب گسترده‌ای در عرصه بین‌المللی داشته است.

سایت شبکه خبری
«راشا تودی» از جمله جدید‌ترین مواردی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد مجلس ایران هر گونه عمل پیشگیری دائمی از بارداری را ممنوع و تبلیغات مربوط به این موضوع را نیز قدغن کرده است.

با این حال، این سایت می‌نویسد به باور کار‌شناسان حوزه سلامت، چنین قانونی تنها سبب افزایش میزان سقط جنین‌های غیر قانونی در ایران خواهد شد و از سوی دیگر، این طرح به مثابه تغییر جهتی کامل در برنامه ریزی‌های جمعیتی کشور است.

در پایان، در مطلبی در حوزه تجارت و حمل و نقل، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از پیشنهاد ایران به کامیون‌های ترانزیتی ترکیه برای استفاده از مسیر ایران در پی افزایش ناامنی در عراق خبر داده است.

این روزنامه می‌نویسد، در پی انتشار گزارش‌هایی درباره حمله تروریست‌های تکفیری به رانندگان ترانزیتی ترک، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفته ایران به کامیون‌های ترکیه‌ای اجازه عبور از قلمرو خود را می‌دهد. به نوشته تودی زمان، این اقدام ایران به درخواست نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه انجام می‌گیرد.

 

داعش پیام حملات آمریکا را دریافت کرده است

گروه‌های شورشی دیگر در سوریه همچنان اصرار دارند، ‌آمریکا برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تندرو، باید تجهیزات پیشرفته‌تر در اختیار آنها بگذارد. به گفته یکی از مشاوران ارشد این گروه‌ها، آمریکایی‌ها درخواست آنها برای مشارکت استراتژیک جهت متوقف کردن داعش را بدون پاسخ گذاشته‌اند.

در حالی که چند کشور غربی در تلاشند، پیشروی‌های سازمان تکفیری داعش در شمال عراق از حدی فرا‌تر نرود، پایگاه اصلی داعش در خاک سوریه ـ که پشتیبان اقدامات جاری در عراق است ـ دچار چالش چندانی ‌نشده است.

به گزارش «تابناک»، وال‌استریت ژورنال با اشاره به تحولات اخیر عراق و سوریه نوشته، به رغم حملات هوایی در شمال عراق، پرچم سیاه داعش همچنان به آسانی بر مقر و ساختمان‌های حکومتی داعش در رقه در شمال سوریه در اهتزاز است. افراد جذب‌ شده جدید از سراسر خاورمیانه و اروپا با اتوبوس و تاکسی به سوی این شهر روان هستند و خانواده‌های آن‌ها همراه با آن‌ها در بهترین ساختمان‌های رقه مستقر می‌شوند.

دولت خودخوانده اسلامی ارتشی ایجاد کرده‌ که می‌تواند با‌ تاکتیک‌های جنگ چریکی با ارتش تضعیف شده عراق در نبردی متعارف وارد درگیری شود؛ هرچند مقامات رسمی آمریکایی معترف هستند که البغدادی خلیفه خودخوانده در سوریه ساکن شده، ولی حملات هوایی آمریکا به شمال عراق محدود است و این نشان‌دهنده سقف کارهایی است که آمریکا حاضر است علیه این جریان تروریستی انجام دهد.

یک دیپلمات اروپایی مستقر در خاورمیانه به وال استریت ژورنال گفته که داعش می‌داند، آمریکا به داعش مستقر در سوریه حمله نخواهد کرد، ولی حمله به اربیل، مقر حکومت اقلیم در کردستان موضوعی است که سیاست آمریکا در قبال آن روشن است.

حمله به داعش در سوریه هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی به نفع دولت مرکزی خواهد بود و به باور کار‌شناسان تا هنگامی که آمریکا در سوریه گروه کارآمد مطلوب خود را نیابد، کاری به داعش نخواهد داشت.

در حالی که فرستادن سلاح و اجرای برنامه‌های آموزش نظامی برای مخالفان دولت سوریه از جمله گزینه‌های مورد نظر دولت اوباماست، داعش به گسترش قلمرو خود و افزایش احتمال به خطر انداختن ثبات کشورهای خاورمیانه ادامه می‌دهد.

                                           

در این ماه اعضای وابسته به داعش به سوی لبنان سرازیر شدند و امنیت شهر عرسال را از بین برده و سربازان ارتش را به گروگان گرفتند. ماه پیش آن‌ها تنها گذرگاه مرزی عراق و اردن را به کنترل خود در‌آوردند و به نود مایل از مرزهای عراق و عربستان سعودی نیز نزدیک شدند.

داگلاس اولیوانت، مشاور ضدشورش سابق نظامیان آمریکایی در افغانستان، اعتراف کرده است که اگر داعش در پاکستان مستقر بود، آمریکایی‌ها هر روز آن‌ها را بمباران می‌کردند، ولی اکنون باید به این نکته توجه داشت که حمله به اردوگاه‌ها ‌یا تسلیحات داعش در سوریه بر همه اقدامات آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

هنگامی که داعش در ماه ژوئن پایگاه‌های ارتش عراق را در شمال این کشور به تصرف خود در‌آورد، تسلیحات آمریکایی به ارزش میلیون‌ها دلار را در اختیار گرفتند. به گفته منابع محلی آن‌ها به سرعت توپخانه، تانک‌ها و حتی بالگردهای به دست آمده در عراق را به پایگاه امن خود یعنی رقه منتقل کردند.

آن‌ها با خودروهای نظامی به دست آمده از پایگاه‌های ارتش عراق در شهر رقه گشت می‌زنند و با استفاده از امکانات به دست آمده در عراق، چندین تهاجم را در سوریه آغاز کرده‌اند. در ماه‌های گذشته، داعش بیشتر استان دیرالزور سوریه را به تصرف در‌آورده، حملات مهمی را علیه ارتش سوریه در استان‌های حسکه و رقه ترتیب داده و تلاش کرد، بر میدان گازی الشاعر در غرب استان حمص مسلط شود.

یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه که از گروه‌های مخالف دولت سوریه و البته در حال تضعیف است، مدعی است که داعش اکنون چنان قدرت آتشی دارد که پیش از حمله به دیگر نیروهای مخالف دولت سوریه، می‌تواند ابتدا ساعت‌ها آن‌ها را گلوله‌باران و تضعیف کند.

محمد علوش، رهبر جیش الاسلام نیز گفته، ‌پیش از حوادث عراق در حال پیشروی در مقابل داعش بوده است ولی پس از به دست اوردن امکانات زیاد توسط داعش در عراق، این گروه موفق شده مواضع از دست رفته را از جیش الاسلام پس بگیرد.

بر پایه برآورد مقامات امریکایی، داعش در ماه ژوئن ده هزار نیرو داشته و اکنون منابع اروپایی حدس می‌زنند که این تعداد دو برابر شده باشد. داعش همچنین موفق شده که نیروهای گروه‌های در حال نابودی مانند ارتش آزاد و با جبهه اسلامی را نیز به خود جذب کند.

این در حالی است که گروه‌های شورشی دیگر در سوریه همچنان اصرار دارند که آمریکا برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تندرو باید تجهیزات پیشرفته‌تر در اختیار آن‌ها بگذارد. به گفته یکی از مشاوران ارشد این گروه‌ها، آمریکایی‌ها درخواست آن‌ها برای مشارکت استراتژیک برای متوقف کردن داعش را بدون پاسخ گذاشته است.

شاید به این دلیل که امریکا برای تضعیف ارتش و دولت مرکزی سوریه حتی حاضر است اقدامات داعش را به شرط آسیب نزدن به منافع مستقیم آمریکا در اربیل نادیده بگیرد. داعش برای انجام هر کاری در سوریه آزاد است.

چرا پرونده‌های وارده به کمیسیون اصل ۹۰ به نتیجه نمی‌رسد؟؟!!

‌از سوی دیگر، کارکرد ضعیف کمیسیون اصل نود ـ که هم‌اکنون مهم‌ترین نهاد رسیدگی به شکایات است ـ نشان از این دارد که این کمیسیون در حال تبدیل شدن به گورستان پرونده‌های مهم است‌ و هر پرونده‌ای که راهی این کمیسیون شود، مشمول مرور زمان خواهد شد تا جایی که در خاطره‌ هیچ کس اثری از آن نباشد.

یک سال از رفتن دولت اصولگرای دهم می‌گذرد و حکایت استخدام‌های غیرقانونی در دولت گذشته در کنار موضوعاتی چون فساد‌های چندهزارمیلیاردی، ‌اجرا نشدن تعهدات سفرهای استانی پرسروصدای دولت، ‌اجرا نشدن برنامه پنج ساله توسعه و موارد بسیاری از این قبیل، موضوع مورد بحث رسانه‌ها و مدیران دولتی و نمایندگان مجلس شده است.

به گزارش «تابناک»، استخدام بیش از
۴۲۰هزار تن که اکنون دولت تدبیر و امید اعلام کرده ‌بسیاری از آن‌ها حتی دیپلم هم نداشته‌اند، از جمله این فساد‌ها هستند؛ استخدام‌هایی که به گفته دولت، باعث افزایش فشار بر بودجه عمومی شده و بر خلاف روح اجرای «عدالت» در جامعه بوده است؛ استخدام‌هایی که جمعیت انبوه بیکاران تحصیلکرده در کشور را نادیده گرفته و هزاران نامه در بایگانی این معاونت وجود دارد که این استخدام‌ها‌ سفارشی انجام شده است.

کمتر کسی از یاد برده که محمود احمدی‌نژاد تا چه اندازه بر اجرای «عدالت» تأکید می‌کرد و کار به جایی رسیده بود، برای استقرار «عدالت» در جهان هم نسخه می‌پیچید.

بنا بر این گزارش، این اطلاعات را نخستین بار‌ غلام‌علی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی مطرح کرده و در نامه‌ای خطاب به محمد‌علی‌ پور‌مختار از دولت‌های نهم و دهم شکایت کرد.

وی در این باره می‌گوید: در این مدت، دویست مؤسسه و سازمان خلاف مقررات، بدون اطلاع و تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد و راه‌اندازی شد که کمترین خسارت وارده حاصل این اقدام غیرقانونی، چاق، فربه و کم تحرکی دولت بوده است.

وی اظهار داشت: در عین حال این کار حقوق انبوه جوانان تحصیل‌کرده را ـ که فاقد هرگونه پشتوانه دولتی و سیاسی بوده‌اند و از حیث بیکاری، دچار انواع بیماری‌های روحی و روانی شده و در عین نخبگی و با پیمودن مدارج عالی و معدل‌های الف و غیره، به داروهای آرام بخش پناه آورده ـ تضییع کرده است.

عضو فراکسیون اصولگران رهروان ولایت مجلس افزود: جذب حدود
۴۰۰ هزار تن تنها به دلیل وابستگی به دولت‌های نهم و دهم بدون رعایت هرگونه ضابطه‌ای توسط دولت قبل ـ که صرفا ندای گوشخراش عدالت را سر می‌داد ـ ‌در عمل هیچ‌ اعتقادی به قانون و عدالت نداشت و تنها موجی از بدبینی را‌ نزد جویندگان کار ـ که عمدتا قشر جوان هستند ـ به راه انداخته است.

وی تصریح کرد: این اقدام دولت‌های نهم و دهم، باعث افزایش غیرمنطقی هزینه‌های جاری کشور شده و خسارات جبران ناپذیری به نظام اداری، نیروی انسانی، افکارعمومی و اعتبارات بودجه‌ای کشور وارد کرده است.

اما اکنون پس از گذشت یک ماه از این قضیه، هنوز هیچ گزارشی از سوی کمیسیون اصل نود در این باره منتشر نشده است.

جعفر‌زاده در این باره می‌گوید: گویا کمیسون اصل نود، تمایلی به پیگیری این موضوع ندارد‌ و این موضوع نیز مانند یکی از چندین مورد دیگر مانند فساد در فوتبال آنقدر در این کمیسیون معطل خواهد ماند تا از یاد‌ها برود.

این نماینده گفت: من بعید می‌دانم ‌این کمیسیون بخواهد به این موضوع رسیدگی کند. در ‌‌این مدت که از پایان دولت احمدی‌نژاد می‌گذرد، چندین شکایت از عملکرد این دولت به کمیسیون اصل نود رفته است؛ اما اعضای این کمیسیون تنها یک مورد را ـ که یک روستایی اطراف ورامین از احمدی‌نژاد شکایت کرده بود ـ بررسی کرده‌اند که آن هم در پایان به دلیل آنکه پرونده‌اش تکمیل نبوده و مستندات نیز کافی نبود، مخدومه اعلام کردند.

این نماینده گفت: من کمی دیگر صبر می‌کنم، ولی اگر کمیسیون در این باره کاری نکند، مستندات خود را در‌باره این موضوع و موضوع دیگری که چند وقت پیش مطرح کرده بودم و مربوط به بازرسی از اداره اوقاف بود، رسانه‌ای خواهم کرد‌ و همه مستندات را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.

اما از سوی دیگر محمد علی‌پور مختار در این باره می‌گوید: نماینده رشت در نامه‌ای از دولت‌های نهم و دهم شکایت کرده که مستندات خود را گزارش «محمود عسگری آزاد» جانشین معاون توسعه و منابع انسانی ریاست جمهوری گذارده است که رسیدگی به این شکایت در دستور کار کمیسیون اصل
۹۰ مجلس قرار دارد.

از گفته نماینده رشت و همچنین رئیس کمیسیون اصل نود این گونه بر‌می‌آید که این کمیسیون اراده‌ای برای بررسی پرونده‌ای که مربوط به دولت قبل است را ندارد.

‌از سوی دیگر، کارکرد ضعیف کمیسیون اصل نود ـ که هم‌اکنون مهم‌ترین نهاد رسیدگی به شکایات است ـ نشان از این دارد که این کمیسیون در حال تبدیل شدن به گورستان پرونده‌های مهم است‌ و هر پرونده‌ای که راهی این کمیسیون شود، مشمول مرور زمان خواهد شد تا جایی که در خاطره‌ هیچ کس اثری از آن نباشد.

کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب جهانی گسترده خبر سقوط هواپیمای مسافربری در ایران

بازتاب سانحه رخ داده برای هواپیمای ایرانی در تهران و واکنش رئیس جمهور ایران به این حادثه، اظهارات معاون وزیر خارجه ایران درباره درخواست‌های غرب در مذاکرات هسته‌ای و اعلام پیروزی شرکت «کرسنت» در دادخواهی خود از ایران در ماجرای قرارداد گازی، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب سانحه رخ داده برای هواپیمای ایرانی در تهران و واکنش رئیس جمهور ایران به این حادثه، اظهارات معاون وزیر خارجه ایران درباره درخواست‌های غرب در مذاکرات هسته‌ای و اعلام پیروزی شرکت «کرسنت» در دادخواهی خود از ایران در ماجرای قرارداد گازی، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، خبر حادثه رخ داده روز گذشته برای یک هواپیما در تهران، مهم‌ترین موضوعی است که از‌‌ همان لحظات ابتدایی تاکنون، مورد توجه تقریباً همه مطبوعات و رسانه‌های مهم بین‌المللی قرار گرفته است.

«کریستین ساینس مانیتور» یکی از ده‌ها روزنامه‌ای است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد در تصادف مذکور، ۳۹ تن جان باخته و ۹ تن دیگر زخمی شده‌اند. این روزنامه اشاره می‌کند که هواپیمای مذکور در یک منطقه مسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران و اندک زمانی پس از بلند شدن از باند، دچار حادثه شده است. در این مطلب اشاره شده که شمار حوادث هوایی در ایران زیاد بوده و دلیل آن، ناوگان سالخورده هوایی و همچنین نگهداری ضعیف از تجهیزات مرتبط است.

در همین زمینه، خبرگزاری
«ترند» دستور رئیس جمهور ایران مبنی بر توقف پرواز هواپیماهای «ایران- ۱۴۰» را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می‌نویسد، پس از واقعه تراژیک تصادف هواپیمای مسافربری در تهران در روز یکشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دستور داده تا هنگامی که تحقیق جامعی درباره واقعه مذکور صورت بگیرد، هیچ یک از هواپیماهای «ایران- ۱۴۰» کشور نباید اجازه پرواز بیابند.

در همین زمینه، به عباس آخوندی، وزیر راه، وظیفه انجام تحقیقی جامع درباره علل وقوع این حادثه محول شده است. ترند اشاره می‌کند که روحانی از وزیر بهداشت نیز خواسته بهترین امکانات را برای مداوای مجروحان حادثه فراهم آورد.

اما اظهارات معاون وزارت خارجه ایران درباره درخواست‌های ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.
روزنامه
«گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع، به نقل از مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران می‌نویسد جمهوری اسلامی ایران، یک برنامه ضعیف و محدود غنی‌سازی را که قدرت‌های جهانی بخواهند مانند یک «بازیچه» در اختیارش گذارند، نخواهد پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران دارای ‌چهارچوبی مشخص است، گفته ایران هیچ چیزی را بیرون از این چهارچوب نخواهد پذیرفت.

در ‌‌نهایت، یکی دیگر از مطالب مورد توجه امروز، مطالبی است که درباره جدید‌ترین تحولات مربوط به قرارداد گازی ‌به نام «کرسنت» منتشر شده است. روزنامه
«وال استریت ژورنال» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، شرکت اماراتی «دانا گاز»، روز گذشته اعلام کرده در پرونده دادخواهی خود علیه ایران پیروز شده ‌و به این ترتیب، شاید ایران مجبور شود پس از ده سال اختلاف بر سر قیمت، گاز خود را به سوی تأسیسات این شرکت در شارجه انتقال دهد.

دیوان بین المللی داوری اعلام کرده که قرارداد
۲۵ ساله شرکت ملی نفت ایران با شرکت «کرسنت» (از شرکای شرکت دانا گاز) معتبر است و ایران ملزم بوده از دسامبر ۲۰۰۵ به این قرارداد عمل کند.

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

از سقوط «ایران ۱۴۰» تا محرومیت «صادقیان» به روایت فردوسی‌پور

فردوسی پور به نقل از چند کاپیتان که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، گفت پرواز این هواپیما نباید در هوای گرم انجام می‌گرفت. فردوسی پور در این باره تأکید کرد: جان مردم واقعا مهم است. همه از این اتفاق متأسف شدند. هموطنان ما راحت جانشان را از دست می‌دهند.

دومین برنامه نود در فصل جدید مسابقات لیگ بر‌تر از ساعت ۲۲:‌۴۵ شب گذشته با اجرای عادل فردوسی‌پور روی آنتن رفت، تا با توجه به حواشی داغ لیگ در همین روزهای ابتدایی علاقه‌مندان به فوتبال مشتاقانه به دیدن برنامه فردوسی‌پور بنشینند.

بی‌گمان مهم‌ترین موضوعی که هواداران منتظر پیگیری و پرداختن به آن در برنامه نود بودند، ماجرای پرسپولیس و محرومیت پیام صادقیان بود. مسعود مرادی، داور بازنشسته و سال‌های نزدیک فوتبال ایران، امشب‌ کار‌شناس برنامه بود و فردوسی‌پور را تا پایان برنامه همراهی کرد.

به ‌گزارش «تابناک»،‌ پرسش مسابقه پیامکی برنامه نود امشب به پیش‌بینی نتیجه مسابقه حساس هفته سوم لیگ بر‌تر میان استقلال و سپاهان اختصاص داشت و بینندگان برنامه به سبک و سیاق برنامه
۲۰۱۴ باید عدد گل‌های استقلال و سپاهان را به شماره برنامه پیامک می‌کردند. با توجه با حضور سپاهان و استقلال در جایگاه نخست و دوم جدول و برگزاری این دیدار در روز نخست هفته سوم (پنجشنبه) برنامه نود به استقبال بازی حساس روزهای آغازین لیگ بر‌تر رفته است.

پس از پخش بخش آغازین معرفی برنامه و نمایش تصاویری از بازی تیم‌های استقلال، نفت مسجد سلیمان، ذوب‌آهن و سپاهان از بخش جدید برنامه نود ـ که از این فصل مهمان این برنامه خواهد بود ـ رونمایی شد.

«تقویم نود»؛ این نام بخش جدیدی است که در فصل جدید برنامه «
۹۰» پخش می‌شود. در این بخش، رویدادهای تاریخی فوتبال ایران مرور می‌شود. بازی نکردن پرسپولیس مقابل هما در روز شانزدهم مرداد ۱۳۶۰ نخستین موردی بود که در تقویم نود پخش شد.

در آرشیو روزنامه‌های آن زمان حتی نامه محمود خوردبین برای تجدید بازی وجود داشت که این موضوع با مخالفت مسئولان وقت فدراسیون روبه‌رو شده بود. از دیگر آیتم‌های تقویمی، پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل عمان و همچنین برابر بحرین در دیدار رده‌بندی مسابقات جام ملت‌های آسیا بود که علی کریمی در هر دو مسابقه ستاره بود. همچنین از مهدی مهدوی کیا، ‌‌نخستین بازیکن ایرانی یاد شد که در سیزدهم مرداد
۱۳۷۸ موفق شد در مسابقات جام بین قاره‌ای حضور داشته باشد.

علاوه بر گرامیداشت یاد شهید صارمی و روز خبرنگار و یاد بابک معصومی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتسال ایران، به تولد دو تن از اهالی فوتبال در این هفته یعنی غلامرضا رضایی و دکتر محمد زادمهر هم اشاره شد. موضوعات دیگری از جمله انقلاب مشروطه هم ‌مختصر و گذرا در تقویم نود جای گرفت.

بنا بر این گزارش، نخستین بازی که در برنامه نود این هفته ‌بررسی شد، بازی گسترش فولاد تبریز و سپاهان اصفهان در تبریز بود؛ بازی که با دومین سه امتیاز این فصل زردپوشان اصفهانی را به صدر جدول رساند، ولی موضوعی که از خود مسابقه بیشتر مورد توجه قرار گرفت، هواپیمایی بود که اصفهانی‌ها را به تبریز رسانده بود و برای برخی سفر‌ها از سوی این باشگاه چار‌تر شده بود؛ هواپیمایی که سه روز پس از همراهی بازیکنان سپاهان در یک پرواز خونبار در تهران سقوط کرد و موجب جان‌ باختن نزدیک به چهل تن از هم‌وطنانمان شد.

اما خوروش سرپرست تیم سپاهان روی خط برنامه آمد و در این خصوص گفت: در پروازهایی که امکان استفاده از هواپیماهای کشوری را نداشتیم، از این هواپیما استفاده می‌کردیم؛ مثلا برای سفر به تبریز با این هواپیما رفتیم که به ما اعلام شد، پرواز باید قبل از ساعت
۸:‌۳۰ صبح باشد و تعداد نفرات بیش از ۳۷ تن نباشد.

وی افزود: اگر هواپیما مجبور بود پس از ساعت
۸:‌۳۰ بپرد، باید وزن آن کمتر می‌شد تا مشکلی ایجاد نشود.
در این هنگام فردوسی‌پور به نقل از چند کاپیتان که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، اعلام کرد که پرواز این هواپیما نباید در هوای گرم صورت می‌گرفت. فردوسی‌پور در این خصوص تأکید کرد: جان مردم واقعا مهم است. همه از این اتفاق ناراحت شدند. هموطنان ما راحت جانشان را از دست می‌دهند.

خوروش پس از تکرار این سخنان در «
۹۰» درباره سقف بودجه باشگاه خود ـ ‌که بالا‌تر از حد تعیین شده بود ـ گفت: باید برای باشگاه سپاهان امتیاز ویژه‌ای در نظر می‌گرفتند، ولی با این حال ما قراردادهای خود را کم می‌کنیم تا به زیر سقف برسد!

با پخش یک گزارش کامل از حاشیه‌های ابتدا و انتهای بازی پرسپولیس و فولاد و خلاصه بازی این تیم نود برای دقایق قابل توجهی به ماجرای این روزهای پرسپولیس ناآرام پرداخت؛ جایی که هم محرومیت صادقیان مورد بحث بود و هم دعواهای هیأت مدیره پرسپولیس. رئیس هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس برای این منظور روی خط آمد و گفت: اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل اختلاف دارند، ولی این اختلاف فاحش نیست. ما با هم اتحاد داریم.

سیاسی رئیس هیأت مدیره در برنامه
۹۰ گفت: «ما در هیأت مدیره اتحاد خوبی داریم. ابعاد دعوای من و رحیمی این قدر بزرگ نبود‌». او درباره اینکه چرا این قدر رئیس هیأت مدیره پرسپولیس مصاحبه می‌کند، گفت: «باشگاه‌های بزرگ خارجی مشکلات ما را ندارند، این فرمایش درست است اما این همکاران مطبوعاتی هستند که زنگ می‌زنند و من خجالت می‌کشم ‌به خبرنگاران پاسخ ندهم. من باید کمتر مصاحبه کنم و این حرف را قبول دارم. البته من هیچ وقت نگفتم ‌دایی را عوض می‌کنم. الان که تیم مشکلی ندارد. من و رحیمی مشکل بزرگی نداریم که آشتی کنانمان صوری باشد‌».
 
او درباره اینکه باشگاه راه آهن را خریده است، گفت: «نه اصلا این طور نیست. استیلی راه‌آهن را با برادر من و چند تن دیگر از دوستانشان خریدند و من هیچ نقشی در این مسأله ندارم. خرید راه‌آهن خیلی سرمایه بزرگی نبود. من در پرسپولیس هم هیچ نقش سرمایه‌ای ندارم‌». او در پاسخ به اینکه رانت حضور در پرسپولیس به دردش می‌خورد، گفت: «نه این رانت به درد من نمی‌خورد. ما درآمدهای باشگاه و هزینه کرد تیم را مدیریت می‌کنیم. من در شهرداری فعالیت نمی‌کنم اما پیمانکار شهرداری هستم. باشگاه راه آهن را هم برادرم خریده است نه شرکت اقلیم سازان ما.

او درباره برکناری دایی گفت: «این حرف درست نیست و هیچ گاه این بحث مطرح نشده است».
 
اماگزارش‌های نود از اهواز و حاشیه دیار پرسپولیس و فولاد نکات جالب توجهی هم داشت. گزارشگر برنامه نود در اهواز گفت‌وگویی با ساسان انصاری و سروش رفیعی دو بازیکنی که گفته می‌شد کارت‌های پایان خدمت آن‌ها مشکل دارد، انجام داد. انصاری کفالت مادرش را دلیل گرفتن کارت پایان خدمت عنوان کرد. همچنین رفیعی درباره اینکه شایعه شده بود به خاطر نابینایی، کارت پایان خدمت گرفته، واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

دو رویداد دیگر در حاشیه بازی پرسپولیس با فولاد مورد توجه برنامه نود قرار گرفت. یکی حساسیت‌های جلال مرادی، ناظر داوری در کنار زمین که گهگاه با مربیان و اعضای کادر فنی تیم‌ها هم درگیر می‌شود. مرادی همچنین پیش از آغاز بازی با حضور در کنار داوران و کاپیتان‌ها برای گرفتن عکس یادگاری، یک رکورد عجیب به نام خودش ثبت کرد. مسعود مرادی کار‌شناس داوری برنامه نود به فردوسی‌پور گفت ‌برای نخستین بار است که می‌بیند ناظر داوری قبل از شروع بازی با داوران و کاپیتان‌های دو تیم عکس می‌اندازد!

دیگر اتفاق حاشیه‌ای، گرمکنی بود که به توپ جمع کن‌های ورزشگاه الغدیر داده شده بود تا در گرمای بالای اهواز، کودکان توپ جمع کن کار دشواری داشته باشند. فردوسی‌پور در این باره اعلام کرد: مشخص بود که توپ جمع‌کن‌ها از ترس از دست دادن کارشان، مجبور شده بودند این گرمکن‌ها را بپوشند.

گزاش نود در خصوص پرسپولیس با پخش مجموعه تصاویری از حرکات عجیب و غریب پیام صادقیان در یک دو فصل گذشته همراه بود و مسعود مرادی، کار‌شناس داوری برنامه این هفته، تاکید کرد که حرکت صادقیان به سمت داور در دیدار پرسپولیس برابر فولاد، قطعا کارت زرد داشته و حتما این بازیکن حرف ناشایستی به زبان آورده که داور کارت قرمز مستقیم داده است.

گزارش ایران
۹۰ به فوتبال استان مازندران و وضعیت ورزشگاه‌ها و فوتبال قائمشهر و ساری اختصاص یافته بود.

پخش گزارش مفصلی از دیدار نفت مسجد سلیمان و پدیده مشهد بخش بعدی برنامه نود تا نوبت به دیدار استقلال تهران و استقلال خوزستان برسد؛ دیداری که با برتری دقایق پایانی استقلال همراه بود. اما نود به بهانه این بازی به سراغ ماجرای درگیری لفظی طولانی و عجیب و غریب نکونام و قلعه‌نویی رفت. فردوسی‌پور در این بخش تأکید کرد که تلاش کرده نگاه خاکستری و بی‌طرفانه به ماجرا داشته باشد.

پخش بخشی از صحبت‌های جنجالی نکونام و پاسخ‌های قلعه نویی در این آیتم، توجهات را به خود جلب می‌کرد. فردوسی‌پور خطاب به بینندگان گفت که نکونام فعلا در اسپانیاست و در هفته‌های آینده با او در این باره صحبت خواهد کرد.

مانند دوره‌های قبلی برنامه بخشی هم به بررسی وضعیت لژیونرهای فوتبال ایران اختصاص داشت. در این میان، گفت‌وگوی یک سانه سوئیسی با دانیل داوری پخش شد. داوری در این گفت‌وگو از برنامه‌هایش برای موفقیت در سوئیس حرف زد و از اینکه با تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل حضور داشته ابراز خوشحالی کرد. سپس دیدار تیم‌های ذوب آهن ـ تراکتور و ملوان ـ صبا و حاشیه‌های مربوط به آن‌ها پخش شد.

در ادامه، علی دایی هم مهمان تلفنی برنامه شد و درباره اتفاقات این روزهای باشگاه پرسپولیس توضیحاتی داد. سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، به محرومیت سه ماهه پیام صادقیان واکنش نشان داد و گفت: کاری که پیام انجام داد، زشت و کاملا غیرورزشی بود. ما پس از بازی اول هم درباره اعتراض به داور با بازیکنان حرف زده بودیم و متأسفانه پیام از کوره در رفت و این شاید دلایل زیادی داشته باشد؛ اما من روان‌شناس نیستم که درباره این حرف‌ها صحبت کنم. تصاویری که شما نشان دادید گویا بود. فصل قبل او چند بار آرنج زد و بعد از محرومیت، دیگر این کار را نکرد. حالا این محرومیت برای پیام خیلی زیاد است. می‌گویند این برای سابقه پیام بوده اما تاکنون سابقه داشته که این بازیکن به داور پرخاش کند؟ من به دنبال توجیه کار او نیستم. دیدید که ما قبل از کمیته انضباطی، خود ما او را جریمه کردیم. من از اکبریان عذرخواهی می‌کنم به خاطر این حرکت اما ببینید که تیم دو بر صفر عقب افتاده و آقای اکبریان هند واضح را برای ما نمی‌گیرد. خود داور هم در گزارشش اعلام کرده که هیچ توهینی نشده است. شما تصاویر را نگاه کنید. چرا داور کنار هیچ کمکی به داور نکرده است؟ او باید پرچم می‌زد تا این مسائل رخ نمی‌داند. متأسفانه داور یکراست کارت قرمز داد و این باعث عمل بعدی شد که به هیچ عنوان قابل قبول نبود، ولی مگر می‌شود با مسائل قهری این مسائل را حل کرد؟ پیام با بازی کردن می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

دایی همچنین افزود: قانون باید برای همه باشد. چرا کرار جاسم در زمان حضور در تراکتور با برخوردی به مراتب بد‌تر کمتر از پیام جریمه می‌شود؟ مشکل ما این است که گمان می‌کنیم با اشتباه پشت اشتباه صورت مسأله حل می‌شود. باید‌‌ همان پارسال بیشتر پیام را جریمه می‌کردند. اگر داوران وسط، یک یا چند بار برای آرنج‌هایی که می‌زد، او را اخراج می‌کردند، این اتفاقات تکرار نمی‌شد. به هوادار قول می‌دهم در تیمم بازیکنانی داریم که می‌توانیم جای پیام را پر کنیم. اما شما بگویید که کسر امتیاز و محرومیت تماشاگر و این قبیل تصمیم‌ها آیا کمکی به فوتبال ایران کرده است؟ سوارز یک کاری را تکرار کرده است اما پیام چند بار به داور اعتراض کرده است؟ باید برخورد هدایت‌گر داشته باشیم، نه ‌قهری.

دایی اما در واکنش به اتفاقات مدیریتی در پرسپولیس هم گفت: اول فصل و در دوران بدنسازی، من اصلا مصاحبه نکردم. هر ‌که از من مصاحبه خواست جواب منفی شنید، زیرا تیم من نیاز به آرامش داشت اما آقای سیاسی که احترام خاصی هم برایش قائل هستم، بیست برابر من مصاحبه کرده است. تیم من در اوضاع کنونی آرامش می‌خواهد، چرا که وقتی تیم می‌برد، کسی به بازیکن کاری ندارد و وقت باخت است ‌باید به تیم آرامش داد. باشگاه من سخنگو دارد. من نه هیأت مدیره را دیده‌ام و نه خیلی‌‌هایشان را می‌شناسم؛ اما کسی که با علی دایی و رحیمی مشکل دارد، آن را عاملی برای ضربه زدن به پرسپولیس نکند. می‌توانم از شروع کار در پرسپولیس کتاب بنویسم. من مشکلات زیادی داشتم. آقای سیاسی حرف‌هایش را تکذیب می‌کند، در حالی که یکی از اعضای باشگاه راه آهن موقع گفتن این حرف‌ها، کنارش بوده است. کمیته فنی در همه جای دنیا دست راست مدیرعامل است. کمیته فنی نباید دخالت در کار کادر فنی را با مشاوره دادن به مدیرعامل اشتباه ‌‌گیر‌د.

یکی از رخدادهای بامزه برنامه شب گذشته نود از دست رفتن تعادل عادل‌فردوسی‌پور در حین اجرای زنده برنامه بود. هنگامی که فردوسی‌پور نام برندگان هفته گذشته برنامه‌اش را اعلام می‌کرد، حرکات وی روی صندلی باعث بر هم خوردن تعادلش شد و نزدیک بود مجری برنامه نود هنگام اجرای برنامه روی زمین بیفتد! این اتفاق خنده‌های فردوسی‌پور را در پی داشت و لحظاتی برنامه را تحت تأثیر خود قرار داد.

در بخش پایانی برنامه داوری دیدار‌های پخش شده از سوی مسعود مرادی ‌بررسی شد. همچنین تصاویری از دیدار تیم‌های پیکان و سایپا و مصاحبه‌های مربیان دو تیم پخش ‌و در پایان آماری از هفته دوم لیگ چهاردهم و سپس برنامه هفته سوم این رقابت‌ها به تصویر کشیده شد.

درصد پیش‌بینی‌های بینندگان نود در پایان برنامه به این ترتیب بود که
۴۸٪ درصد برد تیم سپاهان را پیش‌بینی کرده ‌و ۳۱٪ به پیروزی استقلال‌ و ۲۱٪ درصد نیز به تساوی بازی رأی داده بودند.

تا اخباری دیگرخدانگهرار

......... بازدید : 16 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

اخبارپارسيان۱۰۰

انتشاراخبار:20/5/1393

روحانی: به جهنم که از مذاکره می‌ترسید؟؟؟!!!!

یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.

رئیس‌جمهور از «مذاکره‌هراس»ها انتقاد کرد و گفت: یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.

به گزارش «تابناک» و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با انتقاد شدید از ترویج ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی در دنیا، گفت: در داخل کشور نیز برخی به دنبال تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی هستند و به محض اینکه صحبت از مذاکرات پیش می‌آید می‌گویند ما هراس داریم؛ در حالی که باید گفت که ما در استدلال قوی هستیم.

وی ادامه داد: کسانی که امروز در رأس وزارت امور خارجه قرار دارند جزو برترین‌ دیپلمات‌های جهانی هستند نه فقط در سطح منطقه. بروید صورت مذاکرات سالیان گذشته را بخوانید. از بس دیدم برخی هراسان زندگی می‌کنند و دیگران را نیز چنین می‌بینند؛ همچنان که گفته‌اند کافر همه را به کیش خود پندارد، ناچار شدم بخش‌هایی از صورت مذاکرات خود با مقامات خارجی را در کتابی چاپ کنم تا آن را ببینند.

                                           

«مذاکره‌هراسی» و «نرمش قهرمانانه‌ هراسی» غلط است

رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از کسانی که به گفته وی «مذاکره‌هراسی» را رواج می‌دهند، اظهار کرد: یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.

وی در همین راستا تأکید کرد: «تعامل‌هراسی»، «مذاکره‌هراسی» و «مفاهمه‌هراسی» غلط است. مقام معظم رهبری از تعبیر نرمش قهرمانانه استفاده کرده‌اند. «نرمش قهرمانانه‌ هراسی» هم غلط است.

روحانی با بیان اینکه "پایه و اساس تصمیم‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران منطبق بر نظر و آراء مردم است"، گفت: مردم صاحبان کشور هستند و ما به عنوان وزیر، سفیر و رئیس‌جمهور این عناوین را از مردم به امانت گرفته‌ایم و جز امانت‌دار مردم نیستیم. جمهوری اسلامی ایران مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد. خواست و مطالبه مردم، اساس مسیر و حرکت ما را در سیاست خارجی به عنوان بخشی از سیاست ملی کشور تعیین می‌کند که ترکیبی از سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "سیاست خارجی دکترین مستقلی ندارد و به عنوان جزئی از مجموعه‌ای است که آن را سیاست ملی و استراتژی ملی لقب می‌دهیم"، تصریح کرد: سیاست خارجی باید خود را در کنار سیاست داخلی و فرهنگی، اقتصادی و امنیتی ببیند.

 

مردم در انتخابات گفتند از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه می‌آوریم

وی با اشاره به اینکه "مردم در انتخابات 24 خرداد 92 زیرکانه و آگاهانه و با در نظر گرفتن شرایط داخلی و جهانی دولتی را انتخاب کردند و راهی را پیش پای مسئولان گذاشتند"، افزود: مردم به ما گفتند از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه می‌آوریم، تقابل را نمی‌پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم، اختلافات بی‌جهت و واهی داخلی را نمی‌پذیریم و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستیم. مردم به ما گفتند در برخورد با بیگانگان راه منطق و استدلال و مواضع شجاعانه و مدبرانه را در نظر گرفتن منافع ملی می‌خواهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه "قانون اساسی، قوانین موضوعه و رهنمودهای مقام معظم رهبری پیش روی ماست"، خاطرنشان کرد: باید بدانیم قدرت همه ما از مردم است چون اگر قدرت انسجام داخلی نباشد هیچ دولتی قادر نیست در سیاست خارجی و در برابر بیگانگان از موضع قدرت سخن بگوید.

وی خاطرنشان کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران، دولت تدبیر و امید در طول نزدیک به 12 ماه گذشته، نشان داده است که گرچه مشکلات کشور زیاد و برخی از آنها عمیق و ساختاری بوده است اما این مشکلات با تدبیر و محاسبه دقیق قابل حل و فصل است.

 

بسته مصوبات اقتصادی دولت فردا بطور کامل رونمایی می‌شود

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "ارائه آمار و ارقام در سیاست خارجی و حوزه اجتماع و فرهنگ مشکل‌تر از حوزه اقتصادی است"، ادامه داد: در زمینه رشد، توانستیم از رشد منفی 6.8 درصد در پایان سال 92 به رشد منفی 1.1 درصد برسیم و در سال 93 نیز مبنای ما در گام اول خروج از رکود است که این کار در حال انجام است. پس از آن رونق اقتصادی پیگیری خواهد شد و بدین ترتیب در سال جدید با رشد مثبت مواجه خواهیم بود.

وی همچنین از ارائه بسته خروج از رکود به عنوان لایحه‌ای به مجلس و بررسی یک فوریت آن در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) نمایندگان خبر داد و با اشاره به عزم دولت برای خارج کردن کشور از وضعیت رکود، گفت: بسته مصوبات دولت در این زمینه آماده شده است و فردا به طور کامل برای صاحب‌نظران، کارشناسان و کارآفرینان رونمایی خواهد شد.

روحانی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در زمینه مهار تورم اظهار کرد: کار دولت در این زمینه در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است؛ چراکه تورم را 31 واحد درصد کاهش دادیم، بطوریکه تورم از 45 درصد به 14 درصد به صورت نقطه به نقطه رسید و در تورم 12 ماهه نیز به مردم قول دادیم که آن را به 35 درصد برسانیم که توانستیم به 34 درصد برسانیم. قول داده‌ایم که در پایان امسال نرخ تورم را به 25 درصد برسد که ان‌شاءالله بتوانیم آن را به زیر 20 درصد برسانیم.

برنامه اقتصادی دولت بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برنامه اقتصادی دولت برای خروج از رکود، ایجاد رونق و مهار تورم، بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیت در مذاکرات هسته‌ای است و برنامه خود را بر مبنای این که در مذاکرات پیشرفتی نداشته باشیم تنظیم کرده‌ایم و در این شرایط سخت نیز از معضلات، البته با آهنگی کندتر به حول و قوه الهی گذر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه "در سیاست داخلی هم مانند اقتصاد از قهر و جدایی و فاصله‌ها کاسته‌ایم"، خاطرنشان کرد: جامعه را به سمت رونق آشتی سوق داده‌ایم و در سیاست خارجی هم چهره جدیدی را برای دنیا ترسیم کرده‌ایم.

 

اولین اصل در دولت، نگاه به خواست و مطالبه مردم است

روحانی با تاکید بر اینکه "در دولت، اولین اصل ما نگاه به خواست و مطالبه مردم است"، تصریح کرد: آرای ملت به عنوان پایه و اساس مشروعیت سیاسی جامعه ماست و مردم از ما خواسته‌اند در راه سیاست خارجی تعامل سازنده، مسامحه با جهان و روابطی که منافع ملی ما را کم‌هزینه‌تر تضمین کند، انتخاب کنیم.

وی یادآور شد: ما نظامی هستیم که امام (ره) نوع نظام را به آرا مردم گذاشت. 47 روز پس از پیروزی انقلاب، امام(ره) مردم را به پای صندوق‌های رای دعوت کردند که این کار در تاریخ انقلاب‌های منطقه و جهان بی‌سابقه است. همچنین قانون اساسی که مبنای کار ماست، دو بار به آرای مردم گذاشته شد و امام به ما یاد داد که میزان رای ملت است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر در تمام حرکت‌ها خودمان را به عنوان خادم مردم باور نداشته باشیم نمی‌توانیم بر مبنای مشروعیت سیاسی حرکت خود را ادامه دهیم، پس هرکس در هر مقام باید خود را نوکر ملت بداند. قرآن هم با آن همه عظمت افتخارش این است که راهنمای مردم است.

 

مبنای حرکتمان در مذاکرات، خواست ملت است

روحانی با اشاره به اینکه "در سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای و تعامل با جهان، مبنای حرکتمان خواست ملت است"، اظهار کرد: آنچه مردم از ما خواسته‌اند یا خواهند خواست، با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال می‌کنیم و به حول و قوه الهی و کمک پروردگار این مسیر را به خوبی به انتها خواهیم رساند.

وی در ادامه گفت: اگر دچار محاسبه غلط شویم به پیروزی نمی‌رسیم یا با هزینه گزاف به پیروزی می‌رسیم. همانطور که ما در هشت سال دفاع مقدس هر جا محاسبه کردیم با هزینه کم پیروز شدیم و هر جا محاسبه کردیم به فتح نرسیدیم. در دفاع مقدس و در عملیات والفجر 8 در سال 64 با انجام محاسبات لازم به پیروزی رسیدیم و کمتر از یک سال بعد در کربلای 4 پیروزی را به دست نیاوردیم که ناشی از نداشتن محاسبات لازم بود. سنت خدا تغییر نمی‌کند و ثابت است پس آنجا که عقل محاسبه و تدبیر و آینده‌نگری داشته باشیم خدا هم به ما کمک خواهد کرد.

رئیس‌جمهور به موضوع اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی اشاره کرد و گفت: امروز با مشکل ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی از یک طرف و تعامل‌هراسی از طرف دیگر روبرو هستیم. از یک طرف به ناروا ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را مطرح می‌کنند و از طرف دیگر عده‌ای در داخل کشور نیز تعامل‌هراسی را مطرح می‌سازند.

روحانی ادامه داد: یک عده در دنیا به ناروا منطقه و جهان را از ایران می‌ترسانند در حالی که ایران سرزمین صلح و عدالت و همزیستی مسالمت‌آمیز و پرهیز از سلاح کشتار جمعی و هرگونه مداخله در امور دیگران است و اسلام سراسرش رحمت و هدایت و اخلاق و کرامت انسانی است. ایران همان کشوری است که همیشه مدافع مظلوم و در برابر ظالم بوده است و بعد از یکسال و چند ماه از تجاوز بعثی‌ها به کشورمان مرزهای ما را به روی میلیون‌ها عراقی آواره باز کردیم و به کمک آنها شتافتیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "همواره در ایران از اول پیروزی انقلاب تاکنون دموکراسی حاکم بوده است و تقریباً همه ساله مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند"، افزود: آیا ایران علیه کشوری سلاح ممنوعه به کار برده است؟ آیا تاکنون ایران در پی ساخت ایجاد سلاح جمعی بوده است؟ در حالی که ما در بدترین شرایطی که در شمال کشورمان پیش آمد در مرز ایران به برادران مسلمانمان قرآن را نشان دادیم.

وی با بیان اینکه "امروز ایران در برابر اتفاقات کشورهای عراق، سوریه، لبنان و فلسطین بیشتر از دیگر کشورهای منطقه به دنبال کمک به برادران مسلمان خود است"، خاطرنشان کرد: عده‌ای اسلام‌هراسی را مطرح می‌کنند در حالی که هرچه از علم، دانش، فیزیک، شیمی و منطق دارند مدیون اسلام هستند و شیعه‌هراسی در حالی مطرح می‌شود که بشر می‌تواند به ویژگی‌های اخلاقی امیرالمومنین(ع) افتخار کند.

 

«مذاکره‌هراسی» و «نرمش قهرمانانه‌ هراسی» غلط است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "طرح تعامل‌هراسی در داخل هم موضوعی حیرت‌انگیز است"، گفت: عده‌ای می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک می‌شوید و آقایی به من گفت هر وقت با خارجی‌ها مذاکره می‌کنیم، به نتیجه نمی‌رسیم در حالی که امام و رهبری همیشه به خود باوری و اعتماد به نفس تاکید داشته‌اند؛ پس خطاب به این افراد می‌گویم که ما از چه کسی می‌ترسیم؟ ما در منطق کم نمی‌آوریم و دیپلمات‌های مجربی داریم. امروز در رأس وزارت خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات‌های جهان به حساب می‌آیند، نه فقط در منطقه.

روحانی اضافه کرد: به عنوان سند این حرف، می‌گویم که به صورت مذاکرات سالیان دراز گذشته مراجعه کنید و به عنوان نمونه چند مورد از مذاکرات خود با مقامات کشورهای دیگر را در کتاب هسته‌ای‌ام آورده‌ام تا ترسوها آن را ببینند؛ چراکه یک عده به ظاهر شعار می‌دهند اما بزدل سیاسی هستند و هر وقت صحبت از مذاکره به میان می‌آید، می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.

رئیس‌جمهور در همین راستا تأکید کرد: «تعامل‌هراسی»، «مذاکره‌هراسی» و «مفاهمه‌هراسی» غلط است. مقام معظم رهبری از تعبیر نرمش قهرمانانه استفاده کرده‌اند. «نرمش قهرمانانه‌ هراسی» هم غلط است.

وی با اشاره به اینکه "دنیای امروز پیچیده است و ما از نظام دو قطبی عبور کرده‌ایم"، خاطرنشان کرد: چالش‌های جدیدی در پیش روست اما ایران مقتدر است و در سایه استقلال و خودباوری در برابر دیگران می‌ایستد و از منافع خود دفاع می‌کند.

 

اهل شعار نیستیم؛ اهل عملیم

روحانی تاکید کرد: امروز دولت اهل شعار نیست بلکه دولت اهل عمل است چون ما به جای شعار، شعور می‌خواهیم و به جای تصمیمات یک‌شبه، تدبیر می‌خواهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "ما قادریم مشکلات را حل کنیم"، یکی از مصادیق این امر را توافقنامه ژنو دانست و گفت: گرچه توافقنامه ژنو، موقتی بود اما قدم بسیار مهمی به حساب می‌آمد و دولت وزارت خارجه کار بزرگی کرده است؛ پس اگر عده‌ای ممنون این زحمتشان نیستند، دیر یا زود ممنون می‌شوند و تاریخ قضاوت خواهد کرد.

 

دیپلماسی ما باید چهره کشور را که سالیان گذشته مشوش شده بود، برگرداند

وی در ادامه خطاب به سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، گفت: باید محکم برای حل و فصل نهایی موضوعات مطرح به میدان بیایید. تصمیم دولت تعامل سازنده با دنیاست و شما باید اراده ملت ایران را برای سیاسیون جهان و افکار عمومی جهان ترسیم کنید. ما در پی روابط نزدیک‌تر با دنیا هستیم و وظیفه داریم از حقوق خود و منافع ملی و امنیت ملی دفاع کنیم و شما مردان این صحنه هستید تا به دنیا بگویید ما بدون شعار و تعارف می‌خواهیم روابط صمیمانه و برد - برد با دنیا داشته باشیم و بازی برد - برد را در تمام روابط‌مان پیگیری می‌کنیم، نه تنها در موضوعات هسته‌ای.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "دیپلماسی ما باید چهره جمهوری اسلامی ایران را که سالیان گذشته به غلط مشوش شده بود، برگرداند"، تصریح کرد: دلمان می‌خواهد با همه کشورهای جهان که بخواهند با ما رفتاری خوب داشته باشند و مخاصمه نکنند، ارتباط داشته باشیم و مسائلمان را با آنها حل کنیم؛ حتی آنهایی که سالیان دراز با آنها تنش داشته‌ایم.

روحانی در همین راستا تاکید کرد: اگر بدانیم حقوق ملت ما در نظر گرفته می‌شود، تنش را کاهش می‌دهیم و حتی جلوتر رفته و به روابط عادی در آینده می‌رسیم. البته اگر اطمینان یابیم منافع ملی‌مان تضمین می‌شود. خط قرمز ما چیزی جز منافع ملی ما نیست و آنجا که منافع ملی‌مان تضمین شود، چراغ سبز ماست.

وی خطاب به سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: شما دیده‌بان خط مقدم ما هستید. نباید دیپلمات‌های ما در دنیا غافلگیر شوند بلکه باید قبل از حادثه بتوانند آن را پیش‌بینی کنند و به مرکز منتقل کنند. در همین راستا یادم نمی‌رود که قبل از فروپاشی شوروی سابق یک دستگاه پیش‌بینی این موضوع را کرده بود و به ما خبر داده بود و شش ماه قبل از فروپاشی شوروی ما با بررسی‌های لازم به تصمیم نهایی رسیده بودیم و فردای هر روزی که یکی از کشورها از شوروی جدا می‌شد، استقلال آن را به رسمیت می‌شناختیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "دیده‌بانان ما باید چشمی بصیر، دقیق و بینا داشته باشند"، افزود: سفرای ما باید مسائل را از زاویای مختلف ببینند، تحلیل کنند و به ما گزارش دهند و به دنیا برسانند که اراده ملت ایران اعتدال و تعامل با جهان است و با زبان دیپلماتیک به دنیا بگویند فرصت نامحدود است و همه باید از فرصت پیش‌آمده اراده بزرگ ملت بزرگ ایران بهره بگیرند چون ما دنبال برد - باخت نیستیم.

روحانی اضافه کرد: به خاطر دارم یک نفر به من گفت در رابطه با طرف مقابل تلاش کنید سر آنها را کلاه بگذارید اما من به او گفتم که این حرف‌های شما مال نیم قرن پیش است چون امروز دنیا عوض شده است و ما به دنبال بازی برد - باخت نیستیم چون نتیجه آن باقی نمی‌ماند بلکه آنچه نتیجه‌اش ثابت خواهد ماند، برد - برد است.

 

عجله نداریم اما تأخیر در مذاکرات به نفع هیچ‌کس نیست

وی با بیان اینکه "در موضوع هسته‌ای برای ما برد - برد مطرح است"، تصریح کرد: ما هیچ عجله‌ای نداریم اما در عین حال یادآوری می‌کنیم که تأخیر را به نفع کسی نمی‌بینیم. دنیا بداند که ما تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم و مطمئنیم که پایه‌های تحریم شکسته شده است. تحریم به شرایط گذشته باز نخواهد گشت و به صراحت می‌گویم که با تحریم مقابله کرده‌ایم و خواهیم کرد و امروز هم در مذاکره با 1+5 تحریم را می‌شکنیم چون تحریم‌ها را غلط، ظالمانه و ضد بشری می‌دانیم؛ چراکه حتی داروهای بیماران ما را نیز قطع کرده‌اند.

روحانی ادامه داد: ما برنامه اقتصادی‌مان را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که از مشکلات عبور کنیم. مسأله هسته‌ای بحرانی تصنعی است چون ما مشکلی در موضوع هسته‌ای نداریم؛ البته طبیعی است که آنها بگویند موفق شدیم جلوی ایران را از ساختن بمب هسته‌ای بگیریم اما آنها هم بندگان خدا در 50 سال پیش هستند در حالیکه امروز شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات عمومی بسیار گسترده شده است.

 

اسرائیل هیچ زمان مثل جنگ اخیر غزه شکست نخورد

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که "چرا امروز اسرائیل بیش از همیشه رسوا شده است؟" گفت: در شبکه‌های اجتماعی و در بین افکار عمومی اسرائیل منکوب شده است چون امروز با دنیای شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی روبرو هستیم پس شاهدیم هیچ زمان مثل جنگ اخیر غزه اسرائیل شکست نخورد، چراکه در افکار عمومی امروز اسرائیل کودک‌کش، پیرمردکش، زن و بچه کش و منهدم‌کننده بیمارستان و مدارس و خانه مردم است و حتی بزرگ‌ترین مدافعان اسرائیل امروز دیگر نمی‌توانند از آن دفاع کنند.

 

آژانس و 1+5 و ان‌.پی‌.تی هم که نباشد، به دنبال سلاح کشتار جمعی نمی‌رویم

وی با بیان اینکه "امروز روشن است که چه کشورهایی به دنبال سلاح کشتار جمعی هستند"، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. چه آژانس، 1+5 یا ان‌.پی‌.تی باشد یا نباشد، بر مبنای شرع و فتوای رهبرمان، ما نباید به دنبال سلاح کشتار جمعی برویم.

روحانی با بیان اینکه "ما به طور جدی به دنبال مذاکره برای حل مسائل هستیم"، افزود: ما معتقدیم باید در زمانی معقول به راه‌حل درست برسیم و با روی گشاده، منطق و استدلال حرف می‌زنیم و از اینکه مسائل هسته‌ای‌مان شفاف‌تر شود، هراسی نداریم و حتی خودمان داوطلب بوده و مأموران آژانس را دعوت می‌کنیم؛ پس دنیا بداند ما اراده جدی برای حل مسائل داریم. البته از حقوق مسلم خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم چون این دولت دولتی نیست که بخواهد از حقوق ملت عقب بنشیند.

 

به کسی اجازه نمی‌دهیم بین قوا اختلاف بیندازد یا به رهبری توهین کند

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "امروز بهتر از همیشه در شرایط اتحاد به سایر قوا هستیم"، تصریح کرد: امروز بیشتر از همیشه سه قوه در کنار یکدیگر هستند و همه‌مان زیر چتر هدایت‌های رهبری هستیم و امروز یَد واحدی در کشور شکل گرفته است؛ پس به کسی اجازه نمی‌دهیم که بین قوا اختلاف بیندازد یا به رهبری توهین کند.

وی با تاکید بر اینکه "در مذاکرات، با منطق و استدلال و البته با لبخند سخن خواهیم گفت"، خاطرنشان کرد: آنها از لبخند بدشان می‌آید و روی خود را برگردانند.

 

آقا فرمودند من مرتب برای مذاکره‌کنندگان دعا می‌کنم

روحانی همچنین به نمایندگی از مردم، از هوشیاری و تدبیر وزارت امور خارجه در مذاکرات هسته‌ای تشکر کرد و خطاب به آنها گفت: بدانید همیشه حداقل 90 درصد مردم پشتیبان شما بوده‌اند و دعای خیر رهبری بدرقه راهتان بوده است. باید بگویم اواخر ماه رمضان آقا فرمودند "من مرتب برایشان دعا می‌کنم چون احساس می‌کنم در کارزار سختی حضور دارند". وقتی ملت و رهبری اینچنین از تیم ما حمایت می‌کنند و تیم ما قوی است و اعتماد به نفس دارد و مسلط به قواعد و مقررات بین‌المللی است، نباید بگوییم که ما یک کشور هستیم و آنها شش کشورند.

روحانی در ادامه با اشاره به مسائل اقتصادی و فناوری و لزوم توجه به هر دوی این موارد، اظهار کرد: همه سفرای ما بدانند تلاش آنها در کنار سایر وظایفشان باید روان‌سازی روابط اقتصادی ما با جهان باشد چون ما معتقدیم در چارچوب اقتصاد مقاومتی می‌توانیم از مشکلات اقتصادی عبور کنیم اما هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند بدون رابطه با جهان به اهداف اقتصادی‌اش دست یابد که در همین راستا همسایگان‌مان برای ما در اولویت هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "در یازده ماه آغاز به کار دولت، روابط‌مان با بسیاری از همسایگان‌مان نزدیک‌تر شده است و با برخی نیز روابط صمیمی داریم"، گفت: امیدواریم یک یا دو کشوری که در اقلیت هستند نیز به جرگه اکثریت بپیوندند.

وی همچنین با اشاره به اینکه "امروز چهره ایران در دنیا و برای کشورهای منطقه روشن‌تر شده است"، گفت: دیدیم اسرائیلی‌ها که بعد از ما به نیویورک رفتند، خواستند آنچه را که ما بافته بودیم پنبه کنند اما در نهایت آنچه خودشان بافته بودند، پنبه شد.

روحانی در پایان سخنان خود نیز تاکید کرد: موضوع اقتصاد و فناوری از مسائل مهمی است که باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند تا با سرعت بیشتری به پیشرفت بیشتر دست پیدا کنیم ؟!

دومین آتش بس 72 ساعته در غزه آغاز شد

آتش‌بس موقت در نوار غزه، بامداد روز دوشنبه رسما آغاز شد. گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی روز یکشنبه بر برقراری آتش‌بس به مدت 72 ساعت با هدف برگزاری مذاکرات غیرمستقیم در قاهره موافقت کردند.

نیروی هوایی ارتش رژیم‌ صهیونیستی حملات گسترده نظامی خود را که از بامداد روز سه‌شنبه (17 تیر) تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد، با مقاومت گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» رو به رو شد. این تجاوز یک ماهه نزدیک به 2000 شهید و حدود 10 هزار مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش «تابناک»، رژیم صهیونیستی از صبح روز جمعه که آتش بس موقت سه روزه پایان یافت 100 نقطه را در نوار غزه هدف قرار داده است و در مقابل گروه‌های مقاومت فلسطین 70 موشک شلیک کردند.

با این حال آتش‌بس موقت در نوار غزه، بامداد روز دوشنبه رسما آغاز شد. گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی روز یکشنبه بر برقراری آتش‌بس به مدت 72 ساعت با هدف برگزاری مذاکرات غیرمستقیم در قاهره موافقت کردند.

آنطور که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع خود گزارش داده، هیئت اسرائیلی نیز با هدف پیوستن به مذاکرات آتش‌بس، بامداد دوشنبه راهی مصر شده است.

طرفین آخر هفته گذشته نیز به مدت سه روز آتش‌بس اعلام کردند. با این حال دور اول مذاکرات که با هدف دستیابی به آتش‌بس بلندمدت برگزار شد، به سبب مخالفت صهیونیست‌ها با خواسته مشروع طرف فلسطینی برای بازگشایی معابر و پایان حصر هفت ساله، با شکست مواجه شد.

«خالد مشعل» رهبر حماس روز یکشنبه تائید کرد که آتش‌بس بلندمدت تنها در صورتی به دست می‌آید که تل‌آویو پایان محاصره نوار غزه را بپذیرد. هیئت فلسطینی در حال حاضر در قاهره به سر می‌برد و قرار است روز دوشنبه با نمایندگان اتحادیه عرب دیدار کند.

اوضاع سیاسی عراق متشنج است

بعضی گروه ها خبر از توافق بر سر جانشینی مالکی می دهند؟!!

در حالی برای چندمین بار جلسه پارلمان عراق برای تعیین نخست وزیر به تعویق می افتد که نوری مالکی با لحنی تند رئیس جمهور جدید عراق را تهدید به شکایت کرد. در همین حال امریکا اعلام حمایت خود را از رئیس جمهور جدید عراق فوائد معصوم اعلام کرده است.

در حالی برای چندمین بار جلسه پارلمان عراق برای تعیین نخست وزیر به تعویق می افتد که نوری مالکی با لحنی تند رئیس جمهور جدید عراق را تهدید به شکایت کرد. در همین حال امریکا اعلام حمایت خود را از رئیس جمهور جدید عراق فوائد معصوم اعلام کرده است.

به گزارش «تابناک»، گزارش‌های رسیده از عراق در ساعات گذشته حاکی از آن است که پس از سخنان تلوزیونی نوری مالکی و تاکید بر اینکه وی تسلیم اعمال فشارها برای انصراف از پست نخست وزیری نمی‌شود، نیروهای حامی مالکی در مناطق استراتژیک بغداد مستقر شدند.

یک مسئول که نخواست نامش فاش شود گفت که با فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق و معاونانش صحبت کرده و این افراد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه مقر ریاست جمهوری عراق به دستور مالکی توسط تانک‌ محاصره شده را تکذیب کردند.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی اعلام کرد، واشنگتن بر این باور است که اظهارات نوری مالکی نگران کننده است. این مقام آمریکایی با بیان اینکه اوضاع در بغداد متشنج است گفت: آمریکا اظهارات صریح یا ضمنی را که تهدیدی علیه قانون اساسی باشد تایید و حمایت نمی‌کند.

 در همین حال در پی بروز اختلافاتی میان ائتلاف دولت قانون (ائتلاف مالکی) با ائتلاف اتحاد ملی (ائتلاف شیعیان به رهبری ابراهیم جعفری) درخصوص اینکه کدام یک از این طرف‌ها بزرگترین فراکسیون پارلمان است، دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که "ائتلاف دولت قانون" بزرگترین فراکسیون پارلمان است.

 دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر عراق بزرگترین فراکسیون در پارلمان بوده و این فراکسیون وظیفه تشکیل دولت جدید را برعهده دارد.

به این ترتیب بنا بر حکم دادگاه عالی، مالکی باید در قدرت بماند و بر اساس قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهوری این کشور باید از نخست‌وزیر بخواهد کابینه جدید را تشکیل دهد.

گرچه دادگاه فدرال عراق بزرگترین نهاد قضایی در این کشور محسوب می شود اما حکم صادر شده از سوی این نهاد در باره فراکسیون اکثریت، عملا ضمانت اجرایی ندارد و تا زمانی که اعضای پارلمان بر سر این مساله توافق نکنند و به آن رای ندهند اختلافات همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این در حالی است که گزارش‌های خبری از عراق حاکی از آن است که ائتلاف اتحاد ملی این کشور بر سر "حیدر عبادی"، معاون رئیس پارلمان عراق به جای نوری مالکی به توافق رسیده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها، ائتلاف اتحاد ملی عراق در نشست شب گذشته خود در بغداد حیدر عبادی را به عنوان جانشین نوری مالکی، نخست وزیر این کشور انتخاب کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها عبادی کاندیدای رسمی ائتلاف اتحاد ملی برای تصدی پست نخست وزیری عراق خواهد بود. عبادی یکی از رهبران برجسته حزب دعوت اسلامی است که نوری مالکی ریاست آن را برعهده دارد.

رئیس جمهور عراق حیدر عبادی را مامور تشکیل دولت کرد

نوری مالکی از نخست وزیری عراق کنار گذاشته شد

فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق بعد از نشست مشترک با رئیس پارلمان این کشور حیدر العبادی، معاون اول رئیس پارلمان را رسما مامور تشکیل کابینه کرد. پیشتر نیز شبکه التغییر عراق و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که حزب همپیمانی ملی عراق بزرگترین حزب شیعیان این کشور در پارلمان حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق معرفی کرده است.

از اوایل امروز صبح اخبار ضد و نقیضی از نامزدی حیدرعبادی معاون رئیس جمهور عراق برای تصدی پست نخست وزیری به جای نوری مالکی منتشر شده بود. به عنوان مثال ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، حیدر العبادی را به عنوان نامزد پیشنهادی این ائتلاف برای مقام نخست وزیری عراق پیشنهاد کرده بود.

به گزارش «تابناک»، این اخبار به تدریج رنگ و بوی جدی به خود گرفت تا اینکه فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق بعد از نشست مشترک با رئیس پارلمان این کشور حیدر العبادی، معاون اول رئیس پارلمان را رسما مامور تشکیل کابینه کرد. پیشتر نیز شبکه التغییر عراق و خبرگزاری رویترز گزارش داده بودند که حزب همپیمانی ملی عراق بزرگترین حزب شیعیان این کشور در پارلمان حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق معرفی کرده است.

ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، حیدر العبادی را به عنوان نامزد پیشنهادی این ائتلاف برای مقام نخست وزیری عراق پیشنهاد کرده بود. این ائتلاف تصمیم خود را در قالب نامه‌ای با امضای رهبران گروه‌های سیاسی عضو به اطلاع فواد معصوم، رئیس جمهور عراق رسانده است.

به نظر می‌آید ائتلاف ملی عراق توانسته توافق برخی متحدان نوری مالکی، نخست وزیر را کسب کند و تعداد کرسی‌های خود در پارلمان را به بیش از
۱۲۰ کرسی برساند. به این ترتیب کرسی‌های این ائتلاف از ائتلاف "دولت قانون" به رهبری مالکی که تاکنون اکثریت را داشت، بیشتر شده است.

احمد جمال سخنگوی جریان اصلاح در پارلمان عراق به رهبری ابراهیم الجعفری نیز در بیانیه ای اعلام کرد که ائتلاف همپیمانی ملی بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت 127 نفر از اعضای خود ، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرده است.

در همین حال دادگاه عالی عراق که پیشتر گفته شد به نفع ائتلاف مالکی برای انتخاب نخست‌وزیر رای داده، این خبر را تکذیب کرده و گفته است که ائتلافی که بیشترین کرسی را دارد، می‌تواند نخست‌وزیر معرفی کند. این خبر باعث می شود که احتمال رای آوردن عبادی در پارلمان عراق را به شدت افزایش دهد. به عبارت دیگر می توان گفت سرانجام پس از کشمکش های سیاسی فراوان، گروه های سیاسی عراق به این نتیجه رسیده اند که بر روی گزینه غیر از مالکی توافق کنند.

حیدر عبادی کیست؟!!

حیدرالعبادی در سال 1952 در بغداد به دنیا آمد. پدرش دکتر جوادی العبادی پزشک معروفی بود که به همراه 42 پزشک دیگر از طرف حکومت رژیم بعث، به علت مخالفت با دولت، مجبور به ترک حرفه خود شد، به گونه‌ای که پس از مرگ وی در لندن رژیم بعث اجازه ورود جسد به داخل خاک عراق را نداد.

تحصیلات!!

دکتر حیدر العبادی، دوره کارشناسی را در دانشگاه بغداد در مهندسی برق در سال 1975 طی کرد و دوره کارشناسی ارشد و دوره دکترای خود را در دانشگاه منچستر انگلیس در رشته مهندسی الکترونیک و برق در سال 1980 گذراند. وی همچنین در دانشگاه «برونل» انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بود.

فعالیت سیاسی!!

در سال 1980 مسئول دفتر حزب الدعوة الاسلامیه در خاورمیانه و در شهر بیروت بود. سپس سمت سخنگوی حزب الدعوة الاسلامیة در انگلیس را بر عهده گرفت و علیه جنایات رژیم صدام فعالیت می‌کرد. در سال 1981 رژیم صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که 10 سال در زندان ماند همچنین در سال 1982 رژیم بعث دو تن از برادران وی را به جرم عضویت در حزب الدعوة الاسلامیة اعدام کرد. وی هم اکنون نیز عضو حزب الدعوة و سخنگوی این حزب است.

مناصب سیاسی!!

پس از سقوط دیکتاتور عراق، در سال 2003 به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال 2005 به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و همزمان چندین پرونده از جمله به عنوان هماهنگ کننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت. وی همچنین مسئول هماهنگی با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقی را نیز بر عهده داشت. در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس را بر عهده گرفت.

وی عضو و مسئول دفتر سیاسی حزب الدعوه و سخنگوی رسمی آن است و مسئولیت شعبه حزب الدعوه در انگلستان را نیز در کارنامه خود دارد. العبادی در سال 2006 نماینده مجلس بود و در همان سال به عنوان رئیس کمیته اقتصادی، سرمایه گذاری و بازسازی آن مجلس انتخاب شد و در دولت ایاد علاوی نیز عهده داروزارت ارتباطات بود؟؟؟!!!!!!

واکنش‌ها به مامور شدن العبادی برای تشکیل دولت جدید عراق

مامور شدن حیدر العبادی نامزد ائتلاف همپیمانی ملی از سوی فواد معصوم رئیس جمهور عراق با واکنش های مختلفی در سطح داخل و خارج عراق روبرو شده است. منابع سیاسی عراقی امروز از اقدام فواد معصوم رئیس جمهور عراق در مامور کردن حیدر العبادی نامزد ائتلاف همپیمانی ملی برای تصدی نخست وزیری خبر داده بودند.

مامور شدن حیدر العبادی نامزد ائتلاف همپیمانی ملی از سوی فواد معصوم رئیس جمهور عراق با واکنش های مختلفی در سطح داخل و خارج عراق روبرو شده است.

منابع سیاسی عراقی  امروز از اقدام فواد معصوم رئیس جمهور عراق در مامور کردن حیدر العبادی نامزد ائتلاف همپیمانی ملی برای تصدی نخست وزیری خبر داده بودند.

شامگاه یکشنبه نیز نوری  المالکی نخست وزیر عراق تاکید کرده بود از فواد معصوم رئیس جمهور به دادگاه فدرال به سبب نقض قانون اساسی در مامور نکردن فراکسیون اکثریت برای تصدی نخست وزیری شکایت خواهد کرد.

واکنش یک عضو ائتلاف دولت قانون

یک  عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرد حیدر العبادی نامزد دولت قانون به شمار نمی رود و نامزدی وی ارزشی ندارد.

حنان الفتلاوی خاطر نشان کرد حیدر العبادی نماینده ائتلاف دولت قانون نیست که نخست وزیر دولت قانون یا نامزد دولت قانون باشد.

نامزدی وی هیچ ارزش قانونی ندارد، زیرا فراکسیون اکثریت بر اساس حکم دادگاه فدرال، ائتلاف دولت قانون است.

جریان الاصلاح الوطنی به رهبری ابراهیم الجعفری امروز دوشنبه رسما نامزدی حیدر العبادی از رهبران حزب الدعوه الاسلامیه و معاون  اول فعلی رئیس پارلمان عراق برای تصدی نخست وزیری را اعلام کرد.

احمد جمال سخنگوی رسمی جریان الاصلاح گفت ائتلاف همپیمانی ملی، حیدر العبادی را برای تصدی نخست وزیری با اکثریت 127 رای نامزد کرد.

وی خاطر نشان کرد نامزدی العبادی از سوی ائتلاف ملی و نه ائتلاف دولت قانون بوده است.

این در حالی است که عبدالستار بیرقدار سخنگوی رسمی دادگاه فدرال گفته بود حکم دادگاه صادر شده که بر اساس آن به تفسیر آن در خصوص تفسیر ماده 76 قانون اساسی در سال 2010 است و دادگاه فدرال رسما به رئیس جمهور گفته است که تفسیر دادگاه در سال  2010 همان تفسیر در حال حاضر است و به این مساله رجوع می شود و دادگاه نام فراکسیونی را که فراکسیون اکثریت است، مشخص نکرده است.

مریم الریس مشاور امور سیاسی نوری المالکی نخست وزیر عراق هم اعلام کرد توافق میان برخی نمایندگان ائتلاف دولت قانون و ائتلاف همپیمانی ملی درباره نامزدی حیدر العبادی ارزشی ندارد.

مریم الریس با بیان این مطلب تهدید به متوسل شدن به دادگاه قانون اساسی در این زمینه کرد.

الریس گفت ملت نوری المالکی را انتخاب کردند و اراده مردم قوی تر از هر توطئه ای است.

از سوی دیگر حسین  المالکی از اعضای ائتلاف دولت قانون اعلام کرد حیدر العبادی تنها مسئول فراکسیونی با 38 عضو و حسین الشهرستانی مسئول گروهی با 12 عضو که مجموع اعضای دو گروه، 50 عضو است، در تماس هایی که با اعضای دولت قانون داشتیم، آنها گفتند که زیر ورقه نامزدی حیدر العبادی را  امضا نکرده ایم و حتی قولی به وی در این زمینه نداده اند، بنابراین العبادی از کجا این امضاها را آورده  است؟

المالکی، حیدر العبادی را به رهبری کودتا در داخل فهرست دولت قانون در خصوص نامزدی خود متهم کرده است.

اظهارات تامل برانگیز نماینده جریان صدر

این در حالی است که بهاء الاعرجی از نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر گفته است نمایندگان فراکسیون های ائتلاف همپیمانی ملی حیدر العبادی را برگزیده  اند و همه فراکسیون ها به وی رای نداده اند.

الاعرجی اظهار داشت نمایندگان فراکسیون های ائتلاف همپیمانی ملی حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری انتخاب کردند و وی از طریق رای گیری تمام فراکسیون های ائتلاف انتخاب نشد.

بهاء الاعرجی در گفت و گو با  السومریه نیوز گفت انتخاب العبادی برای اینکه نامزد ائتلاف همپیمانی ملی شود،‌از طریق رای گیری نبود و همه فراکسیون های عضو ائتلاف در نشست انتخاب وی حضور نداشتند.

وی افزود نمایندگانی از فراکسیون های عضو ائتلاف همپیمانی ملی در نشستی حاضر شدند و زیر برگه نامزدی العبادی را امضا کردند که شامل کرار الخفاجی به عنوان نماینده فراکسیون الاحرار، ابراهیم الجعفری نماینده جریان  الاصلاح، حسین الشهرستانی به عنوان نماینده فراکسیون مستقل ها و ... حیدر العبادی را برگزیدند و اعضای باید به امضای نمایندگان فراکسیون ها  احترام بگذارند.

واکنش مقتدی صدر

خبر دیگر اینکه مقتدی صدر رهبر جریان صدر تلفنی با فواد معصوم رئیس جمهور، سلیم الجبوری رئیس پارلمان، ابراهیم الجعفری رهبر ائتلاف همپیمانی ملی و حیدر العبادی نامزد ائتلاف برای تصدی نخست وزیری و مامور تشکیل دولت جدید عراق تلفنی گفت و گو کرد.

وی در این تماس تلفنی، روند سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

مقتدی صدر همچنین مامور شدن حیدر العبادی از سوی فواد معصوم رئیس جمهور عراق برای تصدی نخست وزیری را به وی تبریک گفت.

وی افزود مامور شدن حیدر العبادی برای  تشکیل دولت جدید  مقدمه مهم و تاثیرگذار برای پایان یافتن بحران عراق  است.

واکنش سازمان ملل

نیکلای ملادینوف نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با حمایت از مامور شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت جدید عراق از سوی فواد معصوم گفت معصوم در چارچوب قانون اساسی عمل کرده است.

وی همچنین از نیروهای ارتش خواست در پروسه انتقال قدرت بی طرف باشند.

واکنش ائتلاف گروه های سیاسی اهل سنت

از سوی دیگر گروه موسوم به تحالف القوی العراقیه(وابسته به اهل سنت) خواستار تشکیل دولت جدید در چارچوب مهلت تعیین شده از سوی قانون اساسی شد.

در بیانیه این تشکل آمده است ائتلاف القوی العراقیه با تقدیر از تلاش های ائتلاف همپیمانی ملی از حیدر العبادی می خواهد تلاش های خود را در راستای موفقیت تشکیل دولت جدید در چارچوب مهلت های تعیین شده از سوی قانون اساسی به کار گیرد.

این تشکل سیاسی وابسته به اهل سنت اعلام کرده است از طریق همکاری با دیگر شرکای سیاسی تعامل مثبتی برای موفقیت تلاش های دولت آینده خواهد داشت.

سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم انتخاب حیدر العبادی به عنوان نامزد ائتلاف همپیمانی ملی برای تصدی نخست وزیری  و مامور شدن وی از سوی فواد معصوم رئیس جمهوری عراق برای تشکیل دولت جدید را تبریک گفت.

واکنش غربی ها

آمریکا و  اتحادیه اروپا هم از مامور شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت جدید عراق استقبال کردند
؟؟؟!!!!!!!

هنر خیابانی در نقد یک واقعه

واکنش سریع گرافیتی‌‌کارها به سقوط هواپیمای ایران 140

سرعت انتشار این اثر هنری در سطح شهر آنچنان بالا بود که شاید بتوان به عنوان سریع‌ترین نقد هنری به یک حادثه در کشورمان تعبیرش کرد و تنها در اروپا و آمریکا چنین سرعت عملی در میان هنرمندان برای ورود به نقد مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد

سقوط هواپیمای ایران 140 با واکنش سریع گرافیتی کارها مواجه شد و شب گذشته و امروز شاهد نقش بستن طرحی بر دیوارهای پایتخت در اعتراض این اتفاق تلخ بودیم تا هنر خیابانی در نقد این واقعه تلخ پیشتاز باشد و همچون گذشته به ساحت‌هایی از نقد مسائل روز وارد شود که شاهد ورود معدودی از هنرمندان هستیم.

به گزارش «تابناک»، لحظات تلخ و تکان‌دهنده‌ای بود؛ وقتی رادیو اخبار سقوط یک هواپیمای تازه را برای مردم ایران گزارش می‌کرد، همه امیدوار بودند زنده‌ها بیش از حد انتظار باشد اما در واقعیت همه یا اکثر مسافران سقوط‌های شدید همراه با انفجار هواپیما یا در همان لحظات سقوط جان می‌سپارند و یا در دقایق بعدی در میان شعله‌های آتش حاصل از بنزین هواپیما به شکلی دردناک را بدرود حیات می‌گویند.

سی‌ونه کشته آخرین آماری بود که اعلام شد تا تنها هشت تن از سرنشینان هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ که تهران را به مقصد طبس ترک کرد بود، همچنان در قید حیات باشند و آنها نیز دچار آسیب‌های جسمی و روحی شدند که شاید هیچ گاه جبران نشود و بدین ترتیب تراژدی سقوط چهارمین هواپیما از این نوع بدین شکل به پایان برسد.

پس از مشخص شدن ابعادی از حادثه همچون به مشکل برخوردن موتور هواپیما چندین دقیقه پس از پرواز و سپس سقوط در همین دقایق، نقدهای فراوانی مطرح شد و کمیته‌های متعددی در اکثر نهادهای ناظر تشکیل شد و یکی از جدی‌ترین برخوردها با این حادثه به واسطه سابقه این هواپیما، شده اما در کنار سیل اظهارنظرها و انتقاداتی که به مرور فروکش خواهد کرد و این حادثه را به فراموشی خواهد سپارد، شاهد یک اتفاق متفاوت و نوعی دیگر از نقد بودیم.

شب گذشته و صبح امروز، تصویری در اعتراض و نقد سقوط هواپیمای ایران 140 بر دیوارهای پایتخت نقش بست که متعلق به یکی از گرافیتی‌کارهای جوان بود؛ گرافیتی‌کاری که پیش از این نیز آثار متفاوتی در مناطق مرکزی تهران و مشخصاً در خیابان خالد اسلامبولی خلق کرده بود. در این گرافیتی تصویری از یک هواپیما نقش بسته که لکه‌ای قرمز همچون خون بر آن نقش بسته است.

سرعت انتشار این اثر هنری در سطح شهر آنچنان بالا بود که شاید بتوان به عنوان سریع‌ترین نقد هنری به یک حادثه در کشورمان تعبیرش کرد و تنها در اروپا و آمریکا چنین سرعت عملی در میان هنرمندان برای ورود به نقد مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد و از این منظر شاید بتوان گفت علی رغم نقدهایی که به محتوای گرافیتی ایران به خصوص در ماه‌های اخیر وجود دارد، چنین رویکرد نقادانه‌ای می‌تواند به نفع کشور باشد.

شاید در روزگاری نه چندان دور از میان این گرافیتی‌ها، «بلک له رت» و «بنکسی /
Banksy» ظهور کند و فضای این هنر خیابانی وسعت بیشتری بیابد و حتی مسئولان امر نیز دست گرافیتی کارها را برای به تصویر کشیدن آنچه دغدغه شان است در فضایی قابل پذیرش و اخلاقی، بازبگذارند، کما اینکه نقد تصویری سقوط هواپیمای ایران 140 با اخلاقیات همراه است و یک تلنگر هنری برای همه عابرانی است که در روزهای اخیر از خیابان‌های شلوغ پایتخت عبور می‌کنند.

حسین طلا در گفت‌وگو با «تابناک»:

برای آنکه ایران ۱۴۰ پرواز کند، همه کار‌شناسان را برکنار کردند!!!

مشکلات فراوانی دست به دست هم دادند تا کاپیتان پر‌سابقه حاضر در کابین‌ هدایت هواپیما هم نتواند مانع از ‌فاجعه شود و هواپیما اندکی پس از برخاستن از زمین به دلیل رعایت نشدن موارد تذکر داده شده، سقوط کند. حالا باید ببینیم آیا ممکن است خلبانی با درجه «استاد خلبانی» که ۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه را در کارنامه داشته و در سال پایانی خدمت خود بوده، مقصر شناخته شود؟!

 

حادثه دردناک روز گذشته، همان گونه که سریع رقم خورد و بسیاری را شوک‌زده کرد، ظاهرا قرار است به سرعت هم به شناسایی افرادی که قصوری در این باره متوجه عملکردشان است، منجر شود؛ این را از سخنان دبیر مجمع نمایندگان استان تهران می‌توان دریافت که به نوعی رنگ و بوی افشاگری دارد.

به گزارش «تابناک»، حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تسلیت به خانواده‌های جان باختگان سقوط پرواز تهران ـ طبس، عامل اصلی بروز این حادثه را به‌کارگیری هواپیمایی دانست که اجازه پرواز نداشته و افزود: هواپیمای ایران
۱۴۰ که روز گذشته حادثه خونینی را رقم زد، مدتی است ‌مجوز پروازش در کشورمان محدود به شروط خاصی شده بود که روز گذشته مورد توجه قرار نگرفت‌.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه رعایت نشدن هر یک از محدودیت‌ها، به معنای غیر مجاز بودن پرواز این هواپیماست، افزود: هواپیمای سقوط کرده ـ که در حقیقت محصول مشترک سه کشور ایران، اوکراین و روسیه است ـ ‌موتور Tv۳-۱۱۷ داشت که از جمله ضعف‌های آن، ‌هماهنگی نداشتن با هوای گرم است و به این دلیل کار‌شناسان تأکید دارند، نباید در روزهای گرم از آن بهره برد، ولی این مهم نادیده گرفته شد تا رویدادی تلخ و ‌جبران ناشدنی رقم بخورد. همان گونه که پیشتر در آبان ماه ۱۳۸۱ یک بار‌ سال ۹۰ در اصفهان برای بار دیگر و دو بار هم پیشتر در اراک و تهران دچار سانحه شده بود.

طلا با اشاره به نامه‌ای به تاریخ دوازدهم اسفندماه سال گذشته ـ که بعد‌ها در دهم اردیبهشت ماه سال جاری دستمایه تنظیم صورتجلسه‌ای درباره مشکلات هواپیمای ایران
۱۴۰ شد ـ پرده از اتفاقاتی عجیب و غریب در این باره برداشت و گفت: آن گونه که صورتجلسه معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد، در چند ماه اخیر، دو بار کار‌شناسان زبده درباره مشکلات این نوع هواپیما با یکدیگر به بحث و تبادل آرا پرداخته‌اند که در ‌‌نهایت مجوز پرواز ایران ۱۴۰ مشروط به شروطی مجاز شناخته شد که اکنون می‌بینیم نه تنها رعایت نشد‌ه‌اند، بلکه موجب جابجایی کار‌شناسان امضا کننده ذیل صورتجلسه را هم فراهم آورده‌اند!

وی افزود: از جمله نکاتی که مورد توجه این کار‌شناسان قرار گرفته، تأثیر‌پذیری منفی زیاد موتورهای این نوع هواپیما از گرمای هواست که بر راندمان آن‌ها اثر شدید می‌گذارد و به همین دلیل پرواز این نوع هواپیما در هوای گرم ممنوع اعلام شده است، ولی مسئولان برای رفع این ممنوعیت، همه کارشناسانی را که امضایشان ذیل این مصوبه بود و بعضا از چهره‌های برگزیده انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هستند، جابجا و به نوعی برکنار کردند تا محدودیت قانونی را کان لم یکن کرده باشند!

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران با وعده پیگیری این مسائل در مجلس شورای اسلامی، گفت: این در حالی است که بنا بر استاندردهای پروازی، هر چه هوا گرم‌تر باشد، از بار هواپیما موقع برخاستن از زمین کم می‌کنند که این نکته هم درباره پرواز
۵۹۱۵ رعایت نشد تا نه تنها هواپیمای سقوط کرده بر خلاف تصمیماتی که درباره نوعش گرفته شده، در روزی با گرمای حدود چهل و یک درجه سانتیگراد به کار گرفته شده باشد، بلکه اخبار رسیده حکایت از آن داشته باشد که در زمان شروع پرواز، ۴۷۰ کیلوگرم اضافه بار داشته؛ یعنی خطا اندر خطا!

طلا با اشاره به چگونگی سقوط این هواپیما گفت: همه این مشکلات دست به دست هم دادند تا کاپیتان پر سابقه حاضر در کابین هدایت هواپیما هم نتواند مانع از شکل‌گیری فاجعه شود و هواپیما اندکی پس از برخاستن از زمین، به دلیل آنکه قطعاتی در موتور سمت راست آن ذوب شده و موجب آتش گرفتن موتور شده بود، از راه خود منحرف شده و سقوط کند؛ حالا باید ببینیم آیا ممکن است خلبانی با درجه «استاد خلبانی» که
۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه را در کارنامه داشته و در سال آخر خدمت خود بوده، مقصر شناخته شود؟!

این نماینده مجلس در ادامه مشکلاتی که سبب برکناری کار‌شناسان رد‌صلاحیت کننده ایران
۱۴۰ و برخی پروازهای شرکت‌های دیگر شد را مسائلی غیرفنی می‌داند که باید رئیس هواپیمایی کشوری به عنوان تصمیم گیرنده مستقیم در این باره و در ادامه وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن پاسخگو باشند و افزود: از ورود سریع دستگاه قضایی به ماجرا خرسندیم و منتظر خواهیم ماند تا مستندات پرونده مورد بررسی قضایی قرار گرفته و به حکم منجر شود؛ اما به رغم آن، از وزیر و افراد مسئول در این باره خواهیم خواست که به مجلس آمده و به ابهامات نمایندگان در این باره پاسخ بدهند و مطمئن باشید که اگر برایمان قصور فرد یا افرادی مسجل شود، با آن برخورد خواهیم کرد.

برای حفظ باقیمانده جنگل ها دست به آسمان بلند کنیم؟

میراثی بی نظیر که می‌سوزد و خاکستر می‌شود ولی نمی‌سوزاند!!!

از همه بدتر آنجاست که همه مان در سالهای متمادی درس و تحصیل، اندر فواید جنگل خوانده و درس پس داده‌ایم و گاه با گرفتن پزهای روشن فکرانه، از ضرورت توقف روند قطع درختان سخن گفته‌ یا سخنانی با این دست مضامین را تایید کرده‌ایم اما امروز در مقام عمل ثابت می‌شود که چه خوانده و چه آموخته ایم و اصطلاحا چند مرده حلاجیم!

هرچه بهره جستن از ارتش و نیروهای نظامی برای حوادث طبیعی و غیر طبیعی در جهان امری عادی شده و به کارگیری هواپیماها و بالگردها برای کنترل بحران ها، طبیعی جلوه می‌کند، گویا هنوز جامعه ما راه زیادی تا رسیدن به آن نقطه در پیش دارد!

به گزارش «تابناک»، هر چه در روزها و هفته های گذشته، لا به لای اخبار جدی و تفریحی (بخوانید سخت خبر و نرم خبر)، گهگاهی خبری هم از آتش سوزی بخش هایی از جنگل گلستان مخابره شده، نه آنقدر خوب بیان شده که اهمیت موضوع آشکار شود و نه به خوبی مورد توجه قرار گرفته تا تبدیل به مطالبه عمومی شده و لاجرم اثر گذار شود.

بدین ترتیب عجیب نیست که بشنویم پس از سوختن صدها هکتار از جنگل های مناطق مرکزی کشور در ماه های گذشته و لاغرتر شدن پوشش گیاهی کشورمان که خشکسالی و گرد و غبار چند سال است بر آن می‌تازند، شمال کشورمان هم در سراشیبی نابودی به تندی در حال حرکت است ولی هنوز به آن درجه از اهمیت نرسیده که به مانند حریق جنگل های ینگه دنیا در امثال رسانه ملی کشورمان بازتاب یافته و چاره جویی شود!

میراثی گران سنگ که گویی آسان به دستمان رسیده، مفت و ارزان در حال از بین رفتن است و موج اخبار ناگواری چون سقوط هواپیمای مسافربری هم به یاری فراموشی آن آمده تا هر دقیقه که می‌گذرد، درست همین دقایقی که صرف خواندن این مطلب یا چرخ زدن در دنیای نت می‌کنیم، چند متر فضای رویایی بسوزد و جایش سیاهی بماند؛ سیاهی ای که روسیاهی آن ظاهرا برای هیچ کدام‌مان نیست، که اگر بود، دست می‌جنباندیم.

آتش با چنان قوتی به جان جنگل افتاده که حیات وحش ساکن آن هم گاه نمی‌توانند از دستش در رفته و مجبورند چون افسانه ها، همه پروانه وار بسوزند و همه واکنش های مسئولانه و غیرمسئولانه ما نسبت به آن، اعلام این نکته است که حریق عمدی بوده؛ بی آنکه بدانیم چگونه این مهم کشف شده وبا کدام تکنولوژی به درک آن نائل آمده ایم.

اطلاع رسانی ماجرا اینقدر ضعیف است که حتی نمی‌دانیم دقیقا کجاها سوخته، به چه میزان سوخته، چقدر از چقدر (کل) جنگل ملی‌مان تا کنون خاکستر شده و چقدر آن باقی مانده، چقدر در معرض سوختن است، برای مهار آتش چه کرده‌ایم و...؛ تا اینجای کار می‌توان همه کاسه ها را بر سر اصحاب رسانه شکست که بی خبر مانده اند و به نوعی بی خبری به جامعه تزریق کرده‌اند اما مگر مردم خواهان شنیدن در این باره بوده‌اند که خواستشان رسانه ها را هدایت کند؟ مگر غیر از این است که وقتی کسی پیگیری نکند و خواهان شنیدن درباره موضوعی نباشد، منصفانه نیست از امثال خود که در کسوت خبرنگار هستند، توقع دغدغه مندی پیرامون آن موضوع را داشته باشد؟

گویی همه مان خفته‌ایم تا به مانند دریاچه ارومیه که بادهای حاوی ذرات نمک بعد از خشک شدنش نشانه ها را برایمان هویدا کرد، وزش باد خاکستر دار آغاز شود تا بفهمیم چه بلایی سرمان آمده و هنوز ز آن خبر نداریم. اینجاست که دیگر نه فایده دارد بگوییم آتش سوزی گردن شکارچیان غیر مجاز بوده و نه گفتن از اعزام بالگردهایی که نمی‌دانیم تا چه حد کارآمدند، نمی‌دانیم از کی به یاری اطفا حریق رفته اند، چند سورتی پرواز کرده‌اند و حتی سوال مهم تر، آیا هنوز مشغول به کار هستند یا نه؟، دردی از کسی دوا خواهد کرد.

از همه بدتر آنجاست که همه مان در سالهای متمادی درس و تحصیل، اندر فواید جنگل خوانده و درس پس داده‌ایم و گاه با گرفتن پزهای روشن فکرانه، از ضرورت توقف روند قطع درختان سخن گفته‌ یا سخنانی با این دست مضامین را تایید کرده‌ایم اما امروز در مقام عمل ثابت می‌شود که چه خوانده و چه آموخته ایم و اصطلاحا چند مرده حلاجیم!

آن گونه که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، به نظر تنها می‌توانیم از مسئولان بخواهیم که به مانند دیگر کشورها، آتش سوزی جنگل را به چشم معضلی هم سنگ زلزله و سیلاب دیده و به یاری درختان بشتابند تا شاید از این خواسته ما، مهار آتش سوزی جنگل گلستان تسریع شود که در غیر اینصورت، تنها چاره دست دراز کردن به سوی آسمان است تا شاید مالک اماناتی که در اختیارمان قرار گرفته و قدرش را نمی‌دانیم، رحمی به حال آیندگانمان کرده و سبب ساز خاموشی حریقی شود که مدت هاست همه چیز را در راه خود می‌سوزاند و خاکستر می‌کند الا دل مایی را که از آن دوریم و قدر نمی‌دانیم!

کشور نمی‌تواند دو حادثه در یک روز را تحمل کند؛

برای احترام به مردم، مدیر عامل راه‌آهن برکنار شود!!!

هم‌اکنون در کشور‌های جهان از بهترین و جدید‌ترین قطار‌ها با سرعت بالا استفاده می‌کنند، ولی در کشور ما کسی ایده‌آل ‌نمی‌اندیشد. ما نمی‌توانیم این خدمات را به مردم بدهیم. دست‌کم خدمات نا‌امن به مردم ندهیم. ما قطار پرسرعت و ریل ایمن درست نمی‌کنیم؛ بنابراین، ‌دست‌کم زمینه را فراهم کنیم که همین قطار‌ها با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به مقصد سالم برسد.

روز گذشته، دو حادثه در حمل‌و‌نقل عمومی کشور روی داد؛ در حادثه نخست که در آغاز روز رخ داد، با سقوط یک فروند هواپیما، بیش از ۴۰ تن از هموطنانمان جان خود را از دست دادند؛ اما در حادثه دوم که با خروج سه واگن از یک قطار مسافربری تهران ـ مشهد در حد فاصل ایستگاه‌های سرچشمه و شاهرود روی داد، خوشبختانه به کسی آسیب نرسید.

به گزارش «تابناک»، در ‌یک سال گذشته، این سومین بار است که حادثه خروج قطار از ریل در استان سمنان تکرار می‌شود‌ و نکته جالب اینکه کسی در این باره‌ پاسخگو نیست.

در رخدادهای گذشته در این استان، مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، مدیر کل راه‌آ‌هن استان را عزل کرد و تا کنون نیز کسی را به جای وی نیاورده است. گویا وقوع رخدادهایی از این دست، علاوه بر اینکه نشان از فرسودگی ناوگان حمل نقل ریلی دارد، به خوبی ‌مدیریت نامناسب در نظارت بر ایمنی این راه‌ها را نیز آشکار می‌کند.

غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار ‌با انتقاد تند از مسئولان راه کشور گفت: متأسفانه‌ در یک سال گذشته، نسبت به سنوات پیش، بیشترین واژگونی و انحراف از خط قطار را داشتیم‌ و بیشتر اینها نیز به دلیل مشکلات خط و اینکه گفته شود این بخش از مسیر مشکل دارد، نیست، بلکه عمده مشکلات، مشکلات مدیریتی و ‌ناهماهنگی‌هااست.

وی گفت: ‌استان ما مدت‌هاست‌ مدیر کل ندارد‌ و سیستم ‌سیار سیستم فشلی است. آنچه ‌اکنون مد‌نظر من است، اینکه تذکر جدی به وزیر راه داده شود. دوم آنکه برای احترام به حقوق مردم ـ با توجه به اینکه در حادثه‌های قبلی کشته هم داشتیم ـ به جای اینکه مدیر عامل، مدیر کل را عزل می‌کرد، باید استعفا می‌داد و از این اداره می‌رفت. در آن زمان، مدیر عامل نه تنها مدیر کل را عزل کرد، بلکه ‌فرد دیگری را نیز به جای وی نیاورده است.

کاتب همچنین افزود: این پذیرفته نیست‌ در کشور، در یک روز هم سقوط هواپیما داشته باشیم و هم سانحه قطار. هم‌اکنون مدیر عامل شرکت راه‌آهن که توانایی لازم را ندارد، باید برکنار شود. در کشور ما کمبود نیرو نیست؛ پس باید از افراد توانمند در این زمینه بهره‌برداری شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا با برکناری مدیر عامل اوضاع ‌درست خواهد شد، گفت: ‌در دولت گذشته با اینکه این همه اتفاق در کشور روی داد،‌ با این حال یک سانحه ریلی نداشتیم.‌ همیشه ‌نمی‌توان گفت خدا یک نفر را کمک می‌کند، مگر چقدر خدا‌ به یک‌ نفر ‌کمک می‌کند، ‌مدیریت توانمند نیز تأثیر‌گذار است.

وی گفت: هم‌اکنون در کشور‌های جهان از بهترین و جدید‌ترین قطار‌ها با سرعت بالا استفاده می‌کنند، ولی در کشور ما کسی ایده‌آل ‌نمی‌اندیشد. ما نمی‌توانیم این خدمات را به مردم بدهیم. دست‌کم خدمات نا‌امن به مردم ندهیم. ما قطار پرسرعت و ریل ایمن درست نمی‌کنیم؛ بنابراین، ‌دست‌کم زمینه را فراهم کنیم که همین قطار‌ها با سرعت
۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به مقصد سالم برسد.

فروش جغد شاخدار کنار خیابان!

مگر می‌شود فراموش کرد که ارتباط دامپزشکان و یگان حفاظت محیط زیست می‌تواند تا اندازه‌ای، دست سودجویان را کوتاه کرده و با معرفی امثال این فروشنده به مراجع قانونی، دست‌کم دشواری‌های خرید و فروش حیوانات کمتر شود؟

حیوانی که در برخی فرهنگ‌‌ها، نشانه ذکاوت به شمار می‌رو‌د، اسیر دست انسانی شده که ظاهرا از او باهوش‌تر است و می‌تواند اسیرش کند؛ هم می‌تواند اسیرش کند و هم‌ شیوه‌ای نوین برای سودآوری از آن ابداع کند!

به گزارش «تابناک»، شاید این جمله که زیر پوست شهر از شیر مرغ تا جان آدمیزاد می‌توان یافت، به دلیل تجربیاتی که بیشترمان به دست آورده‌ایم، جمله‌ای باور‌پذیر باشد که نیازی به شرح و بسط ندارد؛ اما وقتی بشنویم از هنگامی که تکاپویی بزرگ در زمینه مراقبت از محیط‌ زیست ‌کشور شکل گرفته، برخی دست‌درازی به آن را وارد افق‌های جدید کرده‌اند، جای شگفتی بسیار دارد!

بنا بر این گزارش، به تازگی برخی ساکنان غرب تهران در مسیر عبور و مرور روزانه خود با فروش جغد شاخدار کنار خیابان روبه‌رو شده و‌ گاه درباره چند و چون ماجرا با فروشنده صحبت کرده‌اند تا شاید شکشان درباره اینکه جلو دوربین مخفی هستند یا خیر، مرتفع شود، ولی سرانجام دریافته‌اند که با حقیقتی بسیار تلخ روبه‌رو شده‌اند که ظاهرا شیوه جدید سودجویان از حیات وحش است!

جغد شاخدار چهارماهه‌ای که تقریبا هنوز جوجه‌ است و احتمالا به اسارت در‌‌آوردنش کار چندان دشواری نباشد، در این گرمای سوزان، اسیر فروشنده‌ای است که قیمت پایه برای فروش آن را دو و نیم میلیون تومان انتخاب کرده و شاید جایی هم برای چانه زدن در نرخش کنار گذاشته باشد؛ فروشنده‌ای که بی‌ترس از مأموران و نگرانی از بازداشت، آسوده با همه وارد گفت‌وگو می‌شود و توضیح می‌دهد، خوراک حیوان چیست و برای نگهداری‌اش چه نکاتی را باید رعایت کرد.

اینقدر این کسب و کار به سادگی در حال رقم خوردن است که تعجب می‌کنیم نکند خرید و فروش گونه‌ای چون جغد آزاد شده و قرار است از این به بعد کنار فال‌های گردو‌ کنار خیابان، شاهد دست‌فروشی امثال جغد و عقاب هم باشیم که مزیتشان در فروش، جوجه بودنشان ذکر می‌شود؛ انگار چون جوجه‌اند، می‌توان دست‌آموزشان کرد!

جالب‌تر اینجاست که فروشنده ادعا دارد حیوان بیچاره در یکی از دامپزشکی‌های نام‌آشنای شهر، پرونده پزشکی دارد تا از یک سو خیال خریداران آسوده شود که انگل و بیماری ندارد و پولشان هدر نمی‌رود (!) و از سوی دیگر، موجی از افکار مخرب به ذهنمان راه یابد.

مگر می‌شود دامپزشک باشی و به اهمیت گونه‌های مختلف آگاهی داشته باشی و بعد برای هزینه یک معاینه و احتمالا تجویز واکسن، مکمل و دارو و یا حتی دادن آگاهی درباره چگونگی نگهداری حیوانات‌‌ رها در طبیعت، به روی خودت نیاوری که حلقه‌ای در چرخه خرید و فروش غیر قانونی حیات وحش شده‌ای؟

مگر می‌شود، فراموش کرد که ارتباط دامپزشکان و یگان حفاظت محیط زیست می‌تواند تا حدودی دست سودجویان را کوتاه کرده و با معرفی امثال این فروشنده به مراجع قانونی، دست‌کم دشواری‌های خرید و فروش حیوانات کمتر شود؟ بماند که در‌شگفتیم چرا تاکنون به این موضوع‌ توجه نشده است!

ابعاد ماجرا هنگامی دردناک‌تر می‌شود که می‌بینیم فروشنده جغد بیچاره، شماره تماسش را در اختیار علاقه‌مندان به خرید امثال این جغد می‌گذارد تا اگر توانستند پول خرید حیوان را فراهم کنند، با او تماس بگیرند و برای انجام معامله با او قرار و مدار بگذارند!

در پایان لازم به یادآوری است، اطلاعات تماس این فروشنده و آدرس پاتوق هر روزه او نزد تابناک موجود است.

تااخباري ديگرخدانگهدار

......... بازدید : 7 یکشنبه 19 مرداد 1393 نظرات (0)

اخبارپارسيان۱۰۰

انتشاراخبار:19/5/1393

سقوط خونین یک فروند هواپیمای مسافربری حوالی مهرآباد

در ساعات ابتدایی وقوع رویداد، اطلاعی از تعداد جان باختگان و چگونگی بروز این سانحه خونین در دست نبود اما گزارش های تایید نشده حکایت از جان باختن تمامی سرنشینان این هواپیما داشت و نزدیکی محل حادثه با شهرک مسکونی و سقوط قطعات جدا شده از هواپیما در برخی مناطق، احتمال گسترده شدن تلفات را می‌داد که ...

هنوز اطلاعی از تعداد جان باختگان و چگونگی بروز این سانحه خونین در دست نیست اما گزارش های تایید نشده حکایت از جان باختن تمامی سرنشینان این هواپیما دارد.

به گزارش «تابناک»، یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع «ایران 140» متعلق به شرکت هواپیمایی «سپاهان» (هسا) که ساعت 9 و هجده دقیقه فرودگاه مهرآباد را به سمت طبس ترک کرد، در شمال فرودگاه سقوط کرد و مسافران آن جان باختند.

گزارش های رسیده حاکی‌ست این هواپیما با ۵۰ نفر سرنشین هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در انتهای باند دچار مشکل شده و بر فراز شهرک آزادی و نزدیکی اتوبان فتح دچار سانحه شده است. این در حالی است که گزارش های رسیده حکایت از جدا شدن یکی از بال‌های هواپیما بر فراز منطقه تهرانسر تهران دارد.

یک مقام آگاه در این باره به مهر گفت: در حال حاضر نیروهای امدادی و آتش نشانی راهی محل حادثه شده و هنوز میزان خسارات و تلفات مشخص نشده است. در حال حاضر ماموران انتظامی اجازه ورود خبرنگاران به محل حادثه را نمی‌دهند.

تاکنون 6 پیکر بی جان از میان لاشه های هواپیما بیرون کشیده شده و گزارش اورژانس حکایت از انتقال چند تن از مجروحان این سانحه با کمک بالگرد به بیمارستان دارد. معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌‌وگو با نسیم تعداد نجات یافتگان را هشت تن ذکر کرده است.

نزدیکی محل حادثه با یکشنبه بازاری که در آن منطقه تهران برپا می‌شود، حکایت از آن دارد که ابعاد ماجرا می‌توانست بسیار وسیع تر و دردناک تر باشد.

به گزارش ایسنا، نیمی از بدنه هواپیما سانحه‌دیده در خیابان "شیشه مینا" و نیمه دیگرش نیز داخل پادگان صنایع هوایی افتاده است. در حال حاضر نیز بالگردهای هلال‌احمر و اورژانس در آسمان منطقه دیده می‌شوند و عملیات امدادرسانی و نظم‌بخشی به محل آغاز شده و خیابان شیشه مینا و چند خیابان منتهی به آن نیز در حال حاضر مسدود است.

دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی در این حادثه از شعاع چندکیلومتری دیده می‌شود و ترافیک منطقه سنگین است. علت آسیب نزدن هواپیما بر روی زمین نیز سقوط قسمت اعظم آن روی درختان منطقه نظامی ذکر شده است.

در حالی که برخی اخبار حکایت از آن دارد که خلبان این پرواز به شماره 5915 اوکراینی بوده، اما اخباری هم به گوش می‌رسد که کادر این پرواز را ایرانی ذکر کرده و حتی از خلبان و دو کمک خلبان این پرواز نام هم برده است.

در پی بروز این سانحه، جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی بحران در استانداری تهران تشکیل شد. این در حالی است که برخی مسئولان بدون توجه به اینکه ابعاد ماجرا هنوز آشکار نشده، پیام تسلیتی خطاب به خانواده جان باختگان این حادثه منتشر کرده‌اند!

گفتنی است هواپیمای ایران 140، نوعی پلت فرم بومی از هواپیمای آنتونوف اوکراین است و در سال‌های گذشته چندین سابقه سقوط از آن در میان سوانح هوایی کشورمان ثبت شده.

46 تن جان باخته‌اند و چند تن توسط کارگران نجات یافته‌اند

در حالی که گزارش ها حکایت از جان باختن قطعی 46 تن در این سانحه خونین دارد، گزارش سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر حکایت از آن دارد که 5 تن از سرنشینان هواپیما، توسط کارگران و پرسنل کارخانه شیشه مینا، کارخانه‌ای که بخشی از هواپیما به آن اصابت کرده و آتش گرفته، نجات داده شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که کار رهاسازی اجساد توسط تیم های حاضر در محل ادامه دارد و تا کنون پیکر بی جان حدود نیمی از جان باختگان از لاشه هواپیما خارج شده است.

گزارش‌های تکمیلی از جان باختن یکی از مجروحان این رویداد در بیمارستان پیامبران بر اثر شدت سوختگی دارد. با این حساب می‌توان شمار جان باختگان این رویداد را تا این لحظه 47 تن ذکر کرد.

در حالی که واکنش ها نسبت به این رویداد دلخراش ابتدا با نسبت دادن مالکیت این هواپیما به سپاه و بعد تکذیب آن و بعد اعلام حضور کارکنان وزارت دفاع در پرواز و تکذیب آن، موجی از شایعات تکذیب شده به راه انداخت، فرمانده ناجا هم نسبت به این رویداد واکنش نشان داد و از ثبت آتش گرفتن موتور هواپیما در دوربین ناجا خبر داد که حکایت از چگونگی بروز این حادثه بر اثر نقص فنی هواپیما می‌دهد.

گزارش نهایی رویداد و آمار متفاوت جان باختگان

در حالی که آمار جان باختگان به نقل از منابع آگاه تا 47 تن اعلام شده بود، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که 38 مسافر این حادثه بر اثر جراحات وارده و سوختگی جان خود را از دست داده‌اند و با حضور نیروهای امدادی 10 نفر از افرادی که از این سانحه جان سالم به در برده بودند، به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که یک نفر از آنان جان باخته است.

6 نفر از مجروحان به بیمارستان پیامبران منتقل شدند اما یکی از مجروحان به نام عباس پازوکی در مسیر جان خود را از دست داد. پیگیری‌های نشان داد که 5 نفر از مجروحان زنده به بیمارستان پیامبران رسیده‌اند که به علت شدت سوختگی قرار شد به بیمارستان پیامبران منتقل شوند.

همچنین مشخص شد که 3 نفر نیز با آمبولانس هوایی به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شده‌اند که 2 تن از ایشان به علت سوختگی بالای 60 و 80 درصد به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل شدند.

2 نفر دیگر از افراد نجات یافته زوج جوانی بودند که جراحات آنها کمتر از سایر مصدومان بود به طوری که در همان درمانگاه «ساها» درمان شدند؛ بیشتر افراد جان باخته اعضای خانواده‌هایی بودند که به صورت جمعی قصد عزیمت به طبس داشتند.

سفیر سابق ایران در عراق!

بعید است ایران و آمریکا در رابطه با عراق مذاکره کنند!!!

سفیر پیشین ایران در عراق اصل موضوع مذاکره ایران و آمریکا در پرونده امنیتی عراق با محوریت مقابله با تروریسم را "بعید" و امری "غیرضروری" دانست.

سفیر پیشین ایران در عراق اصل موضوع مذاکره ایران و آمریکا در پرونده امنیتی عراق با محوریت مقابله با تروریسم را "بعید" و امری "غیرضروری" دانست.

حسن کاظمی قمی در گفت و گو با  (ایسنا)، با اشاره به ورود نظامی آمریکا در عراق و بمباران مواضع داعش اظهار کرد:‌ آمریکا متهم ردیف اول و حامی جریان تروریستی داعش است. انگشت اتهام درباره جنایاتی که داعش در عراق یا سوریه انجام داده است به دست آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عرب است. از این‌رو ورود آمریکا در بحث مقابله با داعش با ابهامات زیادی روبه‌رو است.

او با اشاره به مقطعی که آمریکا به بحث مقابله با داعش وارده شده است ادامه داد:‌ ما شاهد هستیم چندی پیش حملات داعش علیه مسیحی‌ها شدت گرفت و کشتار و پایش‌هایی صورت گرفت و از سویی شاهد واکنش شورای امنیت سازمان ملل هستیم و به دنبال آن آمریکا اعلام کرد می‌خواهد علیه داعش از عراق وارد عملیات شود.

کاظمی قمی ورود آمریکا در این مقطع و موضع‌گیری‌اش نسبت به داعش را نوعی موضع‌گیری طایفه‌یی و قومی دانست و افزود:‌ تا قبل از حوادث اخیر در عراق هرچه‌ قدر مردم این کشور از هر قومی و مذهبی کشته می‌شدند آمریکا حتی برخلاف تعهدات امنیتی‌اش حاضر به همکاری با دولت عراق نشدند. و بعد از اقدامات تروریستی علیه مسیحیان آمریکایی‌ها به این فکر افتادند.

وی افزود: برخی‌ها بر این نظرند که با توجه به مواضع حمایتی‌ آمریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه ورود آمریکا به عراق ایجاد یک پوشش خبری است تا از اخبار فلسطین بکاهند.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به موضع آمریکا مبنی بر این‌که به خاطر منافع‌شان وارد عراق شده‌اند اظهار کرد:‌ براین اساس طبیعی است موضع آمریکا موضعی براساس حمایت از دولت و ملت عراق و علیه جریان تروریستی داعش نیست چون اگر صادق بودند حداقل اقدامی که می‌توانستند انجام دهند این بود که در چارچوب تعهدات امنیتی‌شان با عراق وارد عمل شوند.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها بر این تصور بودند که با اقدامات داعش و حمایت از بازماندگان بعثی‌ها که در عراق صورت می‌گیرد و سکوت جهانی در مقابل اقدامات تروریستی در عراق می‌توانند بر فضای سیاسی این کشور غلبه پیدا کنند اما این اتفاق نیفتاد و قضاوت مردم با فتوای مرجعیت، بازسازی ارتش عراق و تفوق عملیاتی از سوی دولت و ملت عراق بر داعش موجب شد تا آنچه آمریکا مدنظر داشت محقق نشود.

کاظمی قمی تصریح کرد: در حال حاضر چهره آمریکا بین مردم، دولتمردان و مراجع دینی بیش از گذشته تخریب شده است.

این کارشناس مسایل منطقه و عراق درباره موضع کردها نسبت به اقدام اخیر آمریکا گفت: خطر داعش خطری متوجه یک قوم و طایفه و مذهب نیست بلکه علیه بشریت است و داعش سردمدار موج ناآرامی در منطقه است و اگر در عراق موفق می‌شد دامنه آتش آن به کل منطقه گسترش می‌یافت. برخلاف وعده داعش که گفته بودند اکراد تهدید نمی‌شوند اما امروز یکی از قربانیان اقدامات داعش، اکراد هستند. براین اساس در چارچوب منافع ملی و منافع کردها طبیعی است که اکراد علیه داعش اقدام کنند. داعش اگر فرصت یابد حتی از اربیل هم می‌گذرد و کل مناطق کردنشین را تصرف می‌کنند.

وی با بیان این که حضور گروه‌های تروریستی مثل داعش در منطقه برای به آشوب کشاندن منطقه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است اظهار کرد: آمریکا به واسطه این گروه‌های تروریستی جنگ نیابتی در منطقه را دنبال می‌کند.

سفیر پیشین ایران در عراق درباره برخی اخبار مبنی بر همکاری ایران و آمریکا در عراق و حمایت ایران از حملات آمریکا به مواضع داعش تصریح کرد: مسوول پرونده امنیت در عراق دولت این کشور است و هیچ دولتی نمی‌تواند در این‌باره با کشور دیگری وارد عمل شود. براین اساس اصل موضوع مذاکره ایران و آمریکا در پرونده امنیتی برای مقابله با تروریسم در عراق بعید است و ضرورتی هم ندارد.

او افزود: در چارچوب همکاری‌های دو دولت ایران و عراق به شرطی که دولت عراق درخواستی داشته باشد و از آن جا که موضوع مقابله با تروریسم موضوعی انسانی است ایران باید سخاوتمندانه همکاری کند.

کاظمی قمی درباره موثر بودن ورود آمریکا به عراق در مقابله با داعش گفت:‌ آمریکایی‌ها متهم به پرورش تروریسم هستند. اگر آن‌ها از حمایت و پرورش تروریسم دست بکشند دیگر نیازی به اقدام نظامی و بمباران ندارند. ما به یاد داریم که آمریکایی‌ها در ایجاد گروه‌های تروریستی در عراق از 2003 مثل گروه فرق‌الموت متهم هستند و حتی تحت پوشش شرکت‌های امنیتی مثل بلک‌واتر متهم هستند. بزرگ‌ترین خدمت آمریکا به امنیت منطقه و عراق برداشته شدن حمایتش از گروه‌های تروریستی است.

تازه ترین تحولات عراق؛

جنگ به پشت دروازه های سامرا رسید

در تازه‌ترین تحولات میدانی عراق و در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی به دو هدف در شمال این کشور، نیروهای کرد توانستند منطقه الکویر را از تروریست‌های داعش باز پس بگیرند؛ در حمله خمپاره‌ای به سامرا نیز سه تن از محافظان حرم امام هادی(ع) زخمی شدند.

در تازه‌ترین تحولات میدانی عراق و در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی به دو هدف در شمال این کشور، نیروهای کرد توانستند منطقه الکویر را از تروریست‌های داعش باز پس بگیرند؛ در حمله خمپاره‌ای به سامرا نیز سه تن از محافظان حرم امام هادی(ع) زخمی شدند.

به گزارش سومریه نیوز عراق، جنگنده‌های آمریکایی با بمباران مناطقی در شمال عراق که گمان می‌رود محل تجمع شبه‌نظامیان تندرو و تروریست‌های داعش بوده باشد، به نیروهای پیشمرگ این امکان را دادند که برخی مناطق از دست رفته را بار دیگر به تصرف درآورند.

در پی این حملات پیشمرگ‌ها به منطقه الکویر، در شرق موصل که چندی پیش به دست تروریست‌های داعش افتاده بود وارد شدند و کنترل این منطقه را بار دیگر به دست گرفتند.

همچنین منابع دولتی عراق اعلام کردند که ارتش این کشور موفق شده است شهر مقدادیه در استان دیالی را به طور کامل از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی کند.

در اقدامی دیگر، شهر سامرا هدف حمله خمپاره تروریست‌های داعش قرار گرفت که به دنبال آن سه تن از نیروهای دفاع مردمی که برای حمایت از مرقد امام هادی به این شهر رفته‌اند زخمی شدند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از محمد شیاع السودانی، وزیر حقوق بشر عراق اعلام کرد که گروه "دولت اسلامی" (داعش) دستکم 500 تن از اقلیت‌های ایزدی را قتل عام و آن‌ها را در گورهای دسته جمعی دفن کرده است.

برخی منابع عراقی نیز اعلام کردند که بیش از 20 هزار ایزدی که بیشتر آنها زن و کودک هستند با کمک نیروهای پیشمرگ از کوه های سنجار، در شمال غرب العراق خارج شده‌اند.

همچنین نیروهای پیشمرگ موفق شدند 15 داعشی در شمال شرق بعقوبه را از پای درآورند.

در همین راستا قاسم عطا، سخنگوی ارتش عراق نیز اعلام کرد که حملات هوایی آمریکا علیه داعش براساس توافق میان دو کشور صورت گرفته است.

در تحولات سیاسی عراق نیز لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ظهر امروز (یکشنبه) وارد اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق شد تا با مسئولان این منطقه در خصوص تحولات جاری در این کشور بحث و رایزنی کند.

گمان می‌رود مساله ارسال کمک نظامی فرانسه برای پیشمرگ‌های کرد یکی از موارد اصلی بحث میان فابیوس و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق باشد.

بشار اسد بار دیگر وائل حلقی را مسئول تشکیل کابینه کرد!

رئیس جمهوری سوریه طی حکمی وائل حلقی، نخست وزیر کنونی سوریه را بار دیگر برای تشکیل کابینه مکلف کرد.

رئیس جمهوری سوریه طی حکمی وائل حلقی، نخست وزیر کنونی سوریه را بار دیگر برای تشکیل کابینه مکلف کرد.

به گزارش  (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سانا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه طی این حکم وائل حلقی که در دولت پیشین سوریه نیز سمت نخست وزیری این کشور را بر عهده داشت بار دیگر مسئول تشکیل کابینه کرد.

بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه که چندی پیش برگزار شد برای سومین دوره به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد و طبق قانون اساسی وی باید نخست وزیر را برای تشکیل کابینه معرفی کند.

بشار اسد:

نبرد ما با تروریسم نبرد وجودی است؟!

رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد: نبرد ما با گروه های تروریستی نبردی سرنوشت ساز و وجودی است و در این مبارزه و نبرد سستی نمی شناسیم.

رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد: نبرد ما با گروه های تروریستی نبردی سرنوشت ساز و وجودی است و در این مبارزه و نبرد سستی نمی شناسیم.

به گزارش  النشره، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد: ارتش سوریه از همان بدو لحظه نخست تاسیس خود تاکید کرده است که دژی در برابر تروریست هاست و اجازه نمی دهد حقوق ملت ضایع شود، و از عزت و بزرگی ملت و شکوه دولت و میهن حمایت و پشتیبانی می کند و ارتش سوریه از شرف و سربلندی میهن در برابر هر متجاوز و دشمنی دفاع خواهد کرد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که با مجله "ارتش ملت" ارگان وابسته به نیروهای مسلح در 69 سالگرد تاسیس ارتش سوریه سخن می گفت، افزود: تا به امروز ارتش سوریه ثابت کرده است که بهترین امانت دار برای این رسالت بوده است، امانتی که ملت آن را بر دوش ارتش سوریه واگذار کرده است، این افراد با شرف در حمایت از ملت و برقراری امنیت و ثبات در کشور تلاش خود را به درستی و خوبی نشان داده اند، و این ارتش سوریه است که تنها ضامن حال و آینده سوریه است و تنها مدافع نستوه از شرف این سرزمین و دفاع از حق و پرچمدار سوریه است.

رئیس جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد: خوشا به حال نیروهای ارتش سوریه که موفق شدند اطمینان این ملت را به خود جلب کنند، ملتی که پاسخ وفاداری ارتش را با وفاداری خود به این نیروها نشان داده است، این ملت اکنون دوشادوش ارتش سوریه ایستاده است و در دفاع از عزت میهن در یک خندق واحد می جنگد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد: نبرد ما با تروریسم نبرد وجودی و سرنوشت ساز است، این سرنوشت را باید در این نبرد رقم بزنیم و در نبرد خود با تروریسم سستی و کاهلی جایی ندارد، چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری بر پایداری و مقاومت تاکید داریم و باید در برابر پروژه‌های فتنه گرانی که در صدد تجزیه هستند بایستیم و این استعمارگری تروریستی را نابود سازیم. تروریسمی که سوریه و کل منطقه را نشانه رفته است تا از این طریق به خواسته های دشمن صهیونیست که چشم طمع به منطقه و سوریه دوخته را برآورده سازند.

تااخباري ديگرخدانگهدار

تعداد صفحات : 10

درباره ما
Profile Pic
وبسایت مجاهدین پارسیان ایران- سلسله آموزشي واطلاع رساني
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    پارسيان 100چه سايتي است؟
    نام اعضا(مهم):

      نام عضا(مهم):

      ا-ح

      ف-ح

      ع-ب

      م-ج

      د-ا

      ع-م

      ر-د

      م-د

      و-ص

      ن-ص

      ع-ص

      ن-ک

      ف-م

      ن-چ

      س-د

      ا-م

      ح-ع

      ج-خ

      و...

    16آذر- روزدانشجو

    16آذر- روز دانشجو

    گرامی داشت دانشجویان شهید 

    ذانشگاه تهران


    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 73
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 91
  • بازدید ماه : 87
  • بازدید سال : 356
  • بازدید کلی : 4,283
  • اخبارپارسیان100

    توجه:

    اخبارپارسیان100 

    از این پس بطور ویدیو پخش می شود.

    برای بهتر دیدن ویدیو هابه صفحه ی اصلی

    وبسایت مراجعه نمایید.